115 items
4.3/5 gebaseerd op 8540 reviews verzameld online en in winkels

Hoe kies jij de beste fietspomp voor jouw racefiets?

Elke wielrenner weet hoe belangrijk goede fietspompen zijn. Hoe kies je de beste fietspompen voor jouw racefiets? Eigenlijk heb je twee soorten fietspompen nodig: een grote vloerpomp voor thuis en een kleine pomp voor onderweg. Met de vloerpomp breng je voorafgaand aan elke tocht je banden op de goede spanning. De kleine pomp gebruik je onderweg als je een lekke band hebt. Waar let je op als je een nieuwe pomp kiest?

Als jij een vloerpomp voor je racefiets koopt, dan kies je altijd een pomp met een drukmeter. De juiste bandendruk geeft je comfort tijdens het fietsen en verbetert je fietsprestaties. Waarop let je nog meer tijdens je zoektocht naar een goede fietspomp voor je racefiets? Voor de zekerheid let je op of de pomp past op het type ventiel van jouw fiets. Meestal is dit geen probleem. De meeste racefietsen hebben een ventiel van het type Presta en de meeste goede pompen zijn daarvoor geschikt. Wanneer je toch een pomp hebt die niet op jouw ventiel past, dan los je dat probleem op met een verloopnippel. Als je met een tubeless banden systeem rijdt, dan raden we je aan om een fietspomp voor jouw racefiets te kiezen met een compressor. Daarmee pers je in korte tijd veel druk in een band, waardoor deze vaak direct goed om de velg gaat zitten.

Hoe ga je op de fietspomp van je racefiets met de drukmeter om?

Hoeveel druk doe je met de fietspomp van je racefiets in je banden? Wanneer je over asfalt rijdt, dan kun je als stelregel nemen dat je het aantal bar in je banden doet dat ongeveer tien procent is van je lichaamsgewicht. Als je bijvoorbeeld zeventig kilogram weegt, dan kun je het best met ongeveer 7 bar rijden. Veel wielerkenners zien 8 bar echter wel als een maximum. Ook fietsers die meer dan tachtig kilo wegen, kunnen hun banden met de fietspomp van hun racefiets dus het best oppompen tot die waarde.

Als jij je banden te hard oppompt, dan kan dat tijdens het fietsen oncomfortabel voelen en rijd je sneller lek. Je gebruikt de bovengenoemde stelregel over de tien procent overigens alleen als het parcours helemaal uit asfalt bestaat. Ervaren wielrenners letten erg goed op het parcours. Ze bepalen op basis daarvan hoeveel druk ze in hun banden doen. Als ze bijvoorbeeld veel over kasseien, modderpaden, gravel en klinkers koersen, dan doen ze minder druk in hun banden dan wanneer ze alleen over asfalt rijden. Op die andere ondergronden met veel oneffenheden heb je namelijk meer grip nodig. Die grip krijg je doordat je wat minder druk in de banden doet dan gewoonlijk. Hoeveel druk je precies in je banden doet, is vaak een persoonlijke kwestie. Je moet erachter komen wat voor jou goed voelt bij bepaalde types parcoursen.

Als je een nieuwe fietspomp voor je racefiets zoekt, kies je uit pompen met verschillende soorten drukmeters: digitale drukmeters en analoge drukmeters. Veel hobby fietsers hebben een analoge drukmeter. Bij de meeste fietsers volstaat dat. Toch geven ook heel wat wielrenners de voorkeur aan digitale drukmeters. Zulke meters geven exacter de bandenspanning aan. Doorgaans zijn digitale fietspompen voor je racefiets met een drukmeter iets prijziger. Bovendien heb je bij die elektrische systemen een accu of een batterij nodig. Een analoge drukmeter heeft daarentegen geen elektriciteit nodig. Bij heel wat hobby fietsers staat de fietspomp van de racefiets met drukmeter bijvoorbeeld tijdens de winter een hele periode ongebruikt in de schuur. Met je analoge fietspomp voor je racefiets hoef jij je geen zorgen te maken over een accu of batterij. Wanneer je in het voorjaar weer zin hebt om te fietsen, dan kun je de analoge fietspomp voor je racefiets gewoon pakken en meteen weer gebruiken. Bij jouw zoektocht naar de beste fietspomp voor je racefiets geldt dus net als bij veel andere materiaalkeuzes dat er geen vaste wetten voor zijn. De keuze hangt af van jouw persoonlijke situatie en jouw doelen.

Welke fietspomp voor je racefiets neem je mee op training?

Wanneer je een lange tocht maakt op je racefiets, dan is het belangrijk dat je altijd een reserveband, wat gereedschap en een fietspomp bij je hebt. Die kunnen jouw redders in nood zijn. Als je bijvoorbeeld zestig kilometer van huis fietst in een gebied dat je niet goed kent en je ineens een lekke band krijgt, dan zal je die meegenomen reservematerialen eeuwig dankbaar zijn. Hoe kies je een geschikte fietspomp voor jouw racefiets om onderweg te gebruiken? Natuurlijk wil je zo weinig mogelijk ballast meenemen, dus het is belangrijk dat je een mini fietspomp voor je racefiets kiest die weinig weegt. Je kunt zo'n fietspomp aan je racefiets bevestigen, of in de achterzak van je wielershirt meenemen.

Net als bij de vloerpompen kun je ook bij de kleine pompen kiezen uit een groot aanbod. Sommige fietsers kiezen nog altijd voor de klassieke kleine handpomp. Die klassieke pompen hebben echter als nadeel dat wanneer je een lekke band hebt, je daarmee vaak nog een behoorlijke tijd staat te ploeteren voordat je eindelijk voldoende druk in je nieuwe band hebt. Dat kan best een vervelende ervaring voor je zijn, vooral als je met een hele groep fietsers op pad bent en zij in de kou op je staan te wachten. Gelukkig kies je tegenwoordig uit heel veel alternatieven. Zo kun je ook een kleine fietspomp voor je racefiets aanschaffen met daarin een CO2-patroon. Zo'n patroon bevat samengeperste lucht. Hiermee pomp je binnen heel korte tijd je band vol. Daarbij kun je ook kiezen voor een pompje met een regulator, zodat je secuurder de spanning in je band kunt reguleren.