Motor
Brushless-achterwielmotor van 36 volt, maximaal vermogen van 250 watt.
Maximale koppel van 35 Nm. Aan de hand van die waarde kan je beoordelen hoe gemakkelijk de fiets lastigere stukken aan kan (een helling bijvoorbeeld).
De motor is ook gekoppeld aan een cadanssensor die de elektrische ondersteuning regelt op basis van je trapfrequentie.
Regeling van de ondersteuning
Het led bedieningsdisplay zit net naast het linkerhandvat, zo hoef je je stuur niet los te laten wanneer je kiest uit de 3 standen: begin (max. 15 km/u), Normal (max. 22 km/u) en Sport (max. 25 km/u).
De resterende accuduur wordt met een ledindicator aangegeven op ditzelfde display.
Via dit display kan je ook de verlichting bedienen.De verlichting brandt enkel als de ondersteuning geactiveerd is.
Accu
Betrouwbare LG-Samsung-lithium-ioncellen (36V en 8,7Ah), met een vermogen van 313 Wh.
Batterij vergrendelbaar met sleutel (de fiets wordt geleverd met twee sleutels). De batterij is dus afneembaar om gemakkelijker op te laden (op kantoor bijvoorbeeld ...).
Opmerking: de batterij moet tijdens het rijden vergrendeld zijn zodat ze niet uit de houder kan geraken.
Gewicht van de batterij: 2,24 kg
Batterijduur
De batterij heeft een vermogen van 313 Wh om minimaal 20 km (stand 3 - SPORT) en maximaal 50 km (stand 1 - begin) te kunnen rijden.
De actieradius is indicatief en geldt voor een doorsnee persoon met een gewicht van 70 kg op een vrij vlakke route.
Opmerking: Die actieradius kan variëren naargelang het gewicht (je eigen lichaamsgewicht + gewicht van bagage), de hellingsgraad (bergop fietsen) en de weersomstandigheden (bij koud weer gaat de accuduur achteruit).
Frame
Het frame van deze omafiets is gemaakt van staal om trillingen efficiënt op te vangen en je meer comfort te geven. De lage opstap maakt hem erg makkelijk in gebruik.
Gewicht van het frame = 7,2 Kg
Mat zwart geverfd.
Vork
Stalen vork om trillingen efficiënt op te vangen en je meer comfort te geven.
Remsysteem
TEKTRO V-brakes voor- en achteraan met makkelijk verwisselbare remblokjes zodat je je fiets bij een defect niet volledig uit elkaar hoeft te halen.
Achterrem onder het frame voor een strakker design.
Aluminium remgrepen.Verwisselbare remblokjes (artikel: 8325106)
Stuur / stuurpen / balhoofdstel
Stuur naar oud Hollands model en draadstuurpen van aluminium (diameter 22,2 mm/1"), verstelbaar in de hoogte om rechter en comfortabeler te zitten.
Grepen met kleine houdertjes om VIOO Clip-lampjes te bevestigen, zodat je ook van opzij beter zichtbaar bent.
ZADEL/ZADELPEN
In de hoogte verstelbare zadelpen van aluminium (diam. 27,2 mm).
Breed zadel met schuimdikte aangepast aan de drukpunten van de billen op het zadel. Dankzij de verstelbare strop kan je positie van het zadel naar wens verstellen.
Zadelklem (diameter 31,8 mm) met schroefvergrendeling, om diefstal te vermijden.
ZICHTBAARHEID
AXA-ledverlichting, voor- en achteraan, gevoed door de batterij als de ondersteuning geactiveerd is. Voorverlichting ingewerkt in het frame, achterverlichting geïntegreerd in het spatbord om stukgaan te vermijden.
Lichtsterkte van 20 LUX.
Je wordt gezien vanaf 150 m afstand en ziet zelf tot 30 m voor je uit.
Achterreflector ingewerkt in de bagagedrager.
Transmissie / pedalen
Crankstel met enkel blad en 42 tanden, aluminium cranks van 170 mm en Shimano TZ500-6-freewheel met zes versnellingen (vertanding: 14 x 28) om de fiets makkelijk in de stad en bij kleine hoogteverschillen (bijv. bruggen) te gebruiken.
Verzet: van 3,21 m tot 6,42 m.
Achterderailleur B'Twin by Microshift.
KMC Z7 RB-antiroestketting met 114 schakels
Pedalen uit hars, een materiaal dat lichter is dan aluminium.
Wielen
Wielen 28" (700) voor- en achteraan, verstevigd in dubbelwandig aluminium, 36 spaken.
Waarom deze wielmaat? Om te verzekeren dat onze gebruikers het beste comfort en een optimaal rolvermogen krijgen. Het voor- en achterwiel hebben naven met moeren om dieven geen kans te geven.
Diameter achterwielas: 12 mm,
Diameter voorwielas: 9 mm.
Banden
Dikke banden in maat 700x44, die oneffenheden uitvlakken om het comfort te verhogen en om vlotter te rijden. Banden Gum Wall 30 TPI met antilekversteviging van 1 mm en reflecterende stroken.
