Hoe vervang ik een buitenband?

Hoe vervang ik een buitenband?

In dit artikel vertellen we je wanneer je je buitenband moet vervangen, waar je op moet letten bij het kopen van een nieuwe band, welk gereedschap je nodig hebt, en hoe je de buitenband vervangt.

Een nieuwe buitenband op je fiets leggen, kun je dat zelf? Ja, hoor! Met de juiste materialen, een beetje handigheid en een goed stappenplan vervang je in zo’n 10 minuten zelf je buitenband. Hoe? Dat leggen wij je graag uit! In dit artikel vertellen we je hoe je ziet dat je buitenband aan vervanging toe is, waar je op moet letten bij het kopen van een nieuwe buitenband, welk gereedschap je nodig hebt voor het vervangen van je buitenband en hoe je dat het beste aan kunt pakken. Zo kun jij in een mum van tijd weer veilig op pad!

Wanneer is je buitenband toe aan vervanging?

Je buitenband is aan vervanging toe als hij versleten is. Je mist dan de grip die je nodig hebt om veilig de weg op te gaan en loopt meer risico op een lekke band of zelfs een klapband. Dat je band versleten is zie je dan ook onder andere aan het ontbreken van de groeven die er normaal gesproken in zitten. Daarnaast kunnen er ook kleine scheurtjes in de zijkant van je band ontstaan, als gevolg van droogte. Ze zien er vrij onschuldig uit, maar als je te lang blijft fietsen op een band met scheurtjes of een gescheurde band te hard oppompt, kun je een klapband krijgen. Dat kun je beter voorkomen!

Heb je fietsbanden met een anti-leklaag, dan is het extra eenvoudig om te zien wanneer je buitenband aan vervanging toe is. Op dat moment wordt er namelijk een rode of blauwe streep zichtbaar. Zie je de anti-leklaag verschijnen, dan is het rubberen loopvlak flink versleten en is het hoog tijd om je buitenband te vervangen!

Controleer je banden dus regelmatig op gebreken, want als de anti-leklaag van je buitenband eenmaal te zien is dan is je band echt al behoorlijk versleten. Vaak zijn het echter juist de zijwanden die eerder slijten dan het loopvlak zelf. Dat komt door de zware belasting, in combinatie met een te lage bandenspanning. Wat je kunt doen is bijvoorbeeld elke maand je bandenspanning controleren met een manometer en indien nodig wat extra lucht in je banden pompen. Als je dan toch bezig bent, loop je de banden gelijk even na op scheurtjes of andere slijtindicatoren. Zo voorkom je dat je banden onnodig snel verslijten en ben je er - als dat eenmaal wel het geval is - op tijd bij!

Hoe vervang ik een buitenband?

Waar moet ik op letten bij het kopen van een nieuwe buitenband?

Zie je dat je buitenband versleten is, dan is het zaak om zo snel mogelijk een nieuwe buitenband in huis te halen. Maar welke buitenband kies je en waar moet je op letten? Allereerst is het belangrijk om de juiste maat buitenband te kopen. De maat van je huidige buitenband kun je aflezen aan de zijkant van de band. Vaak staan er meerdere getallen op de band: zowel de ETRTO-maat als de grootte in inches. Het handigst is het om de ETRTO-maat te gebruiken, omdat deze werkt met millimeters. Een ETRTO-maat bestaat uit 2 getallen: de breedte van de band (het eerste getal) en de binnendiameter van de band (het tweede getal). Een buitenband van 28 inch kan bijvoorbeeld een ETRTO-maat van 38-622 hebben: hierbij is de breedte van de band 38 mm en de binnendiameter 622 millimeter. Je hebt dan een nieuwe buitenband nodig met dezelfde binnendiameter en een passende breedte.

Een iets smallere of juist bredere buitenband is wel een optie als je dat prettig vindt, maar aan de binnendiameter van de band kun je niets veranderen. Let er ook altijd op dat de buitenband die je kiest wel op het frame van je fiets past: een te brede buitenband kan gaan knellen bij het spatbord of de vork van je fiets.

Naast verschillende soorten en maten banden, heb je ook de keuze uit gewone of anti-lekbanden. Anti-lekbanden bevatten een extra beschermlaag in de band die ervoor zorgt dat je minder snel lek rijdt. Het is ook die laag die je ziet wanneer je buitenband flink versleten is en er een rode of blauwe streep verschijnt. Anti-lekbanden kosten een paar euro meer dan gewone banden, maar als je dat er voor over hebt om minder vaak met een lekke band langs de weg te staan dan is het zeker een overweging waard.

Hoe vervang ik een buitenband?

Welk gereedschap heb ik nodig?

Naast een nieuwe buitenband heb je nog een aantal spullen nodig om zelf je fietsband te kunnen vervangen. Bandenlichters, om je band van de velg te lichten. Steeksleutels of inbussleutels om onder andere je wiel los te maken en een fietspomp om je binnenband na het vervangen van je buitenband weer op te pompen.

Ga je de buitenband van je voorwiel vervangen, dan hoef je alleen maar het wiel los te maken en je kunt aan de slag met het vervangen van de band. Is de buitenband van je achterwiel versleten, dan kost het iets meer werk om je band te vervangen. Je moet dan ook de ketting en derailleur verwijderen voordat je goed bij het wiel kunt. Doe je dit voor het eerst, dan kan het helpen om tijdens het demonteren van je wiel foto’s te maken van elke stap die je zet. Zo kun je bij het terugzetten van alle onderdelen controleren of je niets verkeerd doet of over het hoofd hebt gezien.

Hoe haal ik de oude band van het wiel?

Ben je er klaar voor om je buitenband te vervangen, dan zul je eerst de oude band van het wiel moeten halen. Als je een fiets met velgremmen hebt moet je deze eerst open zetten. Gaat het om de buitenband van je voorwiel, dan kun je vervolgens direct het wiel van je fiets verwijderen om goed bij de band te kunnen. Ga je de fietsband vervangen op het achterwiel, dan moet je eerst nog de kettingkast losschroeven en de ketting eraf halen. Daarna kun je het wiel losmaken en verdergaan met het verwijderen van de oude buitenband.

Begin met het ventiel los te draaien, zodat je binnenband leegloopt. Steek daarna 2 à 3 bandenlichters met telkens een paar centimeter afstand ertussen onder de rand van je buitenband. Door de velg als hefboom te gebruiken, kun je de buitenband nu van de velg wippen. Is dat eenmaal gelukt, dan kun je een van de bandenlichters gebruiken om rond het wiel te gaan en de hele band eraf te halen.

Hoe vervang ik een buitenband?

Hoe monteer ik de nieuwe band op het wiel?

Om de nieuwe buitenband weer op de binnenband te leggen kun je het beste de binnenband weer een klein beetje oppompen, zodat deze zijn vorm aanneemt. Bovendien verlaag je hiermee het risico dat de binnenband bekneld raakt tussen de buitenband. Begin vervolgens bij het ventiel met het monteren van de buitenband en leg hem met blote handen terug. In tegenstelling tot bij het losmaken van de buitenband gebruik je nu juist geen bandenlichters, om te voorkomen dat je per ongeluk de binnenband lek drukt.

Heb je moeite met de laatste stukjes links en rechts van het ventiel? Knijp dan aan de tegenovergestelde kant de band naar het midden van de velg om meer ruimte te creëren. Merk je dat de binnenband al te groot is om de buitenband erop te leggen, laat er dan weer wat lucht uitlopen om de buitenband gemakkelijker te kunnen monteren.

Als je buitenband eenmaal goed ligt en je hebt gecontroleerd of je binnenband nergens klem is komen te zitten, kun je de binnenband weer helemaal oppompen tot de aanbevolen druk. Ook deze vind je aan de zijkant van de band, in PSI of in bar. Wil je zo lang mogelijk met je nieuwe buitenband doen, controleer de bandenspanning dan het liefst voor elke lange rit en houd bij het oppompen van je banden rekening met de weersomstandigheden. Bij regenachtig weer helpt een iets lagere bandenspanning namelijk wel om meer grip op de weg te houden. Maar omdat een te lage bandenspanning ervoor kan zorgen dat je banden sneller slijten, pomp je je banden op een droge dag liefst wel weer harder op. Is het erg droog weer, dan mag je ze zelfs iets steviger oppompen.

Monteer na het vervangen van je buitenband het wiel weer aan je fiets, zet eventueel je remmen weer dicht en je kunt weer een hele poos vooruit!

Wil je ook meteen je binnenband vervangen?

Is je binnenband lek en grijp je de mogelijkheid aan om direct je binnenband én buitenband te vervangen, dan ben je in één moeite klaar. Het is immers maar een klein beetje extra werk om na het loshalen van je buitenband ook je binnenband te verwijderen en te vervangen. Hoe je dat precies doet en wat je nodig hebt voor het vervangen van je binnenband, leggen we je uit in dit artikel. Zo draai jij binnenkort je hand niet meer om voor het vervangen van fietsbanden in alle varianten!