Geometrie
Het frame van een cyclocross fiets verschilt op diverse vlakken van dat van een gravelbike. Een cyclocross fiets heeft een korter frame dan een gravelbike, wat de fiets wendbaarder maakt. Dat is ideaal voor het terrein waarop je met een veldrit fietst, omdat dat vaak veel bochten en diverse obstakels bevat.
Een gravelbike is juist niet gericht op snelheid en het overwinnen van obstakels, maar vaak meer op comfort. Het frame van een gravelbike is dan ook langer en daarmee minder wendbaar dan dat van een cyclocross fiets, maar wel stabieler en comfortabeler. Op een gravelbike zit je bovendien minder rechtop dan op een cyclocrosser, zodat je een meer ontspannen houding aan kunt nemen die je langer vol kunt houden. Bij gravelracers is de houding op de fiets vaak wel wat sportiever en agressiever, waardoor de fiets in dat opzicht wel weer vergelijkbaar wordt met een cyclocrosser.
Trapas
Een ander zichtbaar verschil tussen een gravelbike en een cyclocross fiets is de hoogte van de trapas. De trapas van een cyclocross fiets zit altijd hoger van de grond dan die van een gravelbike, omdat je met een cyclocross fiets gemakkelijk en zonder schade aan het frame obstakels moet overwinnen.
Gewicht
Naast de geometrie en de trapas verschilt ook het gewicht van een gravelbike van dat van een cyclocross fiets. Een cyclocross fiets is gericht op snelheid en vaak bedoeld om mee te racen. Daarvoor geldt: hoe lichter, hoe sneller. Daar komt nog eens bovenop dat cyclocrossers tijdens wedstrijden regelmatig trappen op moeten lopen of over andere obstakels heen moeten rennen met hun fiets op hun nek. In dat geval telt dus echt elke gram!
Cyclocross fietsen zijn daarom zo licht mogelijk, maar dat geldt niet voor gravelbikes. Die worden gebruikt voor langere tochten, soms zelfs met fietstassen en bagage. Gravelbikes zijn dan ook een stuk zwaarder en steviger dan cyclocross fietsen, zodat je je als gravelbiker geen zorgen hoeft te maken over het overbeladen van je fiets.
Montagepunten
Om die reden zijn er op een gravelbike vaak al montagepunten verwerkt in het frame. Zo kun je accessoires als spatborden en fietstassen eenvoudig aan je fiets bevestigen. Bij een cyclocross fiets zul je zulke montagepunten niet snel tegenkomen, want tijdens een cross heb je natuurlijk geen bagage bij je. Ook zitten er op een cyclocrosser zelfs vaak geen bidonhouders, omdat een veldrit maar een korte wedstrijd van een uur is. Bidons maken de fiets ook onnodig zwaar en maken het dragen van de fiets een stuk lastiger.