De 5 basis regels voor zwemmen in open water

Alles wat je moet weten voordat je in natuur water duikt

De basisregels om veilig te zwemmen in open water

Hoewel openwaterzwemmen heel veel voordelen heeft, is het belangrijk om enkele voorzorgsmaatregelen te nemen voor je een duik neemt in open water. Golven, de temperatuur, stromingen of slechte weersomstandigheden kunnen het openwater zwemmen bemoeilijken. Zelfs de beste zwemmers moeten voor alles de veiligheidsregels in acht nemen voor een probleemloze, perfecte zwemtraining. Daarom geven wij je 5 basisregels mee voor veilig zwemmen in open water én te kunnen genieten van je training!

TOEZICHT

In de zee, een rivier of een meer: natuurlijk water biedt meer risico's en gevaren dan een zwembad. Daarom kan je het best zwemmen in een gebied met bemande reddersposten en in afgezette zones. Wil je graag een duik nemen in de winter en is er niet meteen een zwemplek in de buurt waar veel mensen komen of één met een reddinspost, neem dan indien mogelijk iemand mee of breng in elk geval één iemand op de hoogte van waar en wanneer je gaat zwemmen. Zo staan rivieren bijvoorbeeld maar zelden onder toezicht, behalve dan in de buurt van plekken waar aan watersport wordt gedaan. De plotselinge stijging van het water kan verrassen. Neem dus zeker iemand mee wanneer je in open water gaat zwemmen.

ows

HET WEER

Regen of zonneschijn: ook met het weer moet je rekening houden wanneer je gaat zwemmen in open water.  

• BIJ MOOI WEER: Zelfs al is het de bedoeling om rustig te trainen en zijn de weersomstandigheden gunstig, zwem altijd wanneer het water kalm is en er weinig stroming is. Aan zee kan je dit merken aan de kleur van de vlag (groen, oranje of rood). Is er geen vlag, zoek dan de nodige informatie op het internet of informeer je bij de bevoegde instanties. Wanneer het mooi weer is, vermijd dan de uren waarop de zon het sterkste schijnt en gebruik bij voorkeur een zonnecrème of een neopreen zwem wetsuit. Let ook goed op voor uitdroging of krampen. Is er veel zon? Dan kan een zwembril met spiegelglazen handig zijn om te voorkomen dat de weerkaatsing op het water je ogen beschadigt.  



~• BIJ SLECHT WEER: Weet dat koud water je lichaam stevig op de proef stelt. Je loopt het risico op hartproblemen of je kan onderkoeld geraken wanneer je te snel en zonder nadenken het water ingaat. Om dergelijke ongemakken te voorkomen, kan je het beste langzaam het water ingaan, zodat je lichaam kan wennen; maak eerst je nek, buik en polsen wat nat. De tweede en betere optie: trek een neopreen wetsuit aan dat speciaal gemaakt is voor het open water zwemmen. Het beschermt je tegen de kou en het energieverlies dat daarmee gepaard gaat én het geeft je nog voldoende bewegingsvrijheid.

HYGIËNE

Zelfs al wordt open water regelmatig grondig onderzocht, natuurlijk water wordt niet behandeld met chloor. Neem vervuiling of besmetting van natuurlijk water daarom altijd serieus, want het risico op infecties is daardoor veel groter. Problemen aan de huid, de ogen, de oren of de keel zijn maar enkele voorbeelden van wat er kan mis kan gaan. Het is dus belangrijk om je te verzekeren van de kwaliteit van het water stroomopwaarts en om aan de bevoegde instanties te vragen of je wel mág zwemmen in het water.

Herkenbaarheid

Voor je een duik neemt in het water, is het aan te raden om de afstand tussen twee punten te bepalen, die je als grens neemt. Zwem ook altijd langs de kant van het water, nooit de diepe zee in. Het is ook aanbevolen om de kleur van de laatste boei in de badzone te onthouden, zodat je je tijdens het zwemmen beter kunt oriënteren. Zwem je liever buiten de badzones, let dan ook goed op voor andere watersporters, zodat je niet per ongeluk tegen iemand aanbotst. Het is in elk geval altijd een goed idee om een opblaas zwemboei mee te nemen die je om je middel kan vastmaken. Dit zorgt voor duidelijke zichtbaarheid én als steunpunt mocht je moe zijn en even willen rusten. Ideaal dus! Het is ook aan te raden om een felgekleurde badmuts te dragen voor de juiste zichtbaarheid. Voor een optimale preventie neem je ook best een EHBO-kit mee. Het kan gebeuren dat je je per ongeluk snijdt aan steentjes of schelpen, of dat je wordt geprikt door een zeevis of een kwal. In die gevallen kan je maar beter wat voorbereid zijn.

Zwemboei

LUISTER NAAR JEZELF

In open water is het vooral belangrijk om je hoofd erbij te houden en goed naar de signalen van je lichaam te luisteren. Het is in natuurlijk water heel belangrijk om je grenzen niet te overschrijden en niet al je krachten te gebruiken, want het gevaar zit overal. Wanneer je dus geestelijk of lichamelijk moe wordt, wanneer je krampen begint te voelen of het gewoonweg te koud hebt, ga dan het water uit en zet later je training in open water voort. Als je vaak moe wordt tijdens het zwemmen, neem dan een zwemboei mee waarin je wat eten mee kunt nemen. Dit kan heel handig zijn als je bloedsuikerspiegel te laag wordt, je een kramp voelt opkomen, of een klop krijgt.

 

Dankzij onze tips ben je helemaal klaar om veilig in het open water te duiken. Veel zwemplezier!

Lee ook: