Wat is het verschil tussen een racefiets en een gravelbike?

WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN EEN RACEFIETS EN EEN GRAVELBIKE?

Wielrenfietsen en gravelbikes lijken erg op elkaar. Maar wat zijn precies de verschillen tussen beide fietsen? We leggen het uit.

Zoek jij de ideale tweewieler voor je volgende rit? De afgelopen jaren neemt het aantal liefhebbers van wielrennen in Nederland aanzienlijk toe. Niet verwonderlijk; terwijl je aan je conditie werkt, trekt het schitterende Hollandse landschap met uitgestrekte weilanden, groene bossen en glooiende duinen aan je voorbij. De groei van de wielersport brengt ook een enorm aanbod van fietsen met zich mee. Twee in het oog springende fietsen zijn de racefiets en de gravelbike. Wat is het verschil tussen de racefiets en gravelbike? Je ontdekt het in dit sportadvies.

Wat is het verschil tussen een racefiets en een gravelbike?

HET DOEL VAN HET SOORT FIETS

Op het eerste gezicht lijken de gravelbike en racefiets op elkaar. Niets is echter minder waar. Zo is de racefiets erop gericht om zo hard mogelijk over het asfalt te rijden. Het absolute hoofddoel van de racefiets is het neerzetten van de snelste tijd. Als wielrenner wil je wel eens een nieuwe ontdekkingstocht maken vlak bij huis. Tijdens een rit in het bos een afslag maken op een onverhard zandweggetje is echter niet verstandig met een racefiets. Zo glibberen de gladde banden weg in de modder tijdens een beklimming, en raken de velgen en het balhoofd snel beschadigd. Waarom een gravelbike zo geliefd is, is omdat je met deze tweewieler wél over onverharde wegen kunt rijden. Door aanpassingen aan de banden en het frame maak je comfortabel een rit door de natuur. Het ontwerp van de gravelbike is ontstaan door elementen van een racefiets en cyclocrossfiets samen te voegen. Waar je met de racefiets kilometers maakt op het asfalt is de cyclocrossfiets de ideale tweewieler in de modder. De gravelbike brengt het beste uit beide werelden samen, zodat je ook op onverharde wegen hard kunt rijden. Is jouw doel om met de fiets zo snel mogelijk over het asfalt te vliegen? Dan koop je een racefiets. Houd je er echter van om af en toe een spannende landbouwweg of mooi gravelpad in te slaan, dan biedt de gravelbike een veelzijdig aanpassingsvermogen.

GEOMETRIE VAN DE FRAMES

Het verschil tussen de gravelbike en de racefiets is duidelijk zichtbaar in de geometrie van de frames. Bij racefietsen is de focus gericht op snelheid. Daarom bezitten de racefietsen een scherpe geometrie. Het gestroomlijnde frame zorgt ervoor dat je het asfalt met al je kracht kunt aanvallen om zo vlot mogelijk bij de finish te komen. De korte bovenbuis en steile balhoofdhoek maken je racefiets wendbaar, waardoor je behendig over de weg flitst bij een obstakel of bocht. Met een gravelbike staat niet direct snelheid bovenaan de lijst, maar het maken van een prachtige dagtocht midden in de natuur. Niet kracht, maar uithoudingsvermogen heeft hierbij prioriteit. De geometrie van het gravelbike frame is stabiel en ontspannen. Zo is het frame van de gravelbike langer. De gravelbike bezit een hoog balhoofd, heeft een langere stuurbuis en beschikt over een schuine stuurhoek. Ook de wielbasis van de gravelbike is langer. Zo neem je op de gravelbike een rechtere zithouding aan. Deze ontspannen houding gaat weliswaar ten koste van de wendbaarheid en snelheid, maar ondersteunt je perfect op een onverharde weg.

