Met deze tips verbeter jij snel jouw bokstechieken!

Wil jij beter worden in boksen? Dat kan misschien wel sneller dan je denkt. Wij geven je wat tips om je sneller progressie te boeken!

Er is niets beters dan een training door een goede coach in de club als je beter wilt worden in boksen. Maar het kan ook zeer effectief zijn om thuis nog wat extra trainingssessies in te plannen. Op die manier kun je op je eigen tempo je technieken ontwikkelen en alle tips van je coach toepassen.

1. Boost je cardio!

Boksen is conditioneel een zware sport. Je hebt dan ook een uitstekende conditie nodig wanneer je meerdere boksrondes achter elkaar wilt presteren. Er is niks vervelender dan het gevoel dat je helemaal buiten adem bent wanneer jouw tegenstander nog net zo fris en fruitig is als bij de start van de wedstrijd. Maar gelukkig zijn er simpele manieren om je conditie te verbeteren buiten de sportschool. Een springtouw is bijvoorbeeld je beste vriend wanneer je jouw conditie wilt verbeteren. Probeer regelmatig een paar setjes te doen, variërend in intensiteit. Het is namelijk te verwachten dat je bokswedstrijd ook niet de gehele wedstrijd in hetzelfde ritme plaatsvindt. Door van tempo te variëren met een springtouw, zal je lichaam gewend raken met abrupte veranderingen in tempo tijdens een wedstrijd. Daarnaast zal het regelmatig trainen met een springtouw ervoor zorgen dat je meer op je tenen gaat staan, hierdoor verbeter je je mobiliteit.

Shadow boxing, ook wel schaduwboksen genoemd, is een andere goede manier om je conditie te verbeteren. Probeer, net als bij het touwtje springen, te variëren in snelle aanvallen en het creëren van rustmomenten. Het grote voordeel van schaduwboksen is dat er geen materiaal aan te pas komt en dat je het altijd en overal kunt doen. 

 

 

2. Train je explosiviteit

Een bokszak is het perfecte middel om je explosiviteit te trainen in combinatie met je techniek. Maar voordat je een bokszak gebruikt is het verstandig om ervoor te zorgen dat je over de juiste bescherming beschikt. Een paar bokshandschoenen en boksbandages is sterk aan te raden wanneer je verwondingen of blessures wilt voorkomen. Wanneer je een bokszak uitkiest, kies dan voor een wat zwaarder model wanneer je kracht en explosiviteit wilt trainen. Wanneer het te licht is zal de bokszak namelijk te veel bewegen en dat is niet ideaal wanneer je diverse stoten wilt trainen.

Probeer tijdens je bokszak workout goed te letten op je voetenwerk. Probeer, net als bij schaduwboksen, je voor te stellen dat de zak je tegenstander is. Beweeg om de bokszak heen en oefen je combinaties op het juiste moment. Thuis trainen geeft je de kans om je technieken te verbeteren en nieuwe technieken uit te proberen. Daarnaast is het perfect om nieuwe combinaties te oefenen voordat je ze gaat gebruiken in een sparringsessie in de gym.

3. Ontwijken en reflexen trainen

Het is te gemakkelijk om te denken dat alleen hard stoten je een goede bokser maakt. De beste vechters zijn de vechters die hun tegenstander kunnen raken terwijl ze zichzelf beschermen tegen tegenaanvallen. Een punt winnen is leuk, maar winnen zonder blessures of verwondingen is beter!

Je kan dit bijvoorbeeld trainen met behulp van een boksbal. Tijdens een boksbal workout gaat het niet om kracht, maar om precisie, beweeglijkheid en ontwijken. In tegenstelling tot een bokszak, zal een boksbal snel terug bewegen. Hierdoor kan je goed inspelen op onverwachte bewegingen van je eventuele tegenstander. Train hiermee je reflexes en probeer te variëren in je verdedigingstechnieken. 

Wanneer je een trainingspartner hebt is een technische training met pads ideaal. De comfort van de pads wordt vaak zeer gewaardeerd door de persoon die de stoten ontvangt. Ze beschermen namelijk meer dan alleen bokshandschoenen. Daarnaast is het je partner die de timing van de stoten bepaald. Hierdoor train je wederom je reflexes. 

 

Je boks workouts in de sportschool combineren met trainingssessies thuis kan erg voordelig zijn. Vraag aan je coach op welke gebieden je jezelf nog goed kunt ontwikkelen en oefen dit vervolgens in je eigen tijd. Met een beetje focus en organisatie zul je sneller beter en zelfverzekerder worden tijdens je wedstrijden of sparringsessies.

Ontdek nog meer bokstips