Fietsversnelling: derailleur of naafversnelling welke moet jij kiezen?

Fietsversnelling: derailleur of naafversnelling, welke kies jij?

Ben jij op zoek naar een nieuwe fiets? Een van die keuzes draait om de versnelling: kies jij voor een derailleur of naafversnelling? Belangrijk is dat jij de versnelling kiest die bij jouw rijgedrag past. We helpen je een stukje op weg door je duidelijk uit te leggen wat de verschillen zijn tussen een derailleur en een naafversnelling.

Fietsversnelling: derailleur of naafversnelling welke moet jij kiezen?

WAT IS EEN DERAILLEURVERSNELLING?

De derailleurversnelling zie je vooral bij sportieve fietsen, van racefietsen, mountainbikes en snelle hybride fietsen. Bij een derailleurversnelling zijn de tandwielen zichtbaar en heeft de fiets geen of een half gesloten kettingkast. Je wisselt van versnelling door te schakelen met de bediening op je stuur. Als je schakelt, verplaatst de ketting zich van het ene naar het andere tandwiel. Dit gaat trapsgewijs, in hele kleine stapjes. Zo pas je snel de versnelling aan, aan veranderende omstandigheden zoals heuvels, bergen of wind en kun jij elke uitdaging aan. Doordat de tandwielen aan de buitenkant van de naaf zitten, is bij een derailleur een groot aantal versnellingen mogelijk. Meer dan 21 versnellingen is geen uitzondering, dus jij kunt alle heuvels en bergen aan!

VOOR- EN NADELEN DERAILLEURVERSNELLING

Waarom zou je nu kiezen voor een fiets met derailleurversnelling? We zetten de voor- en nadelen van een derailleurversnelling voor je op een rij, zodat jij zelf eenvoudig jouw keuze maakt.

Voordelen derailleurversnelling
- Snel schakelen: Schakelen gaat bijna ongemerkt met een derailleur, ook tijdens het trappen.
- Ruime keuze: Veel sportieve fietsen hebben een derailleur van verschillende merken. Zeker weten dat jij die sportieve fiets met derailleurversnelling vindt waar jouw hart sneller van gaat kloppen en je snel op kunt fietsen.
- Aantal versnellingen: Hoeveel versnellingen je ook wilt, het is mogelijk bij een derailleurversnelling. Veel fietsen minimaal 9 of meer versnellingen en 21 versnellingen is geen uitzondering.
- Onderhoud: Voor het onderhoud van je derailleur hoef je niet naar de fietsenmaker, dat doe je gewoon zelf. Ideaal en je spaart zo eenvoudig onderhoudskosten uit.
- Geschikt verschillend terrein: Door het grote aantal versnellingen is een derailleur ideaal in de heuvels of in de bergen. Zo is geen berg of heuvel voor jou te hoog.

Nadelen derailleurversnelling
- Slijtage: Doordat de ketting geen of geen gesloten kettingkast heeft, worden de ketting en tandwielen snel vuil en slijten ze sneller.
- Onderhoud: Om zo lang mogelijk van je fiets te genieten, dien je de ketting goed schoon te houden. Vergeet niet de ketting om de ongeveer 300 kilometer in te smeren met olie.
- Vaker afstellen: Wil je soepel blijven schakelen? Dan die je regelmatig je versnellingen en ketting opnieuw af te laten stellen.
- Niet schakelen in stilstand: Je kunt alleen schakelen als je aan het fietsen bent. Sta je stil bij een stoplicht? Dan dien je even te wachten met schakelen naar een andere versnelling tot je weer rijdt. Je kunt dus niet na stilstand ineens in een lichtere stand wegrijden.

Fietsversnelling: derailleur of naafversnelling welke moet jij kiezen?

WAT IS EEN NAAFVERSNELLING?

De meest gebruikte fiets versnelling is de naafversnelling. Je ziet de naafversnelling bij allerlei soorten fietsen: stadsfietsen, transportfietsen, omafietsen tot aan snelle en moderne elektrische fietsen. Een naafversnelling heeft tandwielen die zijn ingebouwd in het midden van het achterwiel. De mooie benaming voor het midden van het achterwiel, is de naaf. Vandaar de naam naafversnelling. Omdat de naafversnelling is ingebouwd, is het een interne versnelling. Je wisselt van versnelling door te draaien aan de stuurschakelaar waardoor de tandwielen van plaats veranderen. Dat gaat in stappen van 1 versnelling per keer. Je kunt dus van versnelling 1, naar versnelling 2 en vervolgens naar versnelling 3, maar niet in 1 keer van versnelling 1 naar versnelling 3. De meeste fietsen met naafversnellingen hebben 3, 5, 7 of 8 versnellingen, dus genoeg mogelijkheden voor fietsttochen in het weekje, fietsen naar werk of een korte trip naar de supermarkt!

VOOR- EN NADELEN NAAFVERSNELLING

Waarom zou je kiezen voor een fiets met naafversnelling? We zetten de voor- en nadelen van een naafversnelling voor je op een rij. De keuze is geheel aan jou!

