Eiwitten en sport - Fitness | DECATHLON

Eiwitten Aptonia Eiwitten zijn onmisbaar voor het functioneren van ons lichaam. Ze vormen de essentiële voedingsstof voor de opbouw van de spieren, het centrale element van elke lichamelijke activiteit. Ze hebben ook andere functies, zoals de celopbouw, de aanmaak van antistoffen, de hormoonproductie en ze bevorderen het vervoer van zuurstof.

Eiwitten in het lichaam van de sporter

Het lichaam van een volwassene met een gemiddelde grootte bevat tussen de 10 en 12 kilo aan eiwitten die zich voornamelijk in de spieren bevinden.

Eiwitmoleculen bestaan uit een verbinding van aminozuren. Je kunt aminozuren vergelijken met de letters van het alfabet en eiwitten met woorden die uit honderden letters bestaan; de aminozuren. Eén eiwit bestaat uit minstens 100 aminozuren.

Negen van deze aminozuren moeten absoluut deel uitmaken van onze voeding, want deze kunnen we zelf niet aanmaken. Deze negen aminozuren worden 'essentiële aminozuren' genoemd.

De biologische eigenschap van een eiwit is dus afhankelijk van de aminozurensequentie waaruit het bestaat.

Verschillende eigenschappen van eiwitten

Eiwitten met een hoge biologische waarde (of complete eiwitten) worden aangeleverd door voedingsmiddelen die een voldoende hoeveelheid en de juiste proportie bevatten van alle essentiële aminozuren om de groei en het herstel van weefsel mogelijk te maken. Als één of meerdere essentiële aminozuren ontbreken, zullen de samengestelde eiwitten incompleet zijn of een lage biologische waarde hebben.

Eiwitbronnen

Eiwitten Aptonia Voedingsmiddelen die complete eiwitten bevatten, zijn: eieren, melk, vlees, vis en gevogelte. Van al deze voedingsmiddelen leveren eieren een optimale combinatie van essentiële aminozuren. Ze vertegenwoordigen de hoogste biologische waarde; 100.

De functies van eiwitten in het lichaam van de sporter

De voornaamste functie van eiwitten die aangeleverd worden door voeding is het verschaffen van aminozuren voor de verschillende anabolische reacties van het lichaam. De drie voornaamste eiwitbronnen van het lichaam zijn de spieren, de inwendige weefsels en het bloedplasma. De eiwitten dragen bij tot de structuur van de weefsels en worden als bestanddeel gebruikt door de stofwisseling of het hormoonstelsel.

De ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) eiwitten

Voor vrijetijdssporters is de aanbevolen hoeveelheid eiwitten 0,8 à 1,1 g/kg/dag. Voor sporters die intensief sporten neemt de dagelijkse hoeveelheid enigszins toe en komt overeen met 1 à 1,2 g/kg/dag.

Voor sporters die aan krachttraining doen, is de dagelijks hoeveelheid eiwitten 1,3 à 1,5 g/kg/dag, als ze hun spieren willen behouden, maar de hoeveelheid neemt toe als ze hun spiermassa willen vergroten (2g/kg/dag).

In dit kader zal de normale voeding aangevuld worden met eiwitsupplementen zoals eiwitpoeder op basis van caseïne of wei.


Eiwitten

Voedings- en voedseladvies - Fitness | DECATHLON

Fitness leidt, net als de meeste soorten sport, tot het verbruik van calorieën en energie. Het is dus uiterst belangrijk om voor een gezonde en evenwichtige voeding te kiezen die bij zal dragen tot een goede lichamelijke conditie en een goede gezondheid. Wat uw doel ook is (gewichtsverlies, een strakker lichaam, spierontwikkeling), goed eten is uiterst belangrijk. Bekijk ons voedseladvies:

Vochtinname

Water is van fundamenteel belang voor de gezondheid en voor sportprestaties. Om te garanderen dat uw organisme voldoende vocht krijgt, moet u de juiste drank kiezen voor de soort inspanning en moet u voor, tijdens en na het sporten drinken.

Hoe krijgt u voldoende vocht binnen?

- Voor activiteiten van hoogstens een uur is alleen water voldoende.
- Als u langer dan een uur bezig bent, raden we aan om energiedrank te drinken om 'plotselinge moeheid' te voorkomen en ter ondersteuning van uw krachtinspanning.

Voedsel

Aan sport doen naast uw werk is soms lastig te organiseren. Veel sporters maken gebruik van de lunchpauze of gaan meteen na hun werk sporten, waardoor ze hun maaltijd overslaan. Is dat aan te raden? Nee.

Hoe moet het wel?

Voor een sportsessie tussen 12:00 en 14:00 uur kunt u 1 of 2 supplementen innemen voor u begint en een lichte maaltijd gebruiken als u klaar bent. Voor een sportsessie aan het eind van de dag kunt u een proteïnedrankje drinken rond theetijd en na de training een lichte maaltijd gebruiken.

Bodytrainingmix

Goed sporten is gebaseerd op het juiste evenwicht tussen training en dieet. Spieren ontwikkelen en eiwitten innemen gaan vaak gepaard. Eiwitten maken namelijk de spieropbouw mogelijk, naast een evenwichtige voeding en een krachttraining, ter ondersteuning van de spierontwikkeling.

Welke eiwitten moet u kiezen?

Een shake drinken van CW Protein APTONIA, voor en na de training, verhoogt de dagelijkse hoeveelheid eiwitten. CW Protein APTONIA bevat 84