Het enkele kettingblad is natuurlijk eenvoudig in gebruik: geen voorderailleur, aanzienlijk minder gewicht, minder bewegende onderdelen die vuil oppikken en verstoppingen kunnen veroorzaken, en hoge kettingveiligheid, zonder onnodige kettingbladstapeling. Een perfecte oplossing voor gravelbanen. De twee cranks van UD-koolstofvezel zijn uitgerust met AISI 630 stalen halve assen: zoals bij de hele Ekar-groep maakt de ingenieuze combinatie van materialen het mogelijk om lichte componenten te verkrijgen, maar waarvan de efficiëntie en weerstand maximaal zijn. De nieuwe ProTech™-technologie verbindt de twee halve assen in de trapas met een enkele stevige schroef. Het extra grote roestvrijstalen lager bevindt zich op de crank, bevestigd op de halve as, voor optimale rolefficiëntie en weerstand en om gemakkelijk toegankelijk te zijn voor inspectie en onderhoud, zonder de cups te hoeven demonteren. Er zijn vier kettingbladopties beschikbaar: Adventure 38T; Puur grind 40T; Snelle Gravel 42T en eGravel 44T. Hun geoptimaliseerde ontwerp zorgt voor een efficiënte overbrenging en maximale betrouwbaarheid van de ketting. De lichte en resistente 7075 aluminium kettingbladen zijn eenvoudig uitwisselbaar: schroef ze gewoon los van de vier takken van de crankarm zonder het crankstel te hoeven demonteren. De vier takken, asymmetrisch gerangschikt voor een optimale lastverdeling, hebben een BCD van 123 mm. Het verwisselen van kettingbladen is een eenvoudige en effectieve manier om van versnelling te veranderen bij het aanpakken van verschillende soorten paden. Het Ekar-crankstel heeft vier mogelijke cranklengtes - 165, 170, 172,5 en 175 mm - voor alle fietsers en alle soorten fietsen. Voor sommige gravelbikes met een lage trapas worden kortere cranks het meest gebruikt om contact met de grond op onvoorspelbaar terrein te voorkomen. Een Q-factor van 145,5 mm zorgt voor een comfortabele en efficiënte rijstijl, ongeacht je lengte. De UD carbon veren zijn voorzien van afneembare beschermkappen zodat de onderdelen er als nieuw uitzien, ongeacht het terrein.