Voordelen naafversnelling
- Makkelijk in onderhoud: Vocht, vorst en vuil krijgen geen kans doordat de tandwielen beschermd zijn door de gesloten kettingkast. Dit betekent weinig slijtage en weinig onderhoud.
- Handig in gebruik: Schakelen met een naafversnelling gaat snel en eenvoudig. Alle versnellingsstanden zijn bruikbaar tijdens je fietsrit.
- Schakelen vanuit stilstand: Schakelen kan ook vanuit stilstand. Wel zo handig als je bij het stoplicht staat en even terug wilt schakelen naar een lichte versnelling om weg te rijden.
- Geen ratelende kettingen: Schakel je met je naafversnelling? Dan gaat dat geluidloos en heb je geen last van het geluid van een ratelende ketting.

Nadelen naafversnelling
- Hoge aanschafkosten: Een naafversnelling kost meer dan een derailleur.
- Veel onderhoudskosten: Het onderhoud van je naafversnelling kun je niet zelf doen, tenzij je fietsenmaker bent. En onderhoud uitbesteden kost daarom extra geld.
- Beperkt aantal versnellingen: Een naafversnelling met 9 versnellingen of meer is moeilijk te vinden. Het verschil tussen de hoogste en laagste versnelling is relatief klein, waardoor je minder voordeel hebt tijdens het fietsen bijvoorbeeld met een fietsvakantie.
- Zwaardere fiets: Het gewicht van een fiets met naafversnelling is hoger dan een fiets met derailleur.

Fietsversnelling: derailleur of naafversnelling welke moet jij kiezen?

DERIALLEUR- OF NAARVERSNELLING VOOR EEN ELEKTRISCHE FIETS?

De meest gebruikte versnelling bij elektrische fietsen is, net als bij niet-elektrische fietsen, de naafversnelling. Sommige elektrische fietsen met naafversnelling hebben een schakelhulp om de trapondersteuning te stoppen als jij schakelt om jouw fiets te beschermen. Naafversnellingen zijn te combineren met een midden- en voorwielmotor. Het gebeurt dan ook vaak dat de fiets automatisch voor je schakelt als je meer kracht geeft op de pedalen. Het derailleursysteem geeft minder weerstand dan naafversnellingen en vraagt daarom minder van de accu van jouw elektrische fiets. Terugschakelen bij een derailleurversnelling kan altijd en overal. Maar let op: schakel niet als je volle kracht levert, dat zorgt voor ongelukken! Een derailleurversnelling is te combineren met zowel een voorwiel-, middenwiel- en achterwielmotor.

WELKE PAST HET BESTE BIJ JOU?

Welke systeem het beste bij jou past hangt af van je rijgedrag. Gebruik jij je fiets elke dag en voornamelijk voor boodschappen of een gezellig bezoekje aan de stad? Dan is een fiets met naafversnelling de juiste keuze voor jou. Ook als je je fiets gebruikt voor woon-werkverkeer en langere fietstochten over vlakke normale wegen, heeft de naafversnelling absoluut de voorkeur. Ben jij een sportieve fietser of gebruik jij de fiets om langere tochten over heuvelachtige wegen? Kies dan voor een fiets met derailleurversnelling. Dit type rijgedrag kan je ook vertalen naar elektrische fietsen!

Welke merken zijn er?
- Shimano: Het meest populaire Japanse merk voor zowel naaf- als derailleurversnellingen is absoluut Shimano. De versnellingen zijn van hoge kwaliteit en onderhoudsarm. Ideaal als jij veel fietst, maar liever niet teveel tijd aan onderhoud besteed.
- SRAM: Dit merk ziet voornamelijk veel gezien merk bij op mountainbikes en racefietsen.
- Campagnolo: De meeste mountainbikes of racefietsen hebben standaard geen Campagnolo derailleur versnelling vanwege de hoge prijs van deze versnellingen. Vaak wordt deze versnelling los gekocht en later door de persoon zelf of een fietsenmaker gemonteerd.
- Rohloff: Het eerste merk dat 14 versnellingen in het achterwiel wist te bouwen, hierdoor is het wel een van de duurdere merken op de markt.
- Pinion: Een versnelling voor fietsen die tussen de pedalen zit. Zo kun je nog lichter en zwaarder trappen dan met een Rohloff-naaf. Net als Rohloff dus ook absoluut een aanrader tijdens jouw fietsvakantie.

ONTDEK ONZE ANDERE ADVIEZEN VOOR ELEKTRISCHE FIETSEN

Welke soorten elektrische fietsen zijn er?

Welke soorten elektrische fietsen zijn er?

De keuze voor een elektrische fiets kan lastig zijn vanwege het brede aanbod. Weet jij niet welke types je hebt lees dan dit advies!

Trapondersteuning van een elektrische fiets

Trapondersteuning van een elektrische fiets

Wat is trapondersteuning bij een elektrische fiets, welke soorten zijn er en hoe werkt het? Wij leggen dit allemaal uit in dit advies!

Middenmotor of voorwielmotor: wat is beter bij je elektrische fiets?

Voorwiel-, achterwiel- of middenmotor: wat is het best voor je e-bike?

Voor e-bikes zijn er verschillende soorten motoren. Wat is voor jouw elektrische fiets de beste keuze: achterwielmotor, middenmotor of voorwielmotor?