Racefiets kopen

RACEFIETS KOPEN? HIER MOET JE OP LETTEN!

Wil jij een racefiets kopen, maar weet je niet waar je op moet letten? Wij vertellen je meer over de verschillende onderdelen van een racefiets, over de afwegingen die je moet maken, en helpen je met het kiezen van de juiste wielrenfiets!

Ben je van plan om een nieuwe racefiets te kopen maar zie je door de bomen het bos niet meer? Het uitzoeken van een nieuwe racefiets is natuurlijk ontzettend leuk, maar als het je eerste racefiets betreft kan het maken van de juiste keuze best ingewikkeld zijn. Met de volgende tips helpen wij je graag op weg!

WAT IS JE BUDGET?

Racefietsen zijn er in alle soorten en maten en in diverse uitvoeringen. Echter aan iedere racefiets en zijn uitvoering hangt een prijskaartje. Heb je een beperkt budget, of is wielrennen iets voor af en toe?

Als je een groter budget hebt kun je starten met een chique racefiets met dure onderdelen. Maar als je budget wat kleiner is, of je wil nog kijken of je de sport leuk vindt, is een instapmodel racefiets vaak meer dan geschikt. Voor beginners zijn lichtere (en daardoor duurdere) onderdelen vaak nog helemaal niet nodig.

Hou er rekening mee dat wanneer je start met wielrennen, je naast een fiets ook een aantal accessoires moet aanschaffen. Een helm mag niet ontbreken, maar ook een fietsbroek raden we aan. Andere kleding en accessoires kan je altijd later nog kopen als de sport je bevalt.

Racefiets kopen? Hier moet je op letten!

WAAR EN WANNEER GA JE DE RACEFIETS GEBRUIKEN? EN HEB JE SPECIFIEKE SPORTIEVE DOELEN?

Ga je de fiets in de stad gebruiken voor woon-werk verkeer bijvoorbeeld? In dat geval is het zeker niet nodig een dure, lichte en aerodynamische racefiets aan te schaffen. Een instapmodel, met daarop spatborden gemonteerd, is dan ideaal. Als je van plan bent direct serieus te gaan wielrennen, is het fijn om een lichte en stijve racefiets te hebben. In dit geval moet je wel aan een andere prijsklasse denken. Jouw plannen, gecombineerd met je budget, zorgen voor de eerste selectie in het aanbod racefietsen.

HET TYPE EN MATERIAAL VAN HET FRAME, EN DE FRAMEMAAT

Racefiets frames worden doorgaans in grofweg drie soorten ingedeeld: aerodynamische fietsen, lichtgewicht of klim fietsen, en endurance fietsen. Een aerofiets is ontworpen om zo min mogelijk luchtweerstand te hebben. En minder weerstand betekent meer snelheid. Deze frames zijn doorgaans wel iets zwaarder. Dit soort aerofietsen zijn perfect voor wanneer je wedstrijden rijdt op het vlakke (of wanneer je je rondjes in de buurt zo snel mogelijk wil rijden). Een klimfiets is minder aerodynamisch, maar wel lichter. Zeer geschikt wanneer je de bergen in gaat dus! Tot slot, endurance fietsen zijn ontworpen voor de recreatieve fietser. Je hebt namelijk op deze fietsen een wat comfortabelere, minder voorover gebogen houding. Als jij gewoon lekker comfortabel rondjes wil fietsen, en de snelheid er niet toe doet, kies dan voor een endurance fiets.

