Skaten, hoe leer ik dat?

Voor je kunt genieten van tochtjes op je skates op fietspaden of in de stad, moet je de basisbeginselen van deze sport onder de knie krijgen. Hieronder vind je enkele oefeningen voor beginners. Je leert hoe je moet opstaan, afzetten, remmen en draaien. Voor de meer ervaren skater laten we ook zien hoe je verschillende remtechnieken kunt gebruiken en achteruit kunt skaten. 

skeeleren in de buitenlucht

De juiste voorbereiding

Voordat je echt gaat beginnen met skaten is een goede voorbereiding van belang. Voor de veiligheid raden wij sterk aan om beschermering te dragen. Het liefst knie-, elleboog- en polsbeschermers en een helm. De polsbeschermers zijn hierbij het allerbelangrijkst aangezien de meeste mensen zichzelf bij een val automatisch opvangen met de polsen.

Heb je je bescherming aangetrokken? Trek dan nu je skeelers aan. Hierbij is het belangrijk dat je ze goed strak vast maakt, zonder je voeten af te knellen. Hierdoor zul je je skeelers beter kunnen besturen en sta je stabieler. Heb je snel last van blaren? Dan kun je het beste hoge sokken of speciale skeelersokken dragen.

Skaten, hoe leer ik dat?

OPSTAAN MET JE SKATES AAN

Dan is het nu tijd om voor het eerst op je skates te gaan staan. Om vanaf de grond op te staan, ga je eerst op je knieën zitten (gebruik kniebeschermers). Til een voet op en zet de skate op de grond. Je knie moet naar buiten gericht zijn.

Draai daarna je bovenlichaam een kwartslag, steun op het been dat op de grond staat, sta op en zet je andere voet op de grond. In het filmpje hiernaast zie je hoe je dit doet.

HOE kom je vooruit?

Om vooruit te komen moet je rustig leren afzetten. Hiervoor raden wij twee oefeningen aan:

1. Spreid je benen en breng ze weer bij elkaar. doe dit heel traag om je snelheid en rolweg onder controle te houden en je evenwicht te bewaren.

2. Draai je skates 45 graden naar buiten en zet kleine pasjes op je skates. Langzaamaan zullen je stappen veranderen in glijbewegingen, dat is de ideale manier om vooruit te rollen en het skeeleren onder de knie te krijgen.

REMMEN MET EEN REMBLOKJE

De meeste inline skates voor beginners hebben achterop één van de skates een remblokje zitten. Om hiermee te remmen, breng je een skate naar voren en plaats je je handen op je voorste knie. Til de voorkant van je skate op tot het remblokje de grond raakt. Druk goed op je hiel tot je stilstaat.

PARALLEL REMMEN

Naast remmen met een remblokje zijn er ook verschillende andere technieken om te remmen. Bijvoorbeeld voor skates die geen remblokje hebben. Allereerst kun je parallel remmen. Draai je skates tijdens het rijden met een korte beweging loodrecht op je rijrichting. Schuif ze schuin over de grond en hou je knieën gebogen. Let op: om naar rechts te draaien, moet je eerst een kleine bocht naar links maken voor je je skates naar rechts draait om te remmen.

REMMEN MET EEN POWERSLIDE

Ook kun je remmen met de powerslide techniek. Breng eerst een van de twee skates naar voren. Draai daarna de voorste skate in een hoek van 90 graden, terwijl je de achterste skate tegen de rijrichting indraait. Steun op je achterste been terwijl je met je voorste been remt.

REMMEN MET EEN T-STOP

Wil je liever remmen met een T-stop? Breng dan een van je skates naar voren en draai je lichaam 90 graden door je rechtervoet naar voren te rollen en je lichaam naar links te draaien. Buig je achterste been en plaats je skate haaks op de andere. Schuif hem nu schuin over de grond.

DRAAIEN OP SKATES

Om te draaien vanuit stilstand, plaats je eerst een skate in de gewenste richting, waarna ook de andere volgt. Voor een halve draai, maak je twee keer een draai van 90 graden.

Om te draaien tijdens het skaten, moet je druk uitoefenen op je buitenste skate terwijl je met dit been kleine stapjes zet. De binnenste skate hoeft bijna niet van de grond te komen.

Om te draaien tijdens het skaten, kun je ook dezelfde beweging uitvoeren als bij het draaien vanuit stilstand. Dit werkt ook bij slaloms. Plaats eerst een skate in de goede richting, steun erop en verplaats dan ook de andere skate.

ACHTERUIT SKATEN

Kun je al wat beter skaten en ben je klaar voor een nieuwe techniek? Probeer dan eens om achteruit te skaten! Begin vanuit stilstand, met je twee voeten parallel. Spreid je twee hielen en breng ze daarna weer bij elkaar terwijl je duwt op de voorkant van je skates. Hou je lichaamsgewicht naar vorenwanneer je achteruit aan het skaten bent. Als je deze beweging onder de knie hebt, maak dan S-bewegingen door je hielen steeds opnieuw te spreiden en naar binnen te brengen. Maak steeds grotere bewegingen.

Veel skate plezier!

Nu je weet hoe je je voorbereid, hoe je vooruit komt, hoe je draait, hoe je remt en zelfs hoe je achteruit skate, ben je helemaal klaar om te gaan. Dus bind die skeelers vast en ga op pad! In het begin zal het nog even wennen zijn maar je zult snel genoeg merken dat je verbeterd. Veel skate plezier!