De Schrader-ventielen vergemakkelijken het oppompen, je kan zelfs in tankstations terecht met dit type ventiel. De ideale bandendruk ligt ergens tussen 3,5 en 4 bar, voor een optimaal bereik en een lager risico op lekrijden.
Uitrusting
Bagagedrager achteraan, voor- en achterverlichting gevoed door de batterij, spatbord voor- en achteraan, zijstandaard, kettingbescherming.
STANDAARD
De zijstandaard zit op het frame vastgeschroefd en is speciaal gekozen om het gewicht van de fiets te kunnen dragen. Zo stal je je e-bike perfect stabiel.
Niet geschikt om het gewicht van een kinderstoeltje met kind te dragen.
GESCHIKTE ACCESSOIRES
Op de bagagedrager, die tot 27 kg kan dragen, kan je een fietsstoeltje monteren en ook alle ELOPS-fietstassen. Het frame is voorzien van inserts:
Op de zadelbuis kan je zo een segmentslot of een vast frameslot type RINGLOCK/achterwielslot monteren, om het achterwiel te blokkeren wanneer je je fiets ergens parkeert.
Het stuur is combineerbaar met onze voormand 500 van 12 liter.
Deze fiets is niet getest en gehomologeerd voor gebruik met een aanhanger.
Hoe werkt een elektrische fiets of e-bike?
Een elektrische fiets ondersteunt je bij het trappen, zodat je je niet te veel zweet of te snel moe wordt. Maar om de ondersteuning te activeren, moet je wel trappen.
De ingeschakelde motor ondersteunt je tot een snelheid van 25 km/u en schakelt uit zodra je stopt met trappen.
Wil je geen trapondersteuning, dan kan je die op elk moment uitschakelen en trappen zoals op een klassieke fiets.
Deze fiets is ook getest voor gebruik in de regen.
Wat is de maat van deze fiets?
Frame enkel verkrijgbaar met lage opstap.
Fiets in één maat, geschikt voor personen van 1m60 tot 1m90.
Gewicht
25,9 kg (inclusief pedalen en accu)
Maximaal gebruiksgewicht
Deze elektrische fiets werd getest en goedgekeurd volgens de norm EN 15194, en kan tot 125 kg aan (fiets+gebruiker+lading).
Hoe herlaad je je elektrische fiets?
De afneembare en vergrendelbare batterij kan worden opgeladen via het gewone stroomnet, hetzij door ze op de fiets te laten, hetzij door ze uit te nemen. De geschikte oplader wordt meegeleverd.
Volledig opladen na volledig ontladen duurt 5 uur.
Onderhoud en bewaring
Een lithium-ionbatterij laad je best regelmatig op zonder te wachten tot ze volledig is ontladen.
Een batterij die je langdurig niet gebruikt, bewaar je best in 'diepe slaapmodus' en opgeladen tot 80%. Doorgaans raden we aan om de batterij altijd binnen de 3 maanden op te laden.
Je bewaart de batterij best in een droge ruimte, op kamertemperatuur (25 °C) voor een optimale werking en opslag;
Beschikbaarheid van onderdelen
De elektrische onderdelen zijn 10 jaar beschikbaar (motor, batterij, elektrische componenten; bij wijziging garanderen we een retrofit).
Onderhoudsadvies
1) Voor elke ingreep aan je elektrische fiets (elektrisch of mechanisch onderhoud), moet je je fiets absoluut afkoppelen van het stroomnet en de batterij uitnemen.
2) Periodiek onderhoud van de transmissie (ketting reinigen en smeren) bij tekenen van roest of ophopingen van vuil.
3) Het gebruik van een hogedrukspuit raden we af..
Tips voor een goede bewaring
We raden aan om de fiets binnen te stallen of af te dekken met een zeil.
We bevelen ook aan om de batterij uit de fiets te nemen en ze op kamertemperatuur te bewaren wanneer je ze langere tijd niet gebruikt (zoals ook aangegeven in de handleiding).
BEPERKINGEN
Aangezien zoute en vochtige lucht extreem corrosief zijn voor de mechanische en metalen onderdelen, wordt sterk aanbevolen om de volledige transmissie van je fiets geregeld te smeren en alle elementen van de stuurinrichting (stuur, zadelpen enz.) af en toe af te nemen met een vochtige doek om eventuele zoutresten en vochtsporten te verwijderen.
Ontwikkeling
Ontwikkeld in het Franse Rijsel, door een team van engineers en designers.
Gebouwd in Portugal.
HET TEAM AAN HET WOORD
"Een elektrische fiets is de perfecte kompaan om je op twee wielen door de stad te verplaatsen zonder te zweten en zonder te laat te komen, en om alles te mee te nemen wat je nodig hebt. Zo wordt je fiets een heus transportmiddel voor in de stad. Laat je auto rustig staan en trek met de fiets de stad in: het is verslavend, geloof ons! "