Ontwikkeld en goedgekeurd in samenwerking met de Franse reddingsdienst
Dit reddingsvest werd samen met de Franse reddingsdienst ontwikkeld en goedgekeurd.
Tribord en de SNSM werken sinds 2020 samen tijdens alle fases van de ontwikkeling, van de allereerste specificaties tot het uitwerken van de prototypes en het testen op zee.
Dit reddingsvest werd getest en goedgekeurd in een laboratorium, tijdens het varen en in een reddingssituatie overdag en 's nachts.
Een aanpasbaar reddingsvest, voor een aangepaste veiligheid.
Dankzij het innovatieve ontwerp kan je het reddingsvest eenvoudig omvormen tot offshore trapeze met behulp van een verstevigde YKK-rits.
Ideaal voor wie in sommige omstandigheden liever alleen een trapeze draagt, als een reddingsvest te warm is, maar zich toch wil inhaken voor de veiligheid.
Het reddingsvest voldoet aan ISO-norm 12402-3 en de trapeze aan ISO-norm 12401. Voor gebruik op zee legt de norm een minimum van 150 N op. We hebben ervoor gekozen om daar ruim over te gaan met 180 N.
Een reddingsvest getest met compleet zeilpak, voor offshore zeilen
Met zijn drijfvermogen van 180 N is dit reddingsvest gemaakt voor zeezeilen, het houdt een volwassene in compleet zeilpak drijvende.
Een offshore zeilpak (zeiljas, zeilbroek, laarzen) kan veel lucht vasthouden zodat het lastiger wordt om de persoon op de rug te draaien.
De asymmetrische piramidevorm van de luchtkamer houdt rekening met die factor en zorgt ervoor dat een bewusteloos persoon in zeilpak op de rug wordt gedraaid zodat de luchtwegen vrij zijn.
Een reddingsvest bedacht om zowel 's nachts als overdag vindbaar te zijn
Je positie kenbaar maken en communiceren:
- AIS-transmitter op het mondstuk
- PLB (personal locator beacon) langs de luchtkamer
- 2 VHF-bevestigingen op de schouderriemen van de trapeze
Zichtbaarheid 's nachts:
optimale plaatsing van reflecterende stroken waarbij we rekening hielden met de verwachte positie in het water
Oranje luchtkamer voor meer zichtbaarheid overdag
'360'-knipperlicht bovenaan de luchtkamer, zodat je rondom zichtbaar bent in de zoekzone.
Hoe moet je je reddingsvest controleren voor vertrek? 1/2
- CO2-patroon: ga na of het niet doorboord is, vrij van roestsporen en stevig vastgeschroefd
- Automatisch opblaasmechanisme (zwart): goed vastgeschroefd, niet verlopen, groene dop aanwezig
- Slagpen (geel): groen zegel (groene driehoek) aanwezig als teken dat het reddingsvest niet werd opgeblazen.
- Reddingsvest: compleet en zonder tekenen van slijtage (scheuren, rafels), luchtkamer opgeborgen in de hoes.
Hoe moet je je reddingsvest controleren voor vertrek? 2/2
Daarnaast, regelmatig (minstens eens per jaar):
- Blaas het reddingsvest op met het mondstuk en laat het 24 uur lang opgeblazen: het vest mag geen druk verliezen
- Controleer de vervaldata van het automatische opblaasmechanisme
Wanneer moet je het gaspatroon en het opblaasmechanisme (zouttablet) vervangen?
De data op het CO2-patroon en het zouttablet hebben een verschillende betekenis:
- Zouttablet = houdbaarheidsdatum, geschreven als :05 2025 (dat staat voor mei 2025). Je moet het tablet na die datum vervangen.
Referentie van het zouttablet: 8641190
- CO2-patroon = productiedatum, geschreven als 05 2021 (geproduceerd in mei 2021): Je moet het patroon 5 jaar na die datum vervangen.Referentie van het patroon van 38 g: 8735531
Hoe kun je het reddingsvest weer gebruiksklaar maken?
Houd je steeds aan deze volgorde bij het monteren:
1. Oud CO2-patroon en zouttablet verwijderen
2. Zouttablet vervangen (ref. 8641190)
3. CO2-patroon van 38 gram vervangen (ref. 8735531)
Als je die volgorde niet aanhoudt, riskeer je het nieuwe patroon te doorboren als het opblaasmechanisme met zouttablet al eerder werd gebruikt.
Werking van het automatische opblaasmechanisme
De LJ180N is voorzien van een automatisch opblaasmechanisme UML MK5 met cellulosetablet.
Bij contact met water dringt er water in de cilinder van het opblaasmechanisme en lost het tablet op.
Hierdoor komt een veer vrij en slaat een slagpen een gat in het CO2-patroon waardoor de luchtkamer wordt opgeblazen.
Door de druk in de luchtkamer opent de QUICK BURST YKK-RITS zodat de luchtkamer verder uit kan vouwen.
Het reddingsvest heeft ook een touwtje waarmee je het handmatig kan opblazen.
Accessoires
Het reddingsvest is compatibel met:
- een universele sprayhood in de kraag.
- een AIS-noodbaken
- een PLB-noodbaken
- een VHF
Het reddingsvest wordt zonder al die elementen verkocht.
Voor welke lichaamsbouw is dit reddingsvest geschikt?
De 3D 'druppel'-vorm en de plaatsing van het opblaasmechanisme werden verbeterd.
Het reddingsvest is bedoeld voor zeilers met een gewicht tussen 40 en 130 kg, met een taillewijdte tussen 60 en 130 cm.
Voor wie is dit reddingsvest geschikt?
Dit reddingsvest is geschikt voor een persoon van 40 tot 130 kg met een taillewijdte van 60 tot 120 cm en een borstomtrek van maximaal 120 cm
Omstandigheden voor het opbergen
Het automatische opblaasmechanisme werkt met een water- en vochtgevoelig UML-zouttablet.
Het reddingsvest nat opbergen in een slecht geventileerde of warme ruimte kan condens veroorzaken waardoor het onbedoeld opgeblazen kan worden.
Ga dus altijd goed na of het reddingsvest droog is (binnen- en buitenkant) en berg het op in een geventileerde ruimte.
Het reddingsvest nat opbergen in een slecht geventileerde of warme ruimte kan condens veroorzaken waardoor het onbedoeld opgeblazen kan worden.