VERSCHIL IN BANDEN

Een ander groot verschil tussen de gravelbike en racefiets zijn het soort banden. Snelheid staat bij de racefiets boven comfort, waardoor de racefietsbanden een dunne bandbreedte van slechts 19 tot 28 millimeter hebben. Daarnaast ontbreken de noppen op de banden van de racefiets. Hoe gladder het profiel van de banden, des te lager de rolweerstand. Dit leidt tot hogere snelheden op de weg. Voor het fietsen op de gravelbike heb je echter grip en controle nodig, zeker op modderige, natte paden. Zo is een gravelbike met fietsbanden van 40 millimeter geen uitzondering. Het volume van deze brede banden absorbeert schokken van het onregelmatige wegdek, waardoor je comfortabeler op de gravelbike zit. Daarnaast beschikken de banden over kleine noppen, zodat je stabieler op de weg rijdt. De brede banden en noppen geven wel meer rolweerstand, waardoor je langzamer fietst. Ook is er een belangrijk verschil in de bandenspanning tussen de gravelbike en racefiets. De dunne banden van de racefiets van zo’n 23 millimeter werden voorheen opgepompt tot een druk van 8 bar. Met de huidige technologie rijden de nieuwste racefietsen tegenwoordig op banden van minimaal 25 millimeter en een druk van 7 bar. Hoeveel bar bij de gravelbike gebruikelijk is, varieert per fiets. Over het algemeen pas je bij de brede banden van de gravelbike een druk van 4 bar toe. Hoeveel bar de gravelbike daadwerkelijk nodig heeft, hangt echter af van het soort ondergrond waar je gaat fietsen en het type band dat je op de gravelbike plaatst.

DE VERSNELLINGEN EN GROEPSETS

Qua versnellingen en groepsets zijn er aanzienlijke verschillen tussen de racefiets en gravelbike. De racefiets beschikt veelal over twee kettingbladen. Op het binnenblad zijn ofwel 34, 36 of 39 tanden aanwezig, terwijl er 50 of 52 tanden beschikbaar zijn op het buitenblad. Zelfs kleinere modellen vind je terug op de racefiets, waardoor de versnellingen over een kleiner bereik beschikken. De reguliere cassettes op de racefiets gaan over het algemeen van 11-28 tot 11-32. Zo fiets je zowel tijdens een beklimming als op een uitgestrekte asfaltweg met optimale versnellingen. De gravelbikes zijn op een andere manier uitgerust. Je hebt de keuze uit één of twee kettingbladen op de fiets. Shimano heeft de GRX groep ontwikkeld specifiek voor gravelfietsen, zowel voor één als twee kettingbladen. Bij de opstelling met één kettingblad gebruikt Shimano een 11-40 of 11-42 cassette en een 40 of 42 kettingblad. Wanneer je gebruik maakt van twee kettingbladen, kies je voor een 11-34 cassette met een 31 of 48 kettingblad. Deze opstelling geeft je meer keuzevrijheid qua versnellingen en zorgt voor minder grote stappen dan bij een enkele aandrijving. Aangezien je met een gravelbike vaker op onverharde wegen rijdt, bestaat er een grote kans op problemen met de fietsketting. Daarom beschikken sommige kettingbladen over een specifieke tandbreedte die helpt om de ketting op de plek te houden. Daarnaast is een clutch op de achterderailleur geen overbodige luxe bij een gravelfiets.

Wat is het verschil tussen een racefiets en een gravelbike?

STUUR MET FLARE

Het verschil tussen de gravelbike en racefiets is ook merkbaar aan het racestuur. Bij de racefiets is het stuur zodanig ontworpen dat deze zoveel mogelijk gestroomlijnd is. Een standaard racestuur beschikt over beugels die zich in een rechte hoek ten aanzien van het horizontale deel bevinden. Bij een gravelbike fiets je echter op een stuur met flare. Dit betekent dat de beugels niet in een rechte hoek zijn geplaatst, maar in een schuine hoek van 20 of 30 graden. Het onderste deel van het stuur is hierdoor breder. Ook kun je gemakkelijk bij de shifters en remmen komen tijdens het sturen. Waarom een gravelbike over een dergelijk stuur beschikt, heeft te maken met controle en comfort. Zo blijven je handen in een aangename houding bij een stuur met flare. De extra breedte van de beugels biedt ook meer wendbaarheid bij het sturen. Handig is dat je op een stuur van de gravelbike een stuurtas kunt bevestigen. Als je bijvoorbeeld van plan bent om te gaan bikepacken, is iedere vorm van bagageruimte meegenomen.

Wat is het verschil tussen een racefiets en een gravelbike?

SCHIJFREMMEN OF VELGREMMEN?

Belangrijk bij het verschil tussen de gravelbike en racefiets is het soort remmen dat op de fiets bevestigd is. Bij de racefiets heb je de keuze uit zowel schijf- als velgremmen. Velgremmen verlagen het gewicht van de racefiets. Toch zijn schijfremmen aan een opmars bezig in de racefiets wereld. De schijven bieden namelijk betrouwbare prestaties en maximaal remcomfort. Op gravelbikes vind je eigenlijk altijd schijfremmen. Meestal kies je hierbij voor hydraulische schijfremmen in plaats van mechanische schijfremmen. De hydraulische schijfremmen brengen de brede banden op de gravelbike tot stilstand door remklauwen met oliedruk. Bij mechanische schijfremmen stop je de fiets door middel van kabels. Deze hydraulische schijfremmen geven zelfs in de diepste modder en regen uitstekende controle om binnen enkele ogenblikken te kunnen remmen. Ook kun je meer geleidelijk remmen met hydraulische schijfremmen, in ieder weertype. De hydraulische remmen zijn verder beter te onderhouden dan mechanische schijfremmen.

