HOE VIND JE EEN GOEDE ZITPOSITIE OP DE RACEFIETS?

De juiste fietspositie is belangrijk voor elke fietser, wat zijn of haar niveau ook is. We zetten enkele tips op een rijtje om je daarbij te helpen. Het is vooral zaak om te blijven zoeken totdat je de perfecte positie hebt gevonden en dat het ook goed voelt. Anders loop je het risico op blessures en pijnlijke fietsritten. 

Om te beginnen heb je natuurlijk een goede maat racefiets nodig voordat je deze goed kan afstellen. Bij Decathlon gebruiken we de frame maten vanaf XS tm XL. Deze maten zijn gelinkt aan verschillende lengtes. Voor een eerste check of je de juiste maat hebt kan je boven je fiets komen staan met een been aan elke kant. Als je dan wat ruimte hebt tussen de stang van het frame en er dus niet op leunt, is die maat perfect.

1. HOOGTE VAN HET ZADEL (HZ)

Meet de lengte van je binnenbeen (LB) en pas de volgende formule toe: HZ = LB x 0,883. Dit getal gebruik je om de zadelhoogte te bepalen. Het is de afstand tussen het hart van de trapas en de bovenkant van het zadel.

TIP

Wanneer je op het zadel plaatsneemt, moeten de tippen van je tenen de grond raken.

GEVOEL

Als je hinder ondervindt aan de voorkant van je knie, zet je zadel dan hoger. Doet je achterste pijn? Zet het zadel dan lager.

 2. PLAATS VAN HET ZADEL

Om de juiste positie van het zadel te bepalen, hou je de pedalen van je fiets horizontaal. De voorkant van de knieschijf moet loodrecht staan op de as van de pedalen. Mocht dit nog niet zo zijn, kan je het zadel naar voor of achter verplaatsen.

GEVOEL

Heb je pijn aan de knieën? Verplaats je zadel dan naar achteren. Als je een verstijfd gevoel krijgt in de zone waar je achterste het zadel raakt, verstel dan het zadel.

TIP

Wanneer je het zadel naar voor verplaatst, denk er dan aan om het te verhogen. Omgekeerd moet je het verlagen als je het zadel verder naar achter zet.

4. LENGTE VAN DE STUURPEN EN HOOGTE VAN HET STUUR

Plaats je handen in de beugels van je stuur, verplaatst je naar het achterste van het zadel en hou je ellebogen gebogen. In die positie moet de positie van je voorarmen bijna horizontaal zijn.

TIP

Wanneer je de crank-armen evenwijdig houdt met de onderbuis van je racefiets en je handen in de beugels van het stuur plaatst, moet je elleboog je knie lichtjes raken en moet het stuur de as van het voorwiel verbergen.

GEVOEL

Wanneer je armen te veel geplooid zijn, is de stuurvork te kort staat het stuur te hoog. Je moet dan het verschil tussen de hoogte van het zadel en die van het stuur aanpassen tot ongeveer 5 cm.

  5. DE CRANK-ARMEN

Om de lengte van je crank-armen te bepalen, neem je de lengte van je binnenbeen (die je ook hebt gebruikt om de zadelhoogte te meten) en pas je de cijfers uit deze tabel toe:

DE CRANK-ARMEN (IN CM)

165 170 172,5 175

BINNENBEEN (IN CM)

BB < 74 74 ≤ BB ≤ 80 81 ≤ BB ≤ 86 87 ≤ BB ≤ 93

GEVOEL

Een ontsteking aan de voorzijde van je knie kan erop wijzen dat de lengte van de crank-armen niet goed is.

INWERKINGSTELLING

Het is raadzaam om de lengte van de crank-armen alleen in het tussenseizoen aan te passen. Om de lengte van de crank-armen te veranderen, volg je best twee stappen: 2,5 mm tijdens het eerste jaar en 2,5 mm in het daaropvolgende jaar.

  6. AFSTELLEN VAN DE PEDALEN

Hiermee bepaal je de positie van je onderste ledematen en dit is het moeilijkste om te vinden. Omdat je er specifiek gereedschap voor nodig hebt, doe je er goed aan om een specialist te raadplegen. Hou altijd een set inbussleutels bij de hand wanneer je de ideale fietspositie zoekt. Daarmee kan je alles perfect af- en bijstellen!