551 items
€ 11,59
Verkocht en verzonden door Quality Shops
€ 12,09
(5)
Verkocht en verzonden door Quality Shops
€ 17,99
(11)
€ 12,39
Verkocht en verzonden door Quality Shops
€ 13,39
€ 13,39/stuk
(1)
Verkocht en verzonden door Quality Shops
€ 10,99
Verkocht en verzonden door Quality Shops
€ 11,29
(1)
Verkocht en verzonden door Quality Shops
€ 19,99
(4)
€ 17,00
Verkocht en verzonden door Le Coq Wielerartikelen
€ 18,00
Verkocht en verzonden door Le Coq Wielerartikelen
€ 13,09
Verkocht en verzonden door Quality Shops
€ 12,09
Verkocht en verzonden door Quality Shops
€ 13,00
Verkocht en verzonden door Le Coq Wielerartikelen
€ 15,05
Verkocht en verzonden door Sports Lab NL
€ 8,99
Verkocht en verzonden door Quality Shops
€ 13,00
Verkocht en verzonden door Le Coq Wielerartikelen
€ 10,95
Verkocht en verzonden door KHE GmbH & Co. KG
€ 4,95
Verkocht en verzonden door Frenchys Distribution
€ 6,99
Verkocht en verzonden door Quality Shops
€ 10,95
(1)
Verkocht en verzonden door KHE GmbH & Co. KG
€ 11,89
Verkocht en verzonden door Quality Shops
€ 13,50
(1)
Verkocht en verzonden door KHE GmbH & Co. KG

Ontdek meer

  • Binnenband fiets

    BLOG

    Hoeveel druk moet er in mijn racefietsbanden?

Ontdek meer

Binnenband fiets

BLOG

Hoeveel druk moet er in mijn racefietsbanden?

4/5 gebaseerd op 12090 reviews verzameld online en in winkels

Hoe moet je de binnenband van een fiets vervangen?

Je hebt een paar dingen nodig om de binnenband van je fiets te vervangen. Ten eerste natuurlijk een vervangende binnenband voor je fiets. Daarnaast heb je bandenlichters nodig. Deze gebruik je om de oude band los te wrikken van je wiel. Verder heb je alleen maar een pomp nodig om de band uiteindelijk weer op te pompen. Is je huidige band lek? Dan heb je misschien wat vervangende onderdelen nodig, zoals een nieuw velglint of zelfs een nieuw wiel. Hier kom je pas achter wanneer je je huidige banden verwijderd hebt. Dat doe je door eerst het wiel te demonteren. Gebruik vervolgens de bandenlichter om de buiten- en binnenband los te halen. Dat doe je door de bandenlichter onder de rand van de band te stoppen en te wrikken. Doe dit rondom tot de hele band los is.

Nu kijk je of je wiel en velglint nog in goede staat zijn. Steken er scherpe randjes uit of zit er een scheur in het velglint? Dan moet je mogelijk een onderdeel vervangen. Ziet alles er goed uit? Dan is het tijd om de binnenband van je fiets te vervangen. Druk het ventiel door de velg heen en draai deze alvast een beetje aan met de ventielring. Gebruik vervolgens de pomp om je binnenband wat op te pompen. Dit maakt het uiteindelijk makkelijker om hem op de velg te leggen. Hij heeft dan al de juiste vorm.

Je legt de binnenband gewoon netjes om de velg heen. Gebruik eventueel de bandenlichters om de klus wat makkelijker te maken. Vervolgens doe je hetzelfde met de buitenste band. Gebruik daar geen bandenlichters voor, want dit kan de binnenband van je fiets beschadigen. Kijk na de installatie of alle onderdelen goed zitten. Zo moet het ventiel recht staan en mag de binnenband niet tussen de buitenste band en de velg uitsteken.

Moet de binnenband voor mijn fiets 28 inch, groter of kleiner zijn?

Voordat je een nieuwe binnenband op je fiets kunt zetten, moet je wel de juiste vervanging aanschaffen. Het is vooral belangrijk om de juiste maat uit te kiezen. Maar hoe weet je of de binnenband voor je fiets 28 inch moet zijn of juist wat groter of kleiner? Dat is eigenlijk heel makkelijk als je weet waar je moet kijken. Op iedere band staat namelijk een zogenaamde ETRTO-maat. Deze vind je op de zijkant van je huidige banden. De ETRTO-maat bestaat uit twee getallen en ziet er bijvoorbeeld uit als 25-622. Het eerste getal geeft de breedte van de band aan in millimeters. Het tweede deel geeft de diameter aan in millimeters.

Hoe weet je dan welke band bij die afmetingen past? Bandenmaten worden namelijk in inches aangegeven. Online vind je genoeg overzichten van ETRTO-maten en de bijpassende bandenmaten. Zo zie je dat je voor ETRTO-maat 25-266 een binnenband voor je fiets van 28 inch nodig hebt. Daarnaast staan bij de meeste binnenbanden voor fietsen ook aangegeven welke ETRTO-maat bij de band hoort. Enkele fietsen maken het nog makkelijker. Er staat dan niet alleen een ETRTO-maat in de band, maar ook de diameter in inches. Dan hoef je helemaal niet meer te zoeken naar de juiste binnenband voor je fiets.

De diameter van de band is het belangrijkste aandachtspunt. De breedte speelt natuurlijk ook een rol. Hier heb je gelukkig meer speling. De meeste banden zijn bijvoorbeeld gemaakt voor wielen met een diameter van 1,5 tot 3 centimeter. Ook die informatie vind je bij de productbeschrijving van de binnenband voor je fiets. Zo hoef je niet zelf te gokken welke band de juiste is.

Waar moet je nog meer op letten wanneer je een binnenband voor je fiets koopt?

Het is belangrijk dat de afmeting van de binnenband voor je fiets klopt. Daarnaast zijn er nog een paar andere dingen om op te letten. Denk bijvoorbeeld aan het ventiel. Niet iedere band heeft hetzelfde ventiel. Dat kan een Hollands ventiel zijn (Dunlop), maar ook een Frans ventiel (Schräder) of een auto ventiel (Presta). Deze hebben allemaal weer andere maten. Daarom is het belangrijk om een binnenband voor je fiets te gebruiken met het juiste ventiel. Je achterhaalt het makkelijkste van jouw ventielsoort door naar de vorm van je huidige ventiel te kijken. Al deze ventielsoorten hebben namelijk een karakteristieke vorm. Bij alle binnenbanden voor fietsen staat in de productbeschrijving beschreven welk ventiel er op de band zit.

Natuurlijk moet je ook rekening houden met het soort band dat je nodig hebt. Een BMX vraagt namelijk om andere banden dan een normale stadsfiets. Zo zijn binnenbanden voor racefietsen vaak van latex gemaakt. De kosten voor deze banden zijn wat hoger. Daar staat tegenover dat ze voor een betere rolweerstand zorgen. Tegelijkertijd zijn deze banden minder gevoelig voor lekkages. Latex is wel slechter in het vasthouden van lucht. Deze banden moet je dus vaker oppompen. Daarom is het voor een simpele elektrische fiets juist fijner om een rubberen binnenband te gebruiken.

Dan zijn er nog bepaalde extra's. Zo zijn sommige binnenbanden zelfdichtend. Dit betekent dat ze zijn gevuld met een bepaalde vloeistof. Deze vult een lek direct op tijdens het fietsen. Je fietst dus gewoon verder, ook met een gaatje in de band. Andere binnenbanden hebben een gebogen ventiel. Dat maakt het makkelijker om de band op te pompen. Al deze extra's maken een binnenband wel wat duurder.