Blijf deze winter fit!

Hou jij van bergwandelen of klimmen? En ben je van plan, als alle maatregelen van corona het toelaten, weer de bergen in te trekken deze zomer? Dan zit je helemaal goed bij dit artikel! Er komt een reeks aan blogs over hoe je fit kan blijven in de winter. Dit zal in samenwerking zijn met de NKBV. In deze blog gaan we het hebben over conditie opbouwen, kracht vergroten, het verbeteren van mobiliteit en voeding & herstel. Door deze onderdelen goed bij te houden in de winter, verklein je de kans op blessures tijdens de vakantie.

Blijf deze winter fit!

Verbeter je conditie

Het is belangrijk om je conditie in de winter bij te houden of juist weer opnieuw op te bouwen. Hierbij moet je goed nagaan hoe lang je van plan bent om te gaan lopen in de bergen, wat voor type terrein het is en wat de weersverwachtingen in het gebied zijn. Een goede oefening om je conditie te onderhouden zijn burpees.

Mocht schema’s willen om je conditie te verbeteren? Klik dan op de button!

Blijf deze winter fit!

Maak je spieren fitter door je kracht te vergroten

Wist je al dat door krachttraining je spieren fitter worden? Hierdoor krijg je een betere uithoudingsvermogen. Ook zorgt het ervoor dat je diverse activiteiten makkelijk kan uitvoeren. Je benen zijn natuurlijk belangrijk tijdens een bergwandeling en squats zijn goede oefeningen om je benen sterker te maken. 

Blijf deze winter fit!

Verbeter je mobiliteit en maak je spieren soepeler

Wanneer je thuis sport doe je vaak dezelfde oefeningen en bewegingen. Hierdoor kunnen er op sommige plekken verkorte spieren ontstaan. Doordat deze spieren niet vaak gebruikt worden, kunnen ze sneller gaan verzuren. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als je een langere tijd loopt en sommige spieren zijn niet gewend om op die manier gebruikt te worden. Mocht je hier nou veel last van hebben. Dan is het belangrijk om een warming up en een cooling down te doen na een training.

Een goede stabiliteit is belangrijk tijdens een bergwandeling

Stabiliteit is belangrijk tijdens een bergwandeling. Je loopt over ruigere terreinen en je hebt vaak ook nog een rugzak om waar misschien een aantal kilo aan spullen in zitten. Op dit soort momenten is het wel belangrijk om een goede stabiliteit te hebben. De russian twist is een oefening die je hierbij kan helpen.

HERSTEL EN VOEDING IS BELANGRIJK VOOR EEN GOED HERSTEL

Belangrijk onderdeel van het vele sporten is rust en voeding. Het lichaam heeft rust nodig, zodat de spieren goed kunnen herstellen. Daarbij is goede voeding ook belangrijk voor het herstel van de spieren. Om dit proces te versnellen is het ook goed om een warming up of cooling down te doen.