Unselected
Binnenband vervangen? Zo doe je het!

Binnenband vervangen? Zo doe je het!

In dit artikel leggen wij je uit wat je nodig hebt om de binnenband van je fiets te vervangen en hoe je dit zelf doet.

Unselected

Daar sta je dan langs de weg, met een lekke band. Met een beetje geluk kun je iemand bellen om jou én je fiets op te halen en naar een fietsenmaker te brengen. Zo niet, dan wordt het een flink eind lopen. Einde fietstocht! Maar wat nu als je ook zelf je binnenband kunt vervangen? Dan kun je na zo’n 10 minuten je weg gewoon weer vervolgen! In dit artikel leggen wij je uit wat je nodig hebt om de binnenband van je fiets te vervangen en hoe je dit zelf doet.

Unselected

Lekke band, wat nu?

Een lekke band komt immers nooit gelegen. Al helemaal niet als je halverwege een lange fietsrit door de bossen bent en de weg naar huis veel te lang is om te lopen. Maar ook niet wanneer je die laatste paar honderd meter vanaf je werk wel te voet af kunt leggen. Want hoe kom je zonder fiets nu zo snel mogelijk bij de winkel om een nieuwe band te halen? En als je zelf geen band kunt vervangen, moet je maar hopen dat de fietsenmaker in de buurt binnenkort plek voor je heeft.

Veel handiger is het dus als je wél zelf je band kunt vervangen. Heel moeilijk is het namelijk niet! Zorg je ervoor dat je altijd de juiste materialen bij je hebt, dan kun je overal direct een nieuwe band op je fiets leggen. Binnen een mum van tijd zit je weer op je zadel, alsof er niets is gebeurd!

Unselected

Binnenband plakken of vervangen?

Gaat het om je binnenband die lek is, dan is het altijd eerst de vraag of je de band gaat plakken of vervangen. Bij een klein gaatje of scheurtje is het vaak mogelijk om de band te plakken, zodat je er alsnog een tijdje op kunt rijden. We raden je echter niet aan om alleen met een bandenplakset op pad te gaan, omdat je nooit weet of plakken voldoende is. Denk je dat het gaatje in je binnenband klein genoeg is om te plakken, dan kun je dit uiteraard wel proberen. Met een nieuwe binnenband in je tas kun je indien nodig immers altijd weer stoppen om je band alsnog te vervangen! Onderweg is het ook niet altijd makkelijk om het gaatje op te sporen, en bespaar je een hoop tijd door de band in zijn geheel te vervangen. Thuis kun je altijd nog de oude binnenband plakken.

Unselected

Wat heb ik nodig om de binnenband te vervangen?

Ook voor het vervangen van je binnenband heb je niet veel nodig. Een nieuwe binnenband natuurlijk, in de goede maat en met het juiste ventiel. De maat vind je aan de zijkant van de buitenband: hier zie je een reeks getallen, zoals 700x23 of 40-406. Ze duiden op de diameter van de velg of buitenband en de breedte van de buitenband, aangegeven in millimeter. Vaak vind je ook een inch-maat op je band, bijvoorbeeld 27.5 x 2.10: hier gaat het om een band met een diameter van 27.5 inch en een breedte van 2.10 inch.

Heb je de maat van je huidige fietsband gevonden, dan kies je een nieuwe binnenband met de juiste diameter en een passende breedte. Een binnenband met de maat 40-406 vervang je bijvoorbeeld door een nieuwe binnenband met een diameter van 406 mm (20 inch) en een dwarsdoorsnede van 38 tot 47 mm (1.5 tot 1.9 inch).

Bekijk voordat je je oude binnenband weggooit ook even welk ventiel erop zit om te controleren of de nieuwe binnenband die je op het oog hebt hetzelfde ventiel bevat. Kom je er zelf niet aan uit de juiste maat of het juiste ventiel voor je nieuwe binnenband te kiezen? Neem dan gerust contact met ons op of loop even binnen in een van onze winkels. We kijken graag met je mee!

Naast een nieuwe binnenband heb je ook bandenlichters nodig om je te helpen je huidige buitenband van de velg te halen. En een fietspomp! Deze is onmisbaar om je band na het vervangen op te pompen. Voor onderweg is het handig om te kiezen voor een compacte handpomp of CO2-pomp die je aan je fiets kunt bevestigen. Een inbussleutel of steeksleutel om je fietswiel los te maken in je tas en je hebt alles bij de hand om waar en wanneer dan ook je binnenband te kunnen vervangen!

Unselected
Binnenband vervangen? Zo doe je het!

Wat kost een nieuwe binnenband voor mijn fiets?

Zowel de bandenlichters als de fietspomp en eventuele steek- of inbussleutels schaf je in principe eenmalig aan. Als je er netjes mee omgaat, kun je ze jarenlang gebruiken!