GRAVELBIKE ALS RACEFIETS GEBRUIKEN, OF ANDERSOM: KAN DAT?

Is het mogelijk om de gravelbike als racefiets te gebruiken, of andersom? Op het moment dat je de banden van de gravelbike verwisselt voor smalle banden zonder profiel, ervaar je al snel het gevoel van de racefiets. Als je echter puur snelheid wilt maken op de fiets, raden we je aan om een echte racefiets te kopen. Deze fiets is nu eenmaal volledig ontwikkeld voor het behalen van topprestaties, met een licht gewicht en gestroomlijnd ontwerp. Uiteraard kan je prima met een gravelbike de weg op, met zowel gravelbanden als racebanden. Als je wel af en toe op zowel verharde als onverharde ondergronden wil fietsen, maar moet kiezen tussen een van de twee type fietsen, is een gravelbike helemaal geen slechte keuze! Omgekeerd kun je ook een racefiets tot gravelbike ombouwen. Hierbij monteer je bredere banden met profiel op de racefiets. Of dit mogelijk is op je racefiets, is afhankelijk van het soort racefiets en de velg die is toegepast. Bij oudere racefietsen met velgremmen kun je veelal banden met een maximale breedte van 25 millimeter plaatsen. Bij een moderne racefiets is het monteren van bredere banden van 28 millimeter echter vaak nog wel mogelijk. Door de bredere banden ontstaat er wel het risico dat het frame en de remhoeven gaan aanlopen, vooral als de weg modderig is. Daarnaast speelt de velg een belangrijke rol. Hoe breder de toegepaste velg, des te breder de band voor de racefiets moet zijn. Racefietsen met velgremmen zijn dan ook niet ideaal voor het plaatsen van bredere randen. De banden van een gravelbike passen in de meeste gevallen wel op een racefiets met schijfremmen. Ook in dit geval zijn moderne racefietsen hier beter geschikt voor. Op het frame van een gemiddelde nieuwe racefiets past over het algemeen een band van minimaal 35 millimeter. Passen en uitproberen dus!

Het verschil tussen de gravelbike en racefiets is groter dan je op het eerste gezicht verwacht. Zoek je een tweewieler waarmee je vlamt over de weg om de snelste tijd neer te zetten, dan is de racefiets de perfecte keuze voor jou. Het ontwerp van de racefiets is volledig op snelheid gericht. Van het gestroomlijnde frame tot de smalle banden zonder profiel; aan ieder detail is gedacht om zo min mogelijk weerstand te veroorzaken. De avontuurlijke gravelbike geeft je echter de mogelijkheid om ook van het asfalt af te wijken. Deze veelzijdige fiets biedt comfort en grip wanneer je op onverharde paden rijdt, dankzij dikkere banden met noppen. Presteren of ontspannen; snelheid of buiten de gebaande paden? Aan de hand van het doel dat jij voor ogen hebt, maak je de mooiste ritten op zowel de racefiets als gravelbike.

OOK INTERESSANT VOOR JOU

Je fietsketting schoonmaken en smeren: een stappenplan

Je fietsketting schoonmaken en smeren: een stappenplan

Wil je langer doen met je fietsketting zorg er dan voor dat je ketting altijd schoon is. Weet je niet hoe je dit moet doen bekijk dan ons stappenplan!

Hoe kies ik een fietsbroek?

Hoe kies ik een fietsbroek?

Als er een ding is waar een fietser niet op moet bezuinigen is het wel een fietsbroekje! Ontdek hier onze tips.

Hoe maak ik mijn fiets tubeless?

Hoe maak ik mijn fiets tubeless?

Tubeless banden hebben veel voordelen ten opzichte van banden met binnenband. Wij leggen je uit hoe je je banden zelf tubeless maakt.

Wat is het verschil tussen een gravelbike en cyclocross fiets?

Wat is het verschil tussen een gravelbike en cyclocross fiets?

Op het eerste gezicht lijken gravelbikes en cyclocross fietsen veel op elkaar, maar er zijn wel degelijk verschillen. Wij vertellen je er meer over!