42 items
4/5 gebaseerd op 1 reviews verzameld online en in winkels

Wat zijn de voordelen van een carbon voorvork voor de racefiets?

Voorvorken worden van verschillende materialen gemaakt, zoals carbon, aluminium of staal. Een carbon voorvork voor de racefiets is echter enorm in populariteit toegenomen. Het materiaal biedt dan ook een enorm aantal voordelen die zowel je prestaties als het fietscomfort verbeteren. Carbon wordt gemaakt van een mengsel van carbonvezels en kunsthars. Een carbon voorvork voor de racefiets is hierdoor licht, maar tegelijkertijd ijzersterk. Doordat carbon veel lichter is dan andere materialen als staal verlaag je de totale massa van de fiets. Dit zorgt ervoor dat je beter kunt accelereren, waardoor de fiets sneller reageert op iedere pedaalslag en stuurbeweging. Zeker in een belangrijke wedstrijd waar iedere seconde telt, is dit materiaal voor een voorvork van een racefiets dan ook van onschatbare waarde. In vergelijking met stalen voorvorken voor de racefiets absorbeert carbon bovendien schokken en trillingen beter. Rijd je over een ruw wegdek of maak je een lange rit door de bossen? Doordat de voorvork voor de racefiets de schokken opvangt en hoeveelheid trillingen verlaagt, krijgen je handen en armen meer rust tijdens de rit. Zo raak je minder snel vermoeid en ben je in staat om langer comfortabel te blijven fietsen. Carbon is bovendien van nature corrosiebestendig. Staat je fiets langdurig in de regen? Dan krijg je niet te maken met roest of corrosie, in tegenstelling tot een metalen voorvork voor de racefiets. Zo is het onderhoud voor de fiets minder intensief en heeft de voorvork voor de racefiets een langere levensduur. Een voorvork voor de racefiets van carbon heeft bovendien als pluspunt dat je het materiaal in allerlei vormen kunt krijgen. Hierdoor zet je het ideale profiel neer, dat de meeste aerodynamische voordelen biedt. Je beperkt de luchtweerstand, waardoor je met de racefiets hogere snelheden bereikt. Zeker bij een snelle afdaling of tijdrit is het verschil met een voorvork voor een racefiets van carbon merkbaar. Door met carbon de stijfheid en flexibiliteit op je racefiets je variëren, stem je het frame af op jouw rijstijl en het terrein waar je op rijdt.

Waar op letten bij een nieuwe voorvork voor een racefiets kopen?

Bij het aanschaffen van een nieuwe voorvork voor een racefiets let je in de eerste plaats op het ontwerp. Er bestaan namelijk drie soorten fietsvorken voor de racefiets, mountainbikes of stadsfietsen. Voor racefietsen kies je een voorvork die specifiek is aangepast op de afmetingen van de wielen. Je hebt bij de voorvork voor een racefiets de keuze uit modellen van 25 inch, 26 inch en 27 inch. De vorm van een voorvork voor een racefiets heeft speciale eigenschappen. Zo is het deel dat zich bevindt aan de wielnaaf doorgaans smaller. Dit ontwerp draagt maximaal bij aan het dempen van de hoeveelheid trillingen. Deze lichtgewicht voorvorken zijn speciaal voor de racefiets gemaakt om een zo hoog mogelijke snelheid te bereiken. Mountainbike voorvorken zijn breder, korter en stijver. Ze passen op de standaardmaat van 26 inch mountainbike fietsen. Deze voorvorken zijn over het algemeen zwaarder en beschikken soms over een vering. Op stadsfietsen passen voorvorken die vergelijkbaar zijn met mountainbikes. Voor met name wedstrijdrijders zijn het gewicht van het materiaal, de aerodynamica van het ontwerp en de trilling dempende eigenschappen van groot belang. Hoe lichter de fiets, hoe minder luchtweerstand en hoe comfortabeler de rit, des te beter de tijden zijn die je rijdt. Let hierbij ook op de stijfheid van de nieuwe voorvork bij de racefiets. Rijd je op gevarieerde terreinen met hobbelige wegen, onverharde paden en ruiger terrein? Dan helpt een verende voorvork om oneffenheden te absorberen. Zo blijf je comfortabel rijden, zelfs op kasseien of slecht wegdek. Ga je echter op pad op asfalt of een goed onderhouden weg, dan is een vaste voorvork op de racefiets een goede keuze. De vaste, stijve voorvork zet de krachtoverdracht van pedalen naar de wielen effectief om. Zo beschik je over meer snelheid en controle tijdens de fietstocht.

Hoe bevestig ik een voorvork op de racefiets?

Voor een voorvork op de racefiets vervangen, verwijder je het voorwiel en de remklauwen van de oude voorvork. Beschik je over schrijfremmen op de fiets? Dan dien je de remklauwen te ontkoppelen. Vervolgens schuif je de nieuwe voorvork in het balhoofd van de fiets. Houd hierbij de vork recht en in balans. Voor het vastzetten van de voorvork maak je gebruik van de inbussleutels om de bouten aan de onderzijde van het balhoofd vast te maken. Doe dit geleidelijk, in een kruislings patroon. Zo weet je zeker dat de voorvork op de racefiets recht vastzit. Controleer vervolgens of de voorvork correct is uitgelijnd is. Let er hierbij ook op of er voldoende speling is voor het draaien van het stuur. Pas anders indien nodig de strakheid van de bouten aan. Daarna monteer je de remklauwen weer stevig vast. Ter controle bekijk je of alle verbindingen en bouten stevig zijn aangedraaid. Eventueel losse bouten maak je vast door middel van een momentsleutel. Tot slot voer je een testrit uit om te kijken of alles naar behoren functioneert. Let hierbij op de remmen, de stuurrespons en de algemene stabiliteit van de fiets. Wil je de voorvork inkorten? Meet de lengte zorgvuldig en markeer een snijlijn op de stuurbuis, door middel van een marker of pen. Zaag de stuurbuis vervolgens af op de gewenste lengte. Met schuurpapier of een vijl haal je eventuele ruwe randen weg. Daarna bevestig je de voorvork op de racefiets. Vet hiervoor de stuurbuis goed in, wat de kans op wrijving vermindert. Daarna maak je door middel van de inbussleutels en momentsleutel de voorvork stevig vast. Wil je meer advies over het vastmaken van een voorvork op een racefiets? Kom dan gerust langs bij een van onze Decathlon vestigingen. Je vindt onze filialen in heel Nederland. Of bestel meteen je favoriete voorvork voor de racefiets op onze website.