Wielerklassiekers 2023 ontdek ze allemaal

Wielerklassiekers: ontdek ze allemaal

Wielerklassiekers worden elk jaar gehouden in het voorjaar en najaar. Ken je ze niet allemaal? Vind hier alle klassiekers!

Wielerklassiekers 2023 ontdek ze allemaal

Wat is een wielerklassieker?

Wielerklassiekers zijn het neusje van de zalm, ofwel de crème de la crème in de wielersport. Het zijn de mooiste 1-daagse wielerwedstrijden in Nederland, België, Frankrijk en Italië, waar wielerliefhebbers hun vingers bij aflikken. De wielerklassiekers zijn voer voor prachtige beelden en de mooiste legendarische verhalen. Elke renner heeft het winnen van een klassieker op zijn wensenlijstje staan. Een wielerklassieker winnen, kan namelijk het begin zijn van eeuwige roem. Wat maakt een wielerklassieker nu tot een klassieker? De geschiedenis, de zwaarte en het feest.

Geschiedenis: Klassiekers zijn geen nieuwe rondes die voor de eerste keer worden verreden. De geschiedenis van de wielerklassiekers gaat ver terug. Zo werd de eerste Parijs-Roubaix bijvoorbeeld al gereden in 1896.

Zwaarte: Zonder uitzondering zijn alle klassiekers zwaar. Of het nu zwaar is door de duur, de ondergrond of het stijgingspercentage, maakt niet uit. Een wielerklassieker betekent bloed, zweet, tranen en heroïsche momenten voor de renners én de toeschouwers.

Feest: Elke wielerklassieker is een waar volksfeest. Het publiek schreeuwt de renners toe en geniet langs het parcours van alle drukte en gezelligheid.

Voorjaarsklassiekers

Voorjaarsklassiekers zijn bekende en traditionele wielerwedstrijden die, zoals de naam al zegt, in het voorjaar gereden worden. Wielerliefhebbers noemen het voorjaar ook wel het ‘klassieke voorjaar.’ Welke wedstrijden behoren nu tot de voorjaarsklassiekers en op welke data worden in 2023 deze gereden?

Voorjaarsklassiekers februari
Omloop Het Nieuwsblad – Traditionele opening van het wielerseizoen en de eerste krachtmeting tussen de klassieker specialisten. Deze wielerklassieker is 206 kilometer lang met 12 verschillende klimmetjes en 9 kasseistroken. De start is in Gent en de finish in Ninove.

Kuurne-Brussel-Kuurne – Wil je in de herkansing na de Omloop? Dan doe je op de negende zondag in het jaar mee aan de 193 kilometer lange klassieker Kuurne-Brussel-Kuurne met 13 hellingen.

Voorjaarsklassiekers maart
Strade Bianche – Deze klassieker voert de renners 184 kilometer door het glooiende Italiaanse landschap. De start en finish is in het Italiaanse Siena en de naam Strade Bianche (witte weg) komt van de oplaaiende stofwolken die ontstaan als de renners over de gravelwegen rijden.

Milaan-San Remo – Een lange klassieker van 294 kilometer door Lombardije richting de Italiaanse bloemenrivièra. Wat maakt deze klassieker zo mooi? De lengte en de klimmetjes in de laatste 40 kilometer.

Brugge-De Panne – Een vlakke race van 218 kilometer. De grote vraag tijdens deze klassieker? Krijgen we waaiers - een tactiek waarbij renners schuin achter elkaar rijden - of eindigt de klassieker in een massasprint?

E3 Saxo Classic – Een echte Vlaamse klassieker die gereden wordt op de een-na-laatste vrijdag in maart. De start en finish zijn in Harelbeke en de renners strijden 200 kilometer lang met maar liefst 2400 hoogtemeters voor de overwinning.

Gent-Wevelgem – Een prachtige route van 260 kilometer met onder meer de beruchte Kemmelberg, een helling met een gemiddeld stijgingspercentage van 10%.

Dwars door Vlaanderen – Deze wielerklassieker betekent 185 kilometer lang bikkelen over geaccidenteerd terrein. Dat betekent venijnige hellingen, kasseienstroken en de nodige hoogtemeters.

Voorjaarsklassiekers april
Ronde van Vlaanderen – Van de start tot de finish in Oudenaarde een ware klassieker. Het parcours is 150 kilometer lang met 5 kasseistroken en 10 hellingen, waaronder de Koppenberg.

Scheldeprijs – De Scheldeprijs wordt ook wel het wereldkampioenschap voor sprinters genoemd en is de oudste Vlaamse wielerklassieker.

Parijs-Roubaix – Een parcours van bijna 260 kilometer, afwisselend over asfalt en kasseien. Parijs-Roubaix is een echte kasseienklassieker met als bijnaam ‘De hel van het noorden’.

Brabantse Pijl – Deze klassieker is de overgang van de Vlaamse kasseienklassiekers naar de heuvelklassiekers. Een korte route van 98 kilometer met flinke hellingen.

Amstel Gold Race - In Zuid-Limburg volgen de klimmetjes elkaar rap op, met de Cauberg als uitsmijter. Een wielerklassieker met smalle wegen, veel bochten en een lengte van 253 kilometer

Waalse Pijl - Ardennenklassieker én Waalse Klassieker met de beruchte Muur van Hoei. Deze muur is een loodzware helling van 1,4 kilometer lang met een gemiddeld stijgingspercentage van 9,7%.

