Wat zijn de voor- en nadelen van verschillende soorten e-bike motoren?

Achterwielmotor, middenmotor of voorwielmotor: wat kies je voor je elektrische fiets?

Voor e-bikes zijn er verschillende soorten motoren. Elk type motor heeft zijn voordelen en nadelen. Bij het kopen van een elektrische fiets is het dus belangrijk dat je hierop let. Welk type motor is voor jouw elektrische fiets de beste keuze: achterwielmotor, middenmotor of voorwielmotor?

Wil je écht lekker fietsen op een elektrische fiets, dan is het van belang om een fiets met het juiste type motor te kiezen. Je hebt in de meeste gevallen de keuze tussen een achterwielmotor, middenmotor of voorwielmotor. Verschillende motoren kennen verschillende voor- en nadelen en voelen allemaal anders aan.

Welke elektrische fiets motoren zijn er?

De meest gangbare soorten elektrische fiets motoren zijn de achterwielmotor, middenmotor en voorwielmotor. Deze termen slaan op de locatie van de motor ten aanzien van de fiets. De motor vormt samen met de accu en het scherm de basis van elke elektrische fiets op de markt. Door gebruik te maken van energie uit de accu, genereert de motor kracht. Het instellen van de hoeveelheid ondersteuning doe je via het scherm aan je stuur.

Bij het uitkiezen van een nieuwe elektrische fiets kijk je misschien al snel naar het ontwerp en naar bijvoorbeeld het bereik van de accu. Hoewel deze factoren natuurlijk relevant zijn om mee te nemen in je overweging, moet je ook zeker het belang van het juiste type motor niet onderschatten. Heb je de juiste motor, dan ben je verzekerd van de beste fietservaring.

Een elektrische fiets motor maakt veel uit in hoe een fiets reageert op bepaalde (stuur)handelingen en op hoe de fiets in zijn geheel aanvoelt. Daarnaast is het ene type motor geschikter voor specifiek gebruik dan het andere type motor. Probeer alvorens het kiezen van een motor na te gaan waar je de fiets voor wil gebruiken. Hoe groot zijn de afstanden die je gaat afleggen? Gebruik je de fiets voor stadsritjes of voor recreatieve tochten? En over wat voor type landschap en terrein ga je voornamelijk fietsen? Aan de hand van de antwoorden op deze vragen, kan je met onderstaande informatie de juiste fietsmotor voor jou vinden.

Achterwielmotor

Voordelen van een achterwielmotor op een elektrische fiets

De grootste voordelen van een achterwielmotor bij een elektrische fiets zitten in het natuurlijke gevoel en het minimale geluid. Ook zijn achterwielmotoren vaak relatief krachtig.

Een achterwielmotor voelt natuurlijk aan om een logische reden. Wanneer je op een 'reguliere' (niet-elektrische) fiets fietst, is het meestal namelijk het achterwiel dat aangedreven wordt door de beweging van de trappers. Je hebt het gevoel dat je vooruit wordt geduwd door je achterwiel. Dit gevoel wordt nog eens extra versterkt wanneer je de wind in de rug hebt. Fiets je op een e-bike met achterwielmotor, dan heb je voortdurend het gevoel alsof je de wind in de rug hebt – en dat is fijn!

Met een elektrische fiets met achterwielmotor zoef je in alle rust over verschillende wegen. Dat heeft niet alleen te maken met het natuurlijke gevoel van fietsen. Een achterwielmotor is in de meeste gevallen namelijk ook behoorlijk stil. Dit geldt zeker wanneer je dit type motor vergelijkt met een middenmotor. Bij een achterwielmotor zijn er geen borstels en tandwielen die geluid maken. Hierdoor ben je met een achterwielmotor dus verzekerd van een geluidloze tot zeer stille fietservaring.

Een laatste voordeel van dit type motor zit hem in de kracht. Achterwielmotoren zijn in de meeste gevallen behoorlijk krachtig en ze beschikken over een krachtsensor die meet hoeveel kracht jij zet. Hierdoor zijn elektrische fietsen met dit type motor erg geschikt voor het fietsen over ruiger en zwaarder terrein.

Nadelen van een achterwielmotor

Hoewel een achterwielmotor een hele natuurlijke en geruisloze fietservaring kan bieden, kent dit type motor ook de nodige nadelen. Zo zijn fietsen met een achterwielmotor vaak flink aan de prijs en hebben ze meer onderhoud nodig dan de andere type motoren. Het vervangen van het achterwiel en het optillen van de fiets brengt bij een achterwielmotor wat ongemakken met zich mee. Achterwielmotoren raken ook sneller oververhit dan andere type motoren.