Voor het materiaal van het frame kun je meestal kiezen uit carbon of een aluminium. Een carbon frame is lichter en stijver dan een aluminium frame. Fietsen met een carbon frame zijn zeer populair. Door het lichte gewicht van het frame heb je een voordeel in de bergen. Naast dat het zeer licht is, roest carbon niet en heeft het geen last van metaalmoeheid. Je fiets blijft dus altijd net zo stijf als toen je hem kocht. Ook kunnen buizen van carbon in elke vorm gemaakt worden, en kunnen fietsproducenten deze dus zo aerodynamisch mogelijk maken. De buizen van aluminium frames zijn eigenlijk altijd zo goed als rond. Wel moet je er rekening mee houden dat een fiets van carbon duurder is in aanschaf. Een frame gemaakt van aluminium is zwaarder, maar voordeliger en makkelijker te repareren na een valpartij. Ook kan een frame gemaakt van aluminium beter tegen een stootje en is iets steviger dan carbon. Wel kan aluminium na verloop van tijd ‘moe’ worden en hierdoor wat gaan zwabberen.

Voor maximaal comfort en maximale prestaties op de racefiets is het essentieel dat je de goede maat kiest. Wanneer je een fiets koopt die eigenlijk niet goed past zul je vroeg of laat tegen blessures aanlopen. Op de productpagina’s van onze racefietsen lees je meer toelichting over welke maat je moet kiezen. Twijfel je nog? Kom dan langs in een van onze winkels.

Racefiets kopen? Hier moet je op letten!

VERSCHIL TUSSEN HEREN RACEFIETS EN DAMES RACEFIETS

De lichaamsbouw van een vrouw is anders dan die van een man. Voorheen werden de racefietsen gemaakt met een geometrie die het mannelijk lichaam als uitgangspunt nam. Veel vrouwen kunnen hier prima op rijden, maar niet voor iedere vrouw is zo’n fiets comfortabel. Vrouwen hebben vaak een iets korter bovenlichaam en langere benen dan een man. Ook zijn de schouders bij de man breder dan die van een vrouw. Vrouwen hebben vaak weer bredere zitbotjes dan mannen. Voor de fietsende dames is het dus heel aangenaam dat er fietsen zijn ontwikkeld die met deze maten rekening houden. Hierdoor kunnen klachten aan de schouder, heup en rug voorkomen worden. Het verschil zit hem bijvoorbeeld in een kortere bovenbuis die lager op de zitbuis uitkomt. Ook kan de balhoofdbuis hoger zijn, de stuurpen korter en ook het stuur zelf compacter en smaller, zodat de remhendels dichterbij komen. Binnen ons assortiment vind je een aantal racefietsen die speciaal voor vrouwen zijn ontwikkeld.

SCHIJFREMMEN VERSUS VELGREMMEN

Tot niet zo lang geleden hadden bijna alle racefietsen velgremmen. Dit zijn remmen waarbij het remblokje tegen de velg wordt geduwd wanneer je in de remhendel knijpt. Tegenwoordig zie je op moderne fietsen bijna alleen nog maar schijfremmen. Hierbij zit er een remklauw met remblokje op een remschijf, vergelijkbaar met de remmen van een auto. Er zijn nog sommige wielerliefhebbers die zweren bij velgremmen, omdat ze lichter zijn dan schijfremmen en makkelijker te onderhouden. Daarnaast claimen zij dat in een plat land als Nederland, waar je nauwelijks lange afdalingen vindt, de extra remkracht van schijfremmen onnodig is. Ondanks deze argumenten bieden schijfremmen toch wel degelijk voordelen. Zoals gezegd bieden ze meer remkracht, ook in nat weer. Velgremmen werken namelijk minder goed in de regen, wanneer de velg nat is en het remblokje er minder goed grip op krijgt. Daarnaast kun je makkelijker en gedoseerder remmen met schijfremmen. Dit kun je bij wijze van spreken met één vinger doen, terwijl je met velgremmen vrij hard moet knijpen.