Luik-Bastenaken-Luik – De laatste voorjaarsklassieker is Luik-Bastenaken-Luik. De route van ruim 250 kilometer gaat door het prachtige groene landschap van de Ardennen met 11 flinke beklimmingen.

Wielerklassiekers 2023 ontdek ze allemaal

Najaarsklassiekers

De wielerklassiekers die in het najaar gereden worden, noemen we de najaarsklassiekers. Vaak zijn de deelnemersvelden van de najaarsklassiekers iets minder sterk. Waarom? Omdat veel renners hun seizoen al hebben afgesloten na de voorjaarsklassiekers en de grote wielerrondes. 2 bekende klassiekers in het najaar zijn Bretagne Classic- Ouest France en 1 van de 5 monumenten, de Ronde van Lombardije.

Bretagne Classic – Ouest France – De wielerklassieker in het Bretonse Plouay wordt al gereden sinds 1931. Wist je dat tot 1979 de koers alle jaren gewonnen werd door een Fransman? In 1979 won de eerste Nederlander de najaarsklassieker en hij is nog steeds de enige.

Ronde van Lombardije - De Ronde van Lombardije is dé najaarsklassieker en traditioneel de laatste klassieker van het jaar. Deze wielerklassieker wordt zaterdag 8 oktober 2023 voor de 116e keer gereden. De ronde kenmerkt zich door de vele lastige beklimmingen die elkaar in rap tempo opvolgen. Doordat de wielerklassieker in het najaar plaatsvindt, heeft de ronde als bijnaam ‘Koers van de vallende bladeren’.

5 monumenten wielrennen

De 5 monumenten zijn de 5 belangrijkste wielerklassiekers. Dat zijn de voorjaarsklassiekers Milaan San Remo, de Ronde van Vlaanderen, Parijs Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik en de najaarsklassieker de Ronde van Lombardije. Deze 5 wielerwedstrijden zijn de spannendste, zwaarste en meest prestigieuze wielerklassiekers van het jaar. Alle 5 de monumenten worden al meer dan 100 jaar gereden, hebben altijd een sterk deelnemersveld en krijgen veel aandacht van pers en publiek. Enthousiaste wielerfans komen vanuit de hele wereld om bij de monumenten aanwezig te zijn. Ze genieten langs de uitdagende parcoursen met vele klimmetjes en smalle wegen van strijdende renners en veel gezelligheid. Wist jij dat slechts 3 renners in hun wielercarrière alle 5 de monumenten gewonnen hebben? De winnaars zijn Rik van Looy, Eddy Merckx en Roger de Vlaeminck. Eddy Merckx is de absolute monumenten-topper. Hij won alle monumenten niet 1, maar 2 keer.

Wielerklassiekers 2023 ontdek ze allemaal

Welke wedstrijden volgen na de voorjaarsklassiekers?

Na de laatste voorjaarsklassieker Luik-Bastenaken-Luik is het tijd voor de 3 grote rondes: de Giro d’Italia, de Tour de France en de Vuelta. Het grote verschil tussen de wielerklassiekers en deze 3 rondes? De wielerklassiekers zijn 1-daagse wedstrijden en de grote rondes duren 23 dagen.

Giro d’Italia – Op 6 mei 2023 start in het Italiaanse Fossacesia de Giro d’Italia. In 21 etappes rijden de renners door het prachtige Italiaanse landschap. De ritten variëren van tijdritten en vlakke ritten tot bergritten. De Giro is opgericht door de Italiaanse krant Gazetta dello Sport.

Tour de France – De start van de Tour is in 2023 in het Spaanse Baskenland, de finish traditioneel in de Franse hoofdstad Parijs. De allermooiste meerdaagse wielerronde is absoluut de Tour de France. Een leuk weetje over de Tour? De gele trui is ingevoerd in 1919 omdat journalisten klaagden dat ze de winnaar niet goed konden zien. In 1953 volgde de groene trui. Niet voor de zichtbaarheid, maar omdat de sponsor een grasmaaier fabrikant was.

Vuelta – De Vuelta is dé ronde van Spanje en werd voor het eerst gereden in 1935. Wielrenners die in de Tour niet naar verwachting gepresteerd hebben, krijgen in de Vuelta de kans om hun seizoen goed te maken. Tot 1994 werd de Vuelta in het voorjaar gereden.

Ook interessant voor jou

Druk racefietsband

Hoeveel druk moet er in mijn racefietsbanden?

Al staat de aanbevolen bandendruk vaak vermeld op de band zelf, meestal zijn die waarden slechts ter indicatie. Soms gaat het om de maximaal druk, soms om de minimale druk. Maar eigenlijk komt het erop neer dat je de druk in je banden moet aanpassen aan de omstandigheden, aan het wegdek en vooral, aan je gewicht.

Wat is het verschil tussen een racefiets en een gravelbike?

Wat is het verschil tussen een racefiets en een gravelbike?

Wielrenfietsen en gravelbikes lijken op het eerste oog veel op elkaar. Maar wat is het verschil tussen beide fietsen? We leggen het uit.

Racefiets kopen

Racefiets kopen? Hier moet je op letten!

Wil jij een racefiets kopen, maar weet je niet waar je op moet letten? Wij vertellen er meer over en helpen met het kiezen van de juiste wielrenfiets!