UIT DE STARTBLOKKEN VOOR JE EERSTE TRAILRUN!

Trailrunning wordt wereldwijd steeds populairder, en ook Nederland ontsnapt niet aan deze trend. Hier lees je enkele tips om zelf de stap te wagen

eerste trailrun

Trailrunning wil zeggen buiten de stad lopen, zelfvoorzienend, meestal over langere afstanden en altijd wel met wat hoogtemeters in het vooruitzicht. Deze sporttak wordt steeds populairder onder hardlopers die een nieuw gevoel van vrijheid willen ervaren.

Of je nu verder van de stad weggaat of heuvelachtig terrein opzoekt, er bestaan in Nederland - of ergens anders - genoeg manieren om te trailrunnen, over afstanden die gaan van 15 km tot een complete ultraloop met afstanden boven de 50 kilometer. Maar overstappen van lopen op de weg naar trailrunning doe je best niet ondoordacht, anders zou het belangrijkste aspect weleens verloren kunnen gaan: plezier maken.

We zetten even een paar nuttige tips op een rijtje om je klaar te stomen voor deze nieuwe uitdaging.

UITRUSTING

Trailrunning beoefenen, dat is een nieuw speelterrein ontdekken dat heel wat veeleisender is, met een gevarieerde ondergrond die nog belastender werkt op je lichaam. Het is ook langer én verder lopen. Zonder de geschikte uitrusting kan het dus best onprettig worden en in het slechtste geval zelfs tot blessures leiden. Geen nood, je hoeft heus niet te diep in de buidel te tasten, maar een aangepaste outfit is wel belangrijk.

Je vindt tal van specifieke trailschoenmodellen. En geloof ons, je schoenen zijn het belangrijkste onderdeel van je uitrusting. Trailschoenen geven je meer grip en zijn de ideaal om kilometers te maken. In Nederland kun je het best kiezen voor een paar schoenen dat tegen modder kan, terwijl je in de bergen het best kunt kiezen voor een model dat zich helemaal thuis voelt op de rotsen.

Hydratatie is een ander essentieel onderdeel van trailrunning. Meestal zijn je trainingen en wedstrijden langer. Om uitdroging te voorkomen, bestaan er verschillende drinkrugzakken, met waterzak of soepele drinkflessen. In deze rugzakken kun je ook makkelijk wat energierepen of andere accessoires kwijt.

Tijdens nachtelijke tochten is een hoofdlamp ook onmisbaar, net als technische kleding die speciaal ontworpen is om te trailen en is gemaakt uit een stof die niet schuurt of ongemakkelijk aanvoelt tijdens het rennen. Stokken (wel enorm handig op steile hellingen) of GPS-horloges voor trailrunning zijn niet verplicht. Dat beslis je zelf, afhankelijk van je niveau en budget.

Eerste trailrun
Eerste trailrun

SPECIFIEKE TRAININGEN

Ook al blijft trailrunning in wezen hardlopen, is het spiergebruik die je levert niet hetzelfde. De variatie in terrein en de hoogteverschillen zetten veel meer gewrichten en spieren aan het werk. Nog meer dan bij hardlopen op de weg is regelmatige spiertraining absoluut noodzakelijk. En ook al is het niet altijd even fijn, toch raden we aan om zo nu en dan een hardloopsessie te vervangen door wat spierversterkende oefeningen. Naast buikspieroefeningen en core-oefeningen voor je bovenlichaam, mag je ook je onderlichaam niet verwaarlozen, zelfs al lijkt dat al strak te staan door de vele trainingsarbeid. Evenwichtsoefeningen op één voet bijvoorbeeld zorgen voor sterkere enkels, terwijl stoeloefeningen en traplopen goed zijn voor de quadriceps en de hamstrings. En die krijgen het tijdens het klimmen en dalen zwaar te verduren.

eerste trailrun
eerste trailrun

IN STIJGENDE LIJN

De grens tussen hardlopen en trailrunning is niet zo duidelijk als je misschien zou denken. Op een zondag 30 kilometer afleggen in de natuur maakt van jou nog niet persé een trailrunner, net zoals het niet verplicht is om uitgerust als een prof van start te gaan. Het belangrijkste is om het rustig aan te doen door te focussen op plezier en altijd te luisteren naar je lichaam. Door de steeds maar voller wordende wedstrijdkalender en toenemende media-aandacht voor topprestaties, is het echter verleidelijk om je door de euforie te laten meeslepen en je in te schrijven voor een trail van 40 kilometer. Dat vraagt wat ervaring, en voor ervaring heb je tijd nodig! Als je te overhaast te werk gaat, zou je avontuur weleens kunnen tegenvallen, waardoor je gaat afhaken. En gezien de beleving die een trail je kan bieden, zou dat bijzonder jammer zijn.

ENKELE TRAILS IN BELGIË

Geen gebrek aan trails bij ons of in het buitenland. De meeste wedstrijden bieden verschillende afstanden aan, zo is er voor elk wat wils. Hier ons lijstje met een aantal niet te missen trails in België:

- La Bouillonnante: dé afspraak op de Belgische kalender, door de vallei van de Semois, die ideaal is voor trailrunning. De trail van 15 km heeft 600 positieve hoogtemeters.

- Trail du diable au SUKre: Alweer de zevende editie van deze bijzondere trail in Ellezelles-Frasnes. Afstanden van9,5-21-31 en 42 km, telkens op een gloednieuw parcours. Elke afstand kent meer dan 80% aan offroad-stroken. Ideaal dus voor de fervente trailloper.

- OHM Trail: voor 90% onverhard door het bos, een paradijs voor natuurliefhebbers. De 35 km zou “de zwaarste van België” zijn, maar er zijn ook nog de 10 en de 20 km, die ietsje toegankelijker zijn.

- Trail du Hérou: de voorbije twee jaar het decor van het BK, maar er is ook een route van 8,5 en eentje van 16 km door de vallei van de Ourthe.

- Trail des Hautes Fagnes: uiteenlopende landschappen en een prachtige natuurlijk omgeving voor één van de mooiste afspraken op de Belgische trailkalender. Er zijn afstanden van 12,5, 24 en 40 km.

- Trail des Lumeçons: bij uitstek de populairste trail, met vertrek aan de Citadel van Namen. Het is de grootste nachttrail van het land, over 8, 17 en 25 km.  Sfeer verzekerd.

Of loop het hele jaar op de gratis Decathlon Running Territories van Extratrail. Meer informatie via de knop hieronder.