GROEPSETS EN DE VERSCHILLEN ERTUSSEN

Een groepset is de verzameling van bewegende onderdelen die je gebruikt om te schakelen, te remmen, en de ketting aan te drijven. Hierbij kun je denken aan de remgrepen, derailleurs, ketting(blad) en cassette (de tandwielen op het achterwiel). Wanneer je je eerste racefiets koopt is het kiezen van de juiste groepset misschien wel de moeilijkste keuze. Er zijn namelijk verschillende merken, met uiteenlopende niveaus en prijsklassen. Bijna alle groepsets worden door Shimano, SRAM of Campagnolo gemaakt, waarbij Shimano en SRAM het meest gebruikelijk zijn. Hieronder zie een lijstje van de groepsets van Shimano en SRAM, in oplopende volgorde van instapmodel tot professioneel:

Instap
Shimano Claris
Shimano Sora
Shimano Tiagra --- SRAM Apex

Amateur
Shimano 105 --- SRAM Rival

Fanatieke amateur
Shimano Ultegra --- SRAM Force

Professioneel
Shimano Dura-Ace --- SRAM Red

De duurdere groepsets van beide merken hebben ook een elektronische variant. Dit houdt in dat het bewegen van de derailleur, wat leidt tot het veranderen van de versnelling, aangestuurd wordt door een elektronisch signaal. Wanneer jij schakelt op de remgreep, ontvangt de derailleur direct een signaal en schakel je razendsnel naar de gewenste versnelling. Bij “ouderwetse” mechanische versnellingen beweegt de derailleur door een kabeltje die door of langs de fiets loopt, en die strakker of losser wordt getrokken door de remgreep. Elektronisch schakelen werkt super snel en gemakkelijk, maar is moeilijker te onderhouden. Ook moet je de batterijtjes regelmatig opladen. Deze elektronische systemen heten bij Shimano Di2 en bij SRAM eTap of AXS.

WIELEN

Het laatste deel van een racefiets dat veel verschil kan maken in prijs en prestaties zijn de wielen. Als beginnende recreatieve wielrenner zijn de specificaties van de wielen niet erg belangrijk, maar wanneer je serieuzer of competitief gaat fietsen kunnen goede wielen een wereld van verschil maken. Voor het materiaal van de velg kun je net als bij het frame kiezen uit aluminium of carbon. De voordelen en nadelen zijn ook nagenoeg hetzelfde: carbon velgen zijn lichter, stijver, duurder en kwetsbaarder dan aluminium velgen. Daarnaast heb je keuze in de velghoogte. Hoge (carbon) velgen bieden veel aerodynamisch voordeel. Nadeel is de prijs en dat ze meer (zij)wind vangen.

Hopelijk heb je na het lezen van dit artikel een beter beeld gekregen van de verschillende onderdelen van een racefiets en de keuzes die je moet maken. Stap jij binnenkort ook op de fiets?

OOK INTERESSANT VOOR JOU

Wat is het verschil tussen een racefiets en een gravelbike?

Wat is het verschil tussen een racefiets en een gravelbike?

Wielrenfietsen en gravelbikes lijken op het eerste oog veel op elkaar. Maar wat is het verschil tussen beide fietsen? We leggen het uit.

Druk racefietsband

Hoeveel druk moet er in mijn racefietsbanden?

Al staat de aanbevolen bandendruk vaak vermeld op de band zelf, meestal zijn die waarden slechts ter indicatie. Soms gaat het om de maximaal druk, soms om de minimale druk. Maar eigenlijk komt het erop neer dat je de druk in je banden moet aanpassen aan de omstandigheden, aan het wegdek en vooral, aan je gewicht.

Je fietsketting schoonmaken en smeren: een stappenplan

Je fietsketting schoonmaken en smeren: een stappenplan

Wil je langer doen met je fietsketting zorg er dan voor dat je ketting altijd schoon is. Weet je niet hoe je dit moet doen bekijk dan ons stappenplan!

Binnenband vervangen? Zo doe je het!

Binnenband vervangen? Zo doe je het!

In dit artikel leggen wij je uit wat je nodig hebt om de binnenband van je fiets te vervangen en hoe je dit zelf doet.