Alleen de binnenband zelf, die zul je natuurlijk opnieuw moeten kopen wanneer je hem hebt vervangen. Hoeveel een nieuwe binnenband voor jouw fiets precies kost, is afhankelijk van welke fiets je hebt en wat je wensen zijn. De meeste binnenbanden zijn al verkrijgbaar vanaf € 3,99 per stuk, maar er zijn ook exemplaren waarvoor je € 29,95 neerlegt. Al met al kun je voor slechts een paar tientjes dus wel zelf je binnenband vervangen!

Unselected

Stappenplan binnenband vervangen

Volg onderstaand stappenplan en het kan haast niet misgaan. De eerste paar keren is het even zoeken naar de juiste techniek, maar als je er eenmaal handigheid in hebt gekregen wordt je binnenband vervangen een fluitje van een cent. Laten we beginnen!

1) Verwijder het wiel van je fiets en draai het ventiel los
Allereerst verwijder je het wiel van je fiets. Afhankelijk van hoe dit wiel bevestigd is heb je hiervoor mogelijk je inbussleutel of steeksleutel nodig. Is de binnenband van je achterband lek, dan zul je ook het wiel van de ketting en derailleur af moeten halen. Draai vervolgens het ventiel los om je band volledig leeg te laten lopen.

2) Haal de buitenband los en verwijder de binnenband
Gebruik nu de bandenlichters om je buitenband los te maken. Knijp daarvoor in de zijkanten van de buitenband, zodat deze al een beetje loskomt van de velg. Klem vervolgens de bandenlichters met een paar centimeter afstand ertussen onder de rand van de buitenband. Wrik een beetje en gebruik de velg als hefboom, zodat je de buitenband los kunt wippen. Is dat eenmaal gelukt, dan kun je één bandenlichter vasthouden en langzaam rondtrekken om de hele band van de velg af te halen. Nu kun je ook de binnenband gemakkelijk verwijderen.

3) Controleer de buitenband
Controleer daarna de buitenband op scherpe stukjes. Soms zie je ze al met het blote oog, maar het beste kun je even met je vinger voelen of je niets hebt gemist. Het zou immers zonde zijn als je nieuwe binnenband direct weer kapot gaat!

Om diezelfde reden raden we je ook aan je velglint te controleren voordat je een nieuwe binnenband monteert. Een klein scheurtje in je velglint kan al een lek veroorzaken, terwijl je dat eenvoudig kunt voorkomen door je velglint te controleren en indien nodig te vervangen.

4) Leg de nieuwe binnenband op de velg
Alles gecontroleerd en in orde? Dan is het tijd om je nieuwe binnenband te monteren! Druk daarvoor eerst het ventiel door de velg en gebruik het ventielringetje om het ventiel losjes vast te zetten. Pomp de binnenband daarna lichtjes op, zodat hij al enigszins zijn vorm aanneemt; dat maakt het gemakkelijker om de binnenband op de velg te leggen.

5) Leg je buitenband terug
Vervolgens kun je de buitenband terug gaan leggen. Begin ook nu bij het ventiel en eindig aan de overkant, om te voorkomen dat de binnenband bekneld raakt. Gebruik bij het terugplaatsen van je buitenband geen bandenlichters, omdat je daarmee de binnenband per ongeluk weer lek kunt drukken wanneer deze klem komt te zitten tussen de velg en de bandenlichter. Lukt het niet om je buitenband terug te leggen, laat dan eventueel weer wat lucht uit de binnenband om meer ruimte te creëren.

6) Pomp je band verder op
Liggen je banden helemaal goed, dan kun je je binnenband weer volledig oppompen tot de benodigde druk. Ook deze kun je aflezen aan de zijkant van de band, in bar of PSI. Draai tot slot het ventielringetje weer stevig vast zodat het ventiel goed op zijn plaats blijft zitten.

7) Plaats het wiel terug op je fiets
Nu ben je klaar om het wiel weer terug op je fiets te zetten, wederom met het voor jouw fiets benodigde gereedschap. Vergeet ook niet je remmen weer dicht te zetten als je die hebt moeten openen om je wiel te verwijderen. Leg je spullen terug, neem je afval mee of gooi het in de prullenbak en spring het zadel maar weer op!

Unselected

Binnenband van racefiets of mountainbike vervangen

Ga je de binnenband van je racefiets of mountainbike vervangen en heeft je fiets velgremmen, dan is het belangrijk om eerst de velgremmen open te zetten zodat je het wiel uit het frame kunt halen. Vervolgens kun je de snelspanner of steekas losmaken en het wiel eruit halen. Na het vervangen van je binnenband, het terugplaatsen van je buitenband en het vastmaken van je wiel zet je de remmen weer dicht. Nu ben je klaar om weer kilometers te vreten!