Onze meest geavanceerde fiets tot nu toe, ontwikkeld en getest door aerodynamici, een perfecte balans tussen pure prestaties en rijplezier. RCR of RCR PRO, aan jou de keus!
ID 8751169
365 dagen retourneren voor leden
Kenmerken
Designvoordelen
Efficiëntie
Frame en voorvork in 100% carbon
Aerodynamica
Frame en voorvork getest in een windtunnel
Lichtgewicht
8,1 kg in maat M
Remkracht
Hydraulische schijfremmen om krachtig en progressief te remmen
Designdetails
De RCR-reeks
De RCR-reeks zal in de smaak vallen bij wie op zoek is naar een complete fiets zonder compromissen. Prestaties staan op de eerste plaats. Elke buissectie is speciaal bestudeerd om zo doeltreffend mogelijk te zijn in de belangrijkste windhoeken ( -15°/+15° ).
Deze fiets valt binnen de categorie 'aero light'. We zochten en vonden een optimaal evenwicht tussen lichtheid, stijfheid en aerodynamica.
Met de RCR heb je een fiets die alle terreinen aankan!
Wat is het verschil tussen de RCR en de RCR PRO?
Een carbon frame staat of valt met zijn geometrie, vormen en lay-up. De lay-up is de assemblage van de carbonvezels. Niet alle vezels hebben dezelfde eigenschappen.
We gebruiken voor het frame van de RCR uitsluitend high-modulus vezels. Voor de RCR PRO kozen we voor buitengewone vezels om het frame te verstevigen op de zwaarst belaste punten met een zeer beperkte gewichtstoename.
De RCR PRO is klaar voor fietsen op het hoogste niveau.
Focus op het frame
Het gelakte frame van de RCR weegt 830 g in maat M
Het gelakte frame van de RCR PRO weegt 790 g in maat M
De gelakte vork van de RCR weegt 380 g in maat M
Het frame is geschikt voor banden met een maximale doorsnede van 33 mm.
Het gewicht kan wat variëren afhankelijk van de kleur (+/- 50 g)
Cockpit
Door slim gebruik van granulaat heeft de RCR een soepele stuurinrichting die toch gemakkelijk in onderhoud is.
DEDA x VAN RYSEL Superbox EVO, de stuurpen is lichter maar nog even stijf
XS: 80 mm
S: 90 mm
M: 100 mm
L: 110 mm
XL: 120 mm
Stuur DEDA SUPERZERO RS (carbon)
De maten van Deda zijn gemeten aan de uiteinden (bijv.: een stuur van 400 mm gemeten tussen de assen = 420 mm van Deda)
Breedte tussen de assen:
XS/S: 400 mm
M/L: 420 mm
XL: 440 mm
SRAM RIVAL-groep EN QUARQ-vermogenssensor
De RCR is uitgerust met de volledige SRAM RIVAL ETAP AXS-groep en de QUARQ-vermogenssensor. Een vermogenssensor is onmisbaar voor fietsers die hun trainingen willen plannen en vooruitgang willen boeken.
Totaalgewicht van de transmissie: 3045 g, inclusief vermogenssensor.
De elektrische groep heeft twee aparte batterijen (een voor elke derailleur). Gebruik de SRAM Connect-app om je fiets in te stellen en de gegevens van je ritten op te halen.
SRAM RIVAL-transmissie
SHIFTER: RIVAL ETAP AXS D1
Voorderailleur: RIVAL ETAP AXS D1
Achterderailleur: RIVAL ETAP AXS D1 MAX 36T
Cassette: RIVAL XG 1250 D1 10-36
Crankstel: RIVAL D1 DUB PM 48/35T
Lengte van de crank, afhankelijk van de maat:
XS/S : 170 mm
M: 172,5 mm
L: 175 mm
Ketting SRAM RIVAL
De SRAM-elementen zijn eenvoudig te vervangen en compatibel met de FORCE- en RIVAL-reeksen.
Onderhoud van de transmissie
We willen benadrukken hoe belangrijk het is om je transmissie regelmatig te onderhouden, zeker als je in lastige omstandigheden fietst (vochtige en/of vuile wegen).
Met regelmatig onderhoud gaat je transmissie langer mee.
Controleer je ketting regelmatig met de volgende tool:
https://www.decathlon.nl/nl/p/tester-voor-kettingslijtage-van-fietsen/_/R-p-120530
Levensduur van een transmissie
Als je een fiets koopt, is het belangrijk om bij de keuze van de transmissie rekening te houden met de onderhoudskosten.
