Hardlopen in het donker. Zien en gezien worden!

Meer en meer mensen gaan 's nachts hardlopen. Die discipline heeft een aantal regels die je moet kennen om te voorkomen dat je overbodige risico's neemt. Hardlopen in het donker, hier heb je enkele tips

Hardloopverlichting kiezen

LICHT IS JE BESTE VRIEND

Zien en gezien worden tijdens het hardlopen in het donker is erg belangrijk voor je eigen veiligheid en die van je medeweggebruikers. Vanaf oktober worden de dagen korter en gaat de wintertijd in. Dit betekent voor veel hardlopers dat ze 's avonds in het donker moeten gaan hardlopen. Hardlopen in het donker vergt wat extra voorbereiding voordat je veilig op weg kan. Het is namelijk belangrijk dat iedereen kan zien dat je daar in het donker aan het hardlopen bent. De lamp Run Light (exclusief van Kalenji) of een hoofdlamp zijn verplichte metgezellen voor de nachtelijke hardloper. Prioriteit nummer één: vertrek nooit zonder een lamp en neem altijd extra batterijen of een reserveaccu mee - zelfs voor een training op bewegwijzerd en licht verlicht terrein. Het belangrijkste is om nooit alleen en zonder licht in een open vlakte te stranden! Met de run light of een hoofdlamp zie je daarbij ook goed wat er om je geen gebeurt en daarbij verlicht je de weg voor je.

OVER JE hardloop VERLICHTING:

- Stem je hardloop verlichting af op de omgeving waarin je hardloopt. Afhankelijk van de omgeving waarin je loopt kies je andere hardloopverlichting. Loop je alleen maar in de stad op goed verlichte plekken met veel verkeer, kies dan voor hardloop verlichting wat ervoor zorgt dat je goed gezien wordt. Dit hoeft geen groot licht te zijn, omdat het pad waar je loopt al goed verlicht is. De motion light van Decathlon is perfect voor hardlopen in de stad. Deze lamp gebruikt geen batterijen en gaat aan zodra je begint met bewegen.
Ga je hardlopen in het park, buiten de stad of in het bos kies dan voor een lamp waarbij je ook goed ziet wat er om je heen gebeurt. De Run Light is dan de perfecte hardlooplamp om mee te nemen. Met deze lamp zie je alles wat er om je heen gebeurt en iedereen ziet je hardlopen. Zo ga je veilig op weg.

- Zorg dat je perfect weet hoe je verlichting werkt en hoe de batterijen of de accu vervangen moeten worden. Het kan zijn dat je bewegingen tijdens een training en zeker tijdens een wedstrijd minder nauwkeurig zijn dan lekker in je warme huis. Je moet dus in staat zijn om je lamp weer werkende te krijgen als deze uitvalt, ook midden in de nacht met vingers die vaak verkleumd zijn.

- Je kunt, en dit is aan te raden, een Run Light en een hoofdlamp gebruiken als je midden in de nacht (of zelfs in de schemering) gaat hardlopen op een onbeschermde route. Zo heb je een dubbele lichtbundel en ben je dus veiliger.

Hardlopen in het donker. Zien en gezien worden!

GA GOED AANGEKLEED OP PAD!

Ook je hardloopkleding stem je af op het lopen in het donker. Zorg ervoor dat je felle kleuren draagt als je gaat hardlopen in het donker. Naast felle kleuren zijn reflectiestrepen of -vlakken belangrijk om gezien te worden. Door het dragen van felle kleding en reflectiestrepen ben je altijd zichtbaar voor je medeweggebruikers.
Naast het goed zichtbaar zijn in het donker zijn zijn dit ook koudste maanden van het jaar om te gaan hardlopen, daarbij is het in de avond ook kouder dan overdag. Daarom is het ook belangrijk dat je goed bent uitgerust. Voor een training (zelfs een korte) kies je het beste voor een warme en ademende outfit. Het is ook verstandig om verschillende dunne kledinglagen over elkaar te dragen. Als je door de inspanning heel hard gaat transpireren, kun je een stuk uittrekken en het om je middel knopen of in een tas opbergen.

Loop samen met iemand anders

Samen lopen is over het algemeen een stuk gezelliger dan hardlopen in je eentje. Daarbij is het ook een stuk veiliger om met iemand anders te lopen in het donker. 's Avonds zijn er over het algemeen een stuk minder mensen op straat en zo loop je toch niet helemaal alleen. Op deze manier kan je goed op elkaar letten tijdens het hardlopen. Naast dat hardlopen met anderen een stuk veiliger is, is het ook nog eens een stuk gezelliger om samen hard te lopen. Daarbij zul je merken dat de tijd een stuk sneller gaat en dat je makkelijker de kilometers aan één rijgt. Ga dus samen op weg niet alleen voor je veiligheid, maar ook omdat het gezellig is!

vier PRIORITEITEN:

- Kies de juiste hardloop verlichting, zodat je ziet waar je gaat en gezien wordt.

- Bescherm je ledematen. Handschoenen en een muts worden sterk aangeraden - houd ze in het vervolg aan bij een training of wedstrijd.

- Kies fluorescerende kleding waarmee je 's nachts in de beste omstandigheden (veilig en comfortabel) kunt hardlopen.

- Neem een mobiele telefoon en een minimum aan proviand mee. Je moet bij een zware val of als je je echt niet lekker voelt om hulp kunnen bellen en enkele uren zelfvoorzienend kunnen zijn.

VOORZICHTIGHEID, TECHNIEK EN PROGRESSIE

De keuze van de route voor de training of wedstrijd is uiteraard essentieel. Je vertrekt voor je eerste nachtelijke avontuur niet alleen op een lange tocht. Wij raden ten zeerste af om mee te doen aan een tijdloop van tientallen kilometers zonder eerst deel te nemen aan eenvoudigere wedstrijden.
Als je gaat hardlopen in het donker bepaal dan goed van tevoren welke route je gaat hardlopen en zorg ervoor dat dit binnen je eigen grenzen ligt. Alleen hardlopen in het donker is niet het beste moment om voluit te gaan. Bij het hardlopen en helemaal in het donker gaat veiligheid boven alles. Zorg er dus voor dat je niet verdwaald of geblesseerd raakt.
Daarbij is progressie maken natuurlijk belangrijk, maar stem je trainingen zo af dat je de zware trainingen overdag of in het weekend kan doen.

DRIE TIPS:

- Begin geleidelijk: krijg vertrouwen in jezelf door te beginnen met een uitstap op een route die je overdag al eens afgelegd hebt. Zo ontdek je de precieze topografie van het terrein, het wegdek en mogelijke schuilplaatsen.

- Controleer voor de training de weersomstandigheden - bij een wedstrijd informeren de organisatoren de deelnemers daar meestal over. Je kunt een training beter afzeggen als er veel neerslag (regen of sneeuw) is voorspeld. Ga ook niet zonder een goede basiservaring op pad als het kwik onder nul daalt.

- Neem kortere passen dan normaal om de impactpunten goed te kunnen voelen. Zo blijf je geconcentreerd op je onmiddellijke omgeving - behalve op goede asfaltwegen - en let je er toch regelmatig op of het terrein niet plotseling of onverwacht gaat veranderen. Vertraag op gladde of modderige ondergronden om een zware of minder zware val te voorkomen.