Review proces Decathlon
Decathlon Nederland maakt gebruik van eigen ontwikkelde technologie om reviews te collecteren, modereren, beantwoorden en publiceren. Hierdoor is het gehele reviewproces in eigen beheer en kunnen we dit monitoren en daarbij ook de kwaliteit van reviews garanderen. Ons review proces is zorgvuldig opgezet.
1. Ons review proces
- Klanten die een transactie hebben gedaan worden middels een email gevraagd een review te plaatsen over hun ervaring met Decathlon en/of haar partners.
- Klanten hebben de mogelijkheid om zowel een beoordeling (rating 1-5) als een tekstuele review achter te laten in onze review omgeving.
- Nadat de review is achtergelaten, wordt deze intern gemodereerd om te kijken of de inhoud van de review niet in strijd is met onze Terms & Conditions voor reviews. Als de review niet in strijd is met de Terms & Conditions wordt deze automatisch gepubliceerd, ongeacht de beoordeling. Dit geldt voor al onze reviews (spontaan of geverifieerd).
- Na publicatie heeft Decathlon de mogelijkheid inhoudelijk te reageren op de review. Deze inhoudelijke reactie wordt ook gepubliceerd bij de review.
- Decathlon collecteert verschillende soorten reviews (productervaring, winkelervaring, website-ervaring, verkoper-ervaring, werkplaatservaring). Publicatie van deze reviews vindt plaats op verschillende plekken.
2. Verificatie van reviews
Doordat Decathlon Nederland eigen technologie gebruikt, vragen wij klanten een review te plaatsen op basis van een bijbehorende transactie. Als een review geplaatst wordt op basis van deze uitnodigings e-mail, kunnen wij garanderen dat de klant daadwerkelijk het desbetreffende product heeft gekocht. Als dit het geval is staat bij de review dat deze afkomstig is van een ‘geverifieerde gebruiker’. Als dit niet bij de review staat, kan Decathlon Nederland niet garanderen dat de klant daadwerkelijk het product heeft gebruikt. Dit noemen wij spontane reviews en deze reviews zullen dus niet het label ‘geverifieerde gebruiker’ krijgen. Dit betekent niet dat deze reviews niet zijn gemodereerd. Alle reviews, spontaan of geverifieerd, worden op inhoud gemodereerd of deze in lijn zijn met onze Terms & Conditions.
3. Selectie en afwijzing van Reviews
Er vindt geen selectie plaats op basis van rating. Alle reviews worden gepubliceerd, mits deze niet in strijd zijn met onze Terms & Conditions. De volgende redenen zijn aanleiding om een review af te wijzen:
- tekst met een publicitair en/of commercieel karakter;
- de review geeft geen antwoord op de vraag. E.g. klant deelt zijn/haar mening over de levering terwijl het een product review betreft;
- racistische, xenofobe, grove, beledigende, smadelijke en lasterlijke taal, discriminerende, haat zaaiende en andere niet genoemde strafbare uitingen;
- taalgebruik dat de intellectuele eigendomsrechten van derden kan schaden (zoals het vermelden van een merk, auteursrechtelijk beschermde teksten);
- het vermelden van persoonsgegevens, waaronder namen andere mensen, bekende personen inbegrepen, e‐mailadressen, telefoonnummers, postadressen;
- het maken van reclame voor andere producten, diensten en websites;
- het vermelden van prijsvergelijkingen met gelijksoortige producten op andere websites.
4. Negatieve reviews
Decathlon Nederland publiceert alle reviews, mits niet in strijd met onze Terms & Conditions. We hebben de mogelijkheid te reageren op alle gepubliceerde reviews. In geval van negatieve reviews doen we ons best om iedereen te voorzien van een inhoudelijke reactie of alsnog een passende oplossing te bieden. Gezien het volume van het aantal reviews, kunnen we dit echter niet garanderen. Negatieve reviews worden direct gepubliceerd na moderatie. Daarna volgt eventueel een reactie van een medewerker.
5. Beloning van reviews
Het merendeel van onze reviews wordt geplaatst na een uitnodigingsmail. We vragen de klant enkel zijn/haar ervaring te delen. Er vindt in geen geval beloning plaats of andere vorm van incentive voor het schrijven van een review. In het verleden zijn er wel giftcards verloot onder klanten die een review achterlaten.