Ruilen of retourneren
Wil je graag je bestelling retourneren of een product omruilen? Op deze pagina vind je alle praktische informatie over het proces, de voorwaarden en antwoorden op de meest gestelde vragen. Zo kun je gemakkelijk van start met jouw retour of omruiling.
Ruilen & Retourneren
Hier vind je alle praktische informatie die je nodig hebt om jouw aankoop gemakkelijk te ruilen of retourneren.
Hoe werkt online retourneren of ruilen?
Via Mijn account kan je al je online aangekochte artikelen gemakkelijk retour aanmelden.
Pak je product stevig in en plak het retourlabel met retournummer op het pakket. Heb je geen printer? Schrijf het adres (antwoordnummer: 54094 5004VB Tilburg) en retournummer dan op de doos.
Geef je pakket af bij een PostNL-locatie, DHL ServicePoint of HomerrPunt. Terugsturen is op deze manier gratis! Uiteraard kan je producten ook via een andere vervoerder retourneren, dan zijn de kosten wel voor jou. Na het aanmelden van je retour heb je 14 dagen om je pakket retour te sturen.
Bewaar het verzendbewijs. Mocht er iets misgaan kunnen we hiermee je verzending controleren en eventueel je geld terugstorten.
Herroepingsformulier
*Gebruik van dit formulier is echter niet verplicht. Wanneer inloggen in je account geen optie is, is het naast contact opnemen met de klantenservice ook een mogelijkheid om je online aankoop te retourneren door gebruik te maken van een herroepingsformulier of een zelfgeschreven briefje. Wanneer je gebruik maakt van het Herroepingsformulier of een zelfgeschreven briefje zorg er dan voor dat je je Naam en het Ordernummer altijd duidelijk noteert. Het ordernummer begint met NL gevolgd door 10 cijfers (het ordernummer is terug te vinden in de orderbevestiging mail).
Vanaf het moment dat wij je Herroepingsmededeling hebben ontvangen staat uiterlijk binnen 14 dagen het bedrag op je rekening. Om te zorgen dat je geen verzendkosten hoeft te betalen kan je het volgende gratis antwoordnummer op het pakket schrijven en afgeven bij een PostNL of DHL punt. Mocht je een groot artikel willen retourneren dan gaat dit via Dynalogic. Hiervoor maak je een afspraak met de klantenservice en het pakket zal bij jou thuis worden opgehaald. Uiteraard kan je producten ook via een andere vervoerder retourneren, dan zijn de kosten wel voor jou. Zorg er altijd voor dat je het verzendbewijs goed bewaart tot de terugbetaling verwerkt is.
Gegevens retouradres: Decathlon Nederland Antwoordnummer 54094 5004VB Tilburg o.v.v. Ordernummer
Kan ik mijn online bestelling terugbrengen in de winkel?
Het is mogelijk om in de winkel je online aankoop te ruilen voor een andere maat, mits deze aanwezig is in de desbetreffende vestiging. Kijk hiervoor bij de winkelvoorraad van het product op de productpagina. Indien je voor Riverty hebt gekozen, kun je jouw pakket niet terugbrengen in onze winkel. Je kunt de bestelling naar het dichtstbijzijnde PostNL, DHL of Homerr pakketpunt brengen waar je deze kosteloos terug kunt sturen.
Partner & Second Life online aankoop
Het is niet mogelijk om partner producten te retourneren in 1 van onze Decathlon vestigingen. Je vindt een retourformulier in de doos van jouw bestelling. Heb je geen retourformulier en verzendlabel ontvangen dan is het ook mogelijk je artikelen via Mijn account gratis retour aan te melden. Na het aanmelden van je retour, ontvang je binnen 2 werkdagen een nieuw verzendlabel.
Hoe retourneer ik aan een van jullie partners?
Als je producten bij een van onze partners hebt gekocht, dan ontvang je een retourformulier in de doos van jouw bestelling. Heb je geen retourformulier en verzendlabel ontvangen dan is het ook mogelijk je artikelen via Mijn account gratis retour aan te melden. Na het aanmelden van je retour, ontvang je binnen 2 werkdagen een nieuw verzendlabel op het e-mailadres dat bij ons bekend is. De retourtermijn is minimaal 30 dagen, mits partner anders aangeeft. Het is niet mogelijk om partnerproducten terug te brengen of ruilen in onze winkels..
Twijfel je of jouw product een partner product is? Je herkent een Decathlon partner product aan de tekst "Verkocht en verstuurd door" op de productpagina.
Hoe kan ik een groot product retourneren?
Is je pakket groter dan 175x58x78cm en/of zwaarder dan 23 kg zoals bijvoorbeeld een fiets of een fitnessapparaat? Dan komt vervoersbedrijf Dynalogic dit bij je ophalen. Neem contact op met onze klantenservice om een afspraak te maken wanneer het jou uitkomt. Kijk hier voor meer informatie.
Voorwaarden en praktische informatie
Onmisbare informatie over onze voorwaarden, vervoerders en natuurlijk de terugbetaling of ontvangen van geruild item.
Wat zijn de voorwaarden om mijn product te ruilen of te retourneren?
De retourtermijn is afhankelijk van of je een product van Decathlon of van een van onze partners hebt gekocht en gaat in op het moment dat je je artikel hebt ontvangen. Na het aanmelden van een retour heb je nog eens 14 dagen de tijd om je retour te versturen.
Decathlon producten: 365 dagen retourtermijn.
Partner producten: 30 dagen retourtermijn.