Koop je een fiets met een achterwielmotor, houd dan rekening met het hogere prijskaartje en de bijkomende kosten voor onderhoud. De hogere onderhoudskosten hebben alles te maken met de aanliggende techniek. Zo hebben de meeste fietsen met een achterwielmotor een open kettingkast en derailleurversnelling. Al deze techniek binnen de regio van het achterwiel, maakt ook het vervangen van het achterwiel een lastiger klusje. Dit kan je in de meeste gevallen niet zelf doen. Wil je de fiets even optillen of verzetten? Houd dan rekening met een ongemakkelijk zwaartepunt. Fietsen met een achterwielmotor zijn zwaar aan de achterzijde.

Vandaag de dag komen achterwielmotoren op elektrische fietsen steeds minder voor. Het zijn met name de specialere en snellere elektrische fietsen die gebruik maken van een achterwielmotor. Dit komt omdat dit type motor erg snel kan opwarmen, zeker in heuvelachtig landschap. Snellere fietsen krijgen te maken met meer rijwind, waardoor de motor beter wordt gekoeld.

Middenmotor

Voordelen van een middenmotor

Er zitten veel voordelen aan een middenmotor verbonden. Het is het populairste type motor en hierdoor is het aanbod uitgebreid. Een middenmotor biedt natuurlijke ondersteuning en een stabiele ervaring. Gelijktijdig is het vrij krachtig en zit het je niet te veel in de weg bij onderhoud of het verwisselen van een wiel of band.

Al sinds jaar en dag lijkt de middenmotor dé gangbare motor bij uitstek te zijn. Dat heeft voor een groot deel te maken met de soepele en natuurlijke ervaring die dit type motor je kan bieden. Een middenmotor registreert hoeveel kracht jij zet door middel van een trapkrachtsensor. Zet je meer kracht, dan levert de motor meer kracht. Middenmotoren zijn in de meeste gevallen krachtig, terwijl ze toch efficiënt zijn.

Ook wat betreft stabiliteit kan een middenmotor je veel leveren. Doordat de motor zich in het midden van de fiets bevindt, is de gewichtsverdeling tussen de voor- en achterkant van de fiets evenwichtig. Hierdoor wordt de fiets erg voorspelbaar en heb je niet het gevoel dat je in elke bocht een zware motor mee moet 'trekken'. Een goede gewichtsverdeling tussen voor- en achterkant is al decennialang hét fundament achter heel wat van de betere sportauto's. Waarom dit principe niet overnemen bij de fiets?

Nadelen van een middenmotor

De nadelen van een middenmotor zijn schaars. Toch zijn er wel wat kleine puntjes van kritiek te vinden. Zo is de middenmotor niet de goedkoopste optie en is deze vaak niet erg stil. Ook kan je het als nadeel ervaren dat de trapondersteuning afhankelijk is van jouw eigen kracht.

De middenmotor is behoorlijk populair, maar niet het goedkoopst. Daar komt bij dat een middenmotor niet geluidloos is. Vroeger stonden middenmotoren bekend als zeer lawaaierig. Door de jaren heen is er op dat gebied echter veel veranderd. Door verbeterde technieken te gebruiken is het veel fabrikanten gelukt om ook de middenmotor zeer stil te krijgen. Dat haalt niet weg dat de ene middenmotor net wat meer geluid maakt dan de andere.

Zoek je naar een motor die maximaal vermogen biedt wanneer jij weinig inspanning levert? Dan is een middenmotor misschien niet de juiste keuze. Wanneer je moe bent lever je vaak minder kracht, waardoor de motor ook minder hard gaat werken. Hierdoor fiets je uiteindelijk minder snel. Onthoud wel dat het niet altijd hoeven leveren van maximaal vermogen betekent dat de accu meer kilometers maakt op een volle lading.

Voordelen van een voorwielmotor

De voordelen van een voorwielmotor zitten voornamelijk in het lage prijskaartje, de simpele (maar sterke) techniek en de onderhoudsvriendelijkheid. Andere voordelen zijn dat je zeer weinig kracht nodig hebt en gemakkelijk snelheid maakt. Ook doet een voorwielmotor het minst afbreuk aan het ontwerp van jouw fiets.

