Zwemelastiek en zwemparachute

Zwemelastiek en zwemparachute

Wil je zwemelastiek of een zwemparachute kopen? Alleen bij Decathlon kun je van Nabaiji zwemelastieken kopen. Een zwemelastiek is voor zwemtraining, waarbij je op je plaats in het zwembad blijft. Met een zwemelastiek en een klein zwembad kun je eenvoudig thuis trainen. Onze zwemelastieken kun je om je enkels of middel bevestigen. Verzwaar je zwemtraining en gebruik een zwemparachute om weerstand te creëren. Op zoek naar meer zwemspullen en zwemkleding? Bekijk ook onze badmutsen, zwembrillen en handdoeken.

a11y.skip-categories a11y.skip-categories
a11y.skip-filters
Filters
Type
Geslacht
Kleur
Prijs
4.6/5 Op basis van 1090 reviews

Wat voor zwemelastieken zijn er?

Bij Decathlon maken we onderscheid in 2 verschillende soorten zwemelastieken. Het ene zwemelastiek is om op dezelfde plaats te blijven zwemmen. De ander is om met extra weerstand of overspeed te trainen. Beide zijn zwemelastieken maar de ene kan niet voor de andere functie worden gebruikt en andersom geldt dat ook.

Zwemelastiek voor in een klein zwembad

Het zwemmen op dezelfde plaats is steeds populairder aan het worden. Je kunt door middel van een zwemelastiek in een klein zwembad toch zwemmen zonder dat je daarbij afhankelijk bent van een normaal 25m of 50m zwembad. Bij zo’n zwemelastiek zijn er twee verschillende bevestigingsmogelijkheden. De ene mogelijkheid is om een gordel om je middel te doen en het elastiek te bevestigen aan iets stevigs zodat je ‘weg’ kunt zwemmen maar het elastiek je tegenhoudt. De andere mogelijkheid die je hebt is om de voet bevestiging te gebruiken. Hiermee bind je het zwemelastiek vast aan je enkels zodat je volledige bewegingsvrijheid hebt in je romp en geen last hebt van het elastiek wanneer je met je benen beweegt. Zo’n zwemelastiek zou je eventueel ook zelf kunnen maken. Hiervoor gebruik je de gordel van de zwemparachute en klikt daar een fiets binnenband aan vast. Zo heb je nog steeds het elastische vermogen. De gordel is alleen niet zo heel lang, dus een ideale oplossing is dit niet.

Zwemelastiek om te trainen met weerstand of overspeed

Het andere zwemelastiek om met extra weerstand of overspeed te trainen wordt voornamelijk gebruikt door ervaren zwemmers. Door op deze manier variatie aan te brengen in de training wordt het zwemmen veel zwaarder of juist lichter. Dit zwemelastiek gebruik je voor extra weerstand door het uiteinde aan het startblok vast te maken en de gordel om je middel te doen. Door weg te zwemmen van de kant rekt het elastiek uit en voel je de weerstand toenemen. Dit effect is ook te realiseren door gebruik te maken van een zwemparachute. Ook daarmee ontwikkel je extra weerstand waardoor je je nog bewuster moet zijn van je stuwvlakken om vooruit te komen. Zwemmen met overspeed wordt vooral gebruikt richting een wedstrijdperiode. Met deze oefening begin je aan de overzijde van het zwembad. Doordat het zwemelastiek vol gespannen is trekt die je naar voren, je kunt nog harder gaan wanneer iemand anders je aan het elastiek naar de kant toe trekt. Zwemmen op zo’n hoge snelheid doet het vooral mentaal heel erg goed, het is erg leuk en je haalt snelheden die je normaal niet behaalt.