Hoe kies ik zwemvliezen?

Zwemvliezen (zoomers) helpen bij het trainen van de benen en billen tijdens het zwemmen. Het is niet altijd eenvoudig om te kiezen of je korte of lange zwemvliezen nodig hebt. Nabaiji legt uit hoe je het beste je keuze kunt maken.

De keuze voor het soort zwemvliezen wordt gebaseerd op de zwaarte van de zwemtraining. De lengte van een vin en de stijfheid van de vin zijn hierbij erg belangrijk, gezien die invloed hebben op de mate dat je je spieren traint.

Korte zwemvliezen

De korte zwemvliezen geven wat extra stuwkracht, maar zijn vaak wel wat soepeler dan de lange variant. Hierdoor zitten ze comfortabel en worden je spieren rustig aan getraind. Ideaal wanneer je begint met trainen, zodat de spieren aan de training kunnen wennen. Ook zijn korte zwemvliezen zeer geschikt om je kick mee te verbeteren.

Lange zwemvliezen

De lange zwemvliezen geven de meeste stuwkracht, hierdoor ga je gemakkelijker en sneller door het water. Vaak zijn de vinnen zelf een stuk stijver dan bij de korte zwemvliezen, hierdoor worden de spieren harder aan het werk gezet. Verstandig is ook om de lange zwemvliezen pas  te gebruiken als je lichaam gewend is aan de spiertraining en je een goede kick hebt, anders kan de impact op je been- en bilspieren te groot zijn en wordt de kans op het verkrampen van de spieren vergroot.