Hoe ga je goed voorbereid de golfbaan op? Na een tijdje stil te hebben gezet moeten we onze spieren weer tijd gunnen om te wennen aan het spelen van 18 holes. Daarom hebben 
we een blog geschreven waarin we uitleggen welke spieren wij het meest gebruiken tijdens het golfen en hoe we deze spieren het beste kunnen trainen. Ben je benieuwd naar onze tips? Lees verder om te ontdekken welke activiteiten jij als voorbereiding op het golfen kunt nemen!

ALGEMENE FYSIEKE VOORBEREIDING, WAT HOUDT DAT JUIST IN?

De algemene fysieke voorbereiding is een reeks trainingen om je spieren te versterken en te onderhouden.

Het gaat om een grondige work-out waarmee je bepaalde spieren sterker maakt. Je kan die afwerken in de fitness of op een crossfit-parcours.

WELKE SPIEREN HEB JE NODIG BIJ GOLF?

Bij het golfen komt de kracht uit je onderlichaam. Je bekken moet mooi roteren, waarbij je lichaam draait terwijl je armen soepel moeten blijven. Goed om weten: hoe sneller je roteert, hoe sneller je beweegt.

Terwijl je als beginner, instinctief, hard wil slaan, werken de pro's eerder aan hun rotatiesnelheid en soepelheid. Het is nutteloos om hard te willen slaan met je armen! Het is de rotatie van je bekken die voor de nodige snelheid en power zorgt.

Daarom zijn de golfers die het verst slaan ook vaak groter: ze hebben immers een groter bereik en halen zo meer snelheid...

kracht hebben om te golfen je golfspieren trainen

WELKE SPORTEN HELPEN JE OM JE GOLFCONDITIE TE TRAINEN?

Om te golfen heb je twee dingen nodig:

UITHOUDINGSVERMOGEN

Een baan van 18 holes is algauw 8 tot 9 km lang (en als je vaak op zoek moet naar je balletjes, doe daar dan gerust nog wat bij). Door hardlopen, zwemmen of fietsen kan je aan uithoudingsvermogen werken. Het komt er vooral op aan over een goede algemene conditie te beschikken. Sportief wandelen, nordic walking...het zijn de perfecte sporten als aanvulling op je algemene fysieke voorbereiding.

EXPLOSIVITEIT

Wat je kracht betreft gaat het erom je spieren gericht te trainen op explosiviteit en snelheid. Powertraining is dan geen slecht idee om je spieren langer te maken...en zo ook je slagen. Golf is een asymmetrische sport, een goede houding is dan essentieel. Core stability oefeningen zijn dan een goed idee. Probeer eens pilates, het kan je hierbij zeker helpen!

CONCENTRATIE

Dan is er nog een essentiële eigenschap waar je als golfer aan moet werken: je concentratievermogen.

Eén baan, 18 holes, 4 uur... Tijdens die tijdspanne moet je geconcentreerd blijven en elke vorm van afleiding rondom je kunnen negeren. Yoga, pilates, meditatie, precisiesporten (zoals boogschieten) zijn dan de perfecte manier om een van de nuttigste eigenschappen als golfer te ontwikkelen.

Je fysieke paraatheid bij golf, een belangrijk gegeven