Tweede Kans producten: 30 dagen retourtermijn.
Het retourrecht geldt indien:
- Je niet tevreden bent met jouw aankoop;
- Het product dat je hebt aangeschaft niet past;
- Je de bon hebt van jouw aankopen óf je deze op onze Sportpas hebt staan;
- De producten uitgeprobeerd zijn, maar niet intensief gebruikt. Mocht het product beschadigd zijn dan kunnen wij de kosten voor waardevermindering in rekening brengen.
Met welke vervoerder kan ik mijn pakket retour sturen?
Nadat je jouw retour hebt aangemeld in je account, heb je de keuze uit de volgende vervoerders voor gratis retourneren:
- PostNLheeft veel PostNL-punten door heel Nederland. Plak het retourlabel op de doos of schrijf ons retouradres erop en geef je pakketje eenvoudig af bij een postNL-punt. Kijk hier voor een punt bij jou in de buurt.
- DHL heeft door het hele land ServicePoints. Geef op de locatie aan dat je retour naar Decathlon gaat, dan wordt het label voor je uitgeprint. Vergeet niet zelf het retournummer op de doos te schrijven. Kijk hier voor een punt bij jou in de buurt.
- Homerr is een duurzaam koeriersbedrijf met bijna 1500 pakketpunten met zeer ruime openingstijden. Een retourlabel is niet nodig, schrijf alleen je retournummer op de doos en meld hier je retour aan bij Homerr. Laat bij het pakketpunt je QR-code zien op je telefoon. Je Track & Trace-code ontvang je via e-mail.
Uiteraard kan je producten ook via een andere vervoerder retourneren, dan zijn de kosten wel voor jou. Mocht het om een groot artikel gaan die geretourneerd moet worden? Kijk dan hier voor meer informatie.
Hoe lang duurt het voordat ik mijn geld teruggestort krijg of het geruilde item ontvang?
We betalen je terug via de betaalmethode waarmee je betaald hebt. Nadat wij, of onze partner, de retourzending hebben ontvangen, sturen wij je een e-mail dat de terugbetaling in gang wordt gezet. Uiterlijk binnen 14 dagen staat het bedrag op je rekening. Mocht je met Riverty hebben betaald dan wordt dit automatisch verrekend. Wanneer je de volledige bestelling retourneert, vergoedt Decathlon de oorspronkelijke verzendkosten.
Wat is het retouradres?
Antwoordnummer: 54094
5004VB Tilburg
Retournummer [vul hier je retournummer in]
Partnerproducten kunnen niet naar dit retouradres worden gezonden.
Hier vind je meer informatie en voorwaarden over retourneren.
Overige vragen
Voor alle artikelen die je bij ons koopt geldt de wettelijke garantie. Naast de wettelijke garantie hanteren wij op de meeste van onze producten een garantietermijn van 2 jaar. Voor Tweede Kans artikelen hanteren wij een garantietermijn van 1 jaar. Ga naar de productpagina van het specifieke product om de exacte garantie te zien.
Retourneren is gratis als je een product online aanmeldt en kiest voor een door ons geselecteerde vervoerder. Uiteraard kan je producten ook via een andere vervoerder retourneren, dan zijn de kosten wel voor jou.
Excuses voor het ongemak. Defect geleverde producten kun je kosteloos retourneren via "Mijn bestellingen". Mocht je het product alsnog willen ontvangen kies dan voor een omruiling. Selecteer tijdens het retourproces "Defect" als retourreden.
Zodra je jouw retour online hebt aangemeld ontvang je een e-mail met daarin je retournummer. Het retournummer begint met RETNL. Deze vind je ook terug in je account onder "Mijn retourzendingen". Het retourlabel kun je hier downloaden, maar is niet nodig. Je kunt ons adres ook op de doos schrijven. Vergeet in beide gevallen niet om het retournummer te vermelden en het verzendbewijsje altijd goed te bewaren.
Alleen als je de volledige bestelling retourneert, vergoedt Decathlon de oorspronkelijke verzendkosten.
Als je een bestelling hebt gedaan via decathlon.nl heb je een account. Je vindt de aankoop terug onder "Mijn bestellingen". Probeer "wachtwoord vergeten" wanneer inloggen niet direct werkt. Neem contact op met de klantenservice als dit niet lukt, en houd daarbij je ordernummer gereed zodat we met je mee kunnen kijken.
Graag zelfs! Meld alle retouren aan in je account en doe alle producten in 1 doos. Zorg er wel voor dat alle retournummers duidelijk op het retourlabel of ergens anders op de doos staan geschreven.
Voor Partner en Second Life producten is het niet mogelijk om meerdere orders tegelijk te retourneren. Wanneer je artikelen van een van onze partners online retour aanmeldt dan duurt het tot maximaal 48 uur voordat je een retourlabel ontvangt in je mailbox.
Ook producten die met een giftcard zijn gekocht kunnen geretourneerd worden. Je zult het aankoopbedrag op een nieuwe giftcard per mail ontvangen.
Een verkeerd geleverd artikel kun je gratis retourneren via "Mijn bestellingen". Kies tijdens het proces voor "Andere reden" als retourreden. Mocht je het juiste product alsnog willen ontvangen kies dan voor een omruiling.
Jouw vraag niet gevonden?
Chat met ons
We helpen je graag verder via de chat
Mail met ons
We helpen je graag verder via de mail
Je kunt ons bellen van maandag t/m vrijdag van 8:45 tot 16:45 uur.