E-bikes met een voorwielmotor zijn vaak het goedkoopst. Dat betekent niet dat ze per definitie slecht zijn. De simpele techniek achter een voorwielmotor zorgt voor weinig moeilijkheden. De techniek is sterk en robuust en zorgt er hiermee voor dat het niet al te veel onderhoud nodig heeft.

Fietsen met een voorwielmotor maken gebruik van een rotatiesensor. Deze sensor registreert continu of je trapt en dus een roterende beweging maakt. Het is daarbij niet van belang hoeveel kracht je zet. Wanneer de rotatiesensor rotaties registreert, levert de motor het volle vermogen. Je gaat altijd zo snel als de maximale snelheid die je via het schermpje op je stuur hebt ingesteld. Ideaal voor wanneer je (snel) moe bent.

Nadelen van een voorwielmotor

Er kleven ook nadelen aan een voorwielmotor voor een elektrische fiets. Zo voelt een voorwielmotor niet erg natuurlijk aan en zit er wat vertraging in de ondersteuning. Ook is een voorwielmotor niet erg krachtig en is die vaak minder efficiënt.

Waarom een voorwielmotor niet natuurlijk aanvoelt? Omdat het voorste wiel aangedreven wordt. Je wordt dus niet naar voren geduwd, zoals bij wind in de rug, maar je wordt naar voren getrokken. Het is alsof je een touw aan de voorkant van je fiets hebt bevestigd die je vooruit trekt. Dit in combinatie met een zwaardere voorzijde van de fiets, wat merkbaar is in bochten, levert een minder natuurlijke ervaring. Er valt echter goed aan te wennen.

Een elektrische fiets die gebruikmaakt van een voorwielmotor, slaat minder snel aan. Pas als de banden in beweging zijn, ziet de motor dat deze kracht moet zetten. Biedt de ondergrond minder grip, dan kan dit leiden tot het doorslippen van je voorwiel. Hierom zijn elektrische fietsen met een voorwielmotor vaak minder krachtig. Daar komt bij dat een voorwielmotor niet erg efficiënt is. Dit laatste heeft alles te maken met het feit dat het volle vermogen direct wordt geleverd.

Welke motor past bij jou

Achterwielmotor, middenmotor of voorwielmotor: wat past beter bij jou?

Moet je gaan voor een achterwielmotor, middenmotor of voorwielmotor? Het verschil tussen een achterwiel-. voorwiel- en middenmotor zit hem niet alleen in de locatie van de motor. Een elektrische fiets met middenmotor kan je een hoop bieden. Het biedt een natuurlijke en stabiele ervaring. Daarnaast is het efficiënt, mede door de trapkrachtsensor. Met deze voordelen op zak, is een fiets met middenmotor geschikt voor wanneer je te maken krijgt met diverse omstandigheden. Denk bijvoorbeeld aan tegenwind, maar ook aan bergen en heuvels. Een fiets met middenmotor is dus veelzijdig inzetbaar. Dit uit zich in een hoger prijskaartje.

Krijg je niet te maken met verschillende uitdagende omstandigheden, dan kan een fiets met voorwielmotor een goede keuze zijn. Het is de juiste keuze voor 'simpele' en niet-recreatieve ritjes naar werk en school. Het feit dat de motor direct het volle vermogen levert kan een hoop gemak bieden. Je hoeft amper kracht te zetten en je bent zonder moeite en binnen afzienbare tijd op locatie. Daar staat wel tegenover dat een fiets met voorwielmotor minder efficiënt is.

Een achterwielmotor biedt op veel vlakken een mooi compromis tussen de voorwielmotor en middenmotor. De ondersteuning voelt redelijk natuurlijk aan, maar tegen een lagere prijs dan je voor een middenmotor betaalt. Welke motor je voor je elektrische fiets moet kiezen, komt uiteindelijk neer op jouw persoonlijke voorkeuren, gebruik en budget.

Ook interessant voor jou:

Welke soorten elektrische fietsen zijn er?

Welke soorten elektrische fietsen zijn er?

De keuze voor een elektrische fiets kan lastig zijn vanwege het brede aanbod. Weet jij niet welke types je hebt lees dan dit advies!

Trapondersteuning van een elektrische fiets

Trapondersteuning van een elektrische fiets

Wat is trapondersteuning bij een elektrische fiets, welke soorten zijn er en hoe werkt het? Wij leggen dit allemaal uit in dit advies!