Hardlopen voor kinderen

Kinderen barsten van de energie en willen deze graag kwijt. In deze gids leggen we je uit hoe ze op een verstandige manier met hardlopen kunnen beginnen. 

Kalenji kinderen running

Wat is er mooier dan je passie delen met je kinderen!? Nu almaar meer volwassenen zich aan het hardlopen wagen, is bij sommigen de verleiding groot om ook hun kids mee op pad te nemen. Maar is het wel zo verstandig om je kids al te laten hardlopen? 

Voor hardlopen heb je geen officiele minimale leeftijd. Laat je kinderen maar eens buitenspelen in de tuin; je zal merken dat ze vanzelf gaan lopen tijdens hun spelletjes of activiteiten. Er is natuurlijk een groot verschil tussen rennen om te spelen en rennen om te trainen. Wil je je kind meekrijgen tijdens je runs, dan kun je het beste voorzichtig beginnen. Dus ben jij een bevlogen hardloper en wil je kind graag met je mee, dan is er uiteraard geen enkele reden om dit enthousiasme te temperen. Wij adviseren een minimale leeftijd van 6 jaar op het moment dat je kind al wat serieuzer gaat hardlopen. 

EEN KIND HEEFT BEWEGING NODIG

Te weinig beweging is een echte kwaal onder kinderen. Ons leven is dan ook steeds meer georganiseerd rond schermen. Slechte eetgewoonten, obesitas ... het zijn problemen die ook onze jongste generatie steeds vaker treffen. Om ze tegen te gaan is het aan de ouders om sporten aan te moedigen en ervoor te zorgen dat hun kinderen minstens een uur per dag bewegen. Op die manier onderhouden en ontwikkelen ze hun fysieke capaciteiten en zullen ze mentaal ook sterker worden. Want sporten en bewegen, dat is cruciaal. Bovendien ontwikkelt een kind op psychomotorisch gebied zich vooral tussen de leeftijd van 6 en 12 jaar. Het is daarom belangrijk om je kind te stimuleren om de juiste reflexen aan te leren, het zijn namelijk dingen waar ze de rest van hun leven baat bij hebben. Hebben ze zin om een stukje te gaan joggen? Houd ze dan vooral niet tegen. Let wel op, belast hun jonge lichaam nog niet te zwaar.

HOUD HET SPEELS

Kinderen onder de 12 zien rennen nog niet als een training. Ze spelen. Ze dwingen om elke week dezelfde intervaltraining te doen heeft weinig zin. Tussen hun 6de en 12de levensjaar willen ze uitgedaagd worden, hun grenzen verleggen, zolang het leuk is. Probeer daarom als ouder speelse elementen in te bouwen tijdens het hardlopen. We denken hierbij aan kleine uitdagingen onderweg of een korte tempowissel hier en daar. Beperk je runs met je kind tot 20 à 30 minuten. Op die manier krijgen ze de smaak te pakken en zullen ze je met plezier blijven hardlopen. Ze meenemen naar een atletiekpiste om daar rondjes te malen aan een constante snelheid is volgens ons minder houdbaar.  Als een kind geen plezier heeft, dan zal het er snel de brui aan geven. Let op: voor de leeftijd van 6 jaar is een repetitieve inspanning zoals hardlopen niet echt aan te raden, speelse activiteiten volstaan dan ruimschoots voor de ontwikkeling van je kind.

hardlopen met kinderen
hardlopen met kinderen

GA VOOR AFWISSELING

Ook al lijkt je kind veel talent te hebben voor een bepaalde discipline, zolang het nog geen 12 jaar is, adviseren wij om nog niet teveel te specialiseren. Wij adviseren daarom afwisselling, zodat je kind zijn capaciteiten optimaal en gelijkmatig kan ontwikkelen. Door je al heel snel op een bepaalde sport toe te spitsen, zijn de risico's op blessures groter. Wil je kind toch graag mee met hardlopen, laat het dan bijvoorbeeld een stukje met je meefietsen. Een prima alternatief. En op die manier voer je het aantal kilometers van je eigen runs op ... en de duur van je gezinsuitjes.

OVERDRIJF NIET

Kinderen kunnen vaak nog niet doseren. Als ze rennen, dan gaan ze voluit, om na 5 minuten uitgeput neer te vallen. Volwassenen daarentegen kunnen hun inspanningen beter indelen. Ze weten beter waar hun grenzen liggen en kunnen de afstand die ze moeten afleggen ook beter inschatten. Ga je een stukje hardlopen met je kind, let er dan op dat het niet de hele tijd maximaal gaat. Bouw af en toe een wandel- of rustpauze in.

Kinderen willen altijd meer en luisteren meestal niet naar de signalen van hun lichaam, dat helemaal nog niet klaar is om de herhaalde belasting van een sport zoals hardlopen optimaal te verteren. Het is niet voor niets dat er op hardloopwedstrijden een minimumleeftijd staat, en dat organisatoren vaak aparte kids runs aanbieden over afstanden tussen 1000 en 3000 meter. Dus, hoe enthousiast en atletisch je kind ook is, het kan zich net als jij blesseren. Loop daarom niet te hard van stapel, vooral in een periode dat zijn of haar lichaam nog in volle ontwikkeling is.

hardlopen voor kinderen
hardlopen voor kinderen

MOTIVEREN ZONDER TE ONTMOEDIGEN 

Welke leeftijd en welk niveau je ook hebt, opbouwen is cruciaal. Zowel bij volwassenen als bij kinderen. Geduld tonen, laten merken hoe knap je het vindt dat je kind met je meeloopt, het zijn allemaal factoren die helpen om de smaak voor sport te pakken te krijgen, en des te meer bij hardlopen. Wij adviseren daarom zo min mogelijk verwachtingen en eisen op te leggen aan je kind zodat het niet ontmoedigd raakt. 

gerelateerde content