De waarden hieronder zijn gemiddelden, ze zijn ter informatie en kunnen sterk variëren afhankelijk van hoe goed je de transmissie onderhoudt.
De gemiddelde levensduur van een goed onderhouden ketting bedraagt 5000 km.
De gemiddelde levensduur van een cassette bedraagt 10.000-12.000 km.
Een slecht onderhouden ketting kan gaan verspringen en het frame beschadigen.
Schijfremmen
SRAM RIVAL-schijfremmen met schijf van 160 mm vooraan en 140 mm achteraan.
De SRAM RIVAL-schijfremmen zijn hydraulisch, wat betekent dat je progressiever en krachtiger remt dan met hydromechanische remmen.
Je moet de remmen eerst inremmen. Hiervoor rem je 20 keer achter elkaar, telkens net iets steviger, bij een lage snelheid (20 km/u) en dan nog eens bij 30 km/u. Rem allebei de remmen goed in.
Dat zorgt voor een betere grip van de blokken op de schijf.
Onderhoud van de hydraulische remmen
Hydraulische remmen werken dankzij een gesloten kring tussen je remhendel en remhoef.
De dichtheid wordt verzekerd door de remleiding.
Na verloop van tijd is het normaal dat de remleiding wat druk verliest, waardoor het remmen minder efficiënt gaat. Als je remhendel slap aanvoelt of je hem te ver moet indrukken, moet je het remsysteem ontluchten. Voor die klus heb je aangepast gereedschap en de nodige kennis nodig.
Waarschuwing en afstelling
Opgelet: rem nooit zonder wiel. Zonder wiel loop je het risico dat de remblokken aan elkaar vastplakken.
Als je schijf het wiel raakt, doe dan het volgende om het wiel en de remhoef weer uit te lijnen:
- Draai de wielas los
- Druk je remhendel goed in en draai tegelijkertijd de wielas weer aan
- Als de remschijf nog altijd niet juist staat, doe dit dan opnieuw met een losse remhoef
- Blijft het probleem aanhouden, kom dan eens langs in de winkel.
ZIPP 303S-wielen
De ZIPP 303 S-wielen zijn voorzien van de laatste technische snufjes van het merk. Ze zijn volledig van carbon, hookless en tubeless ready.
Ze hebben een velghoogte van 45 mm, bijzonder veelzijdig dus. Zo kan je er op elk terrein mee aan de slag. Binnenbreedte van 23 mm, prima geschikt voor buitenbanden met een doorsnede van 28 mm.
Druk tussen 2 en maximaal 5 bar.
Gewicht 1530 g per paar
MICHELIN POWER CUP-banden zwart
Boost je zelfvertrouwen met de Michelin Power Cup-racebanden voor wedstrijden en trainingen. De banden, gebruikt door het Cofidis-team, leveren snelheid en rendement en zijn geïnspireerd op de MotoGP-technologie.
Ze zijn licht en betrouwbaar dankzij de Michelin Aramid Shield-technologie en het karkas van 3x120 TPI. Het Michelin GUM-X-rubber garandeert een goede grip op de weg en veel stabiliteit op een droge en natte ondergrond.
700x28: druk 4,00 tot 6,50 bar
240 g
Tubeless of binnenband
We raden aan om je banden tot tubeless om te vormen met het meegeleverde tubeless ventiel.
Tubeless is comfortabeler, biedt meer rendement en zorgt ervoor dat je band zich bij een klein gat zelf herstelt.
Zorg wel dat je altijd een binnenband in je reparatiekit hebt, voor het geval je een te groot lek in je band rijdt.
Houding
Carbon RCR zadelpen -15 mm
Decathlon Road Light zadel 145 mm, dit type zadel heeft een korte neus zodat het meer stabiliteit biedt en de druk op de zachte weefsels verlicht.
Gewicht: 250 g
Pedalen
Geleverd zonder pedalen
Welke maat kiezen?
Bekijk de geometrietabel van de fiets.
Zit je tussen twee maten, weet dan dat een kleinere fiets geschikter is voor fietsers die een wendbare, reactievere fiets zoeken. Maar als je aangenamer wilt zitten voor lange afstanden, ben je beter af met de grotere maat.
Belangrijk / veiligheid
De ZIPP-banden zijn 'hookless', dat wil zeggen dat ze geen haakje hebben om de band in de velg vast te houden.
Het is de druk die de band tegen de velg houdt.
Het is heel belangrijk dat je de door ZIPP aanbevolen maximale druk van 5 bar aanhoudt om te voorkomen dat de band van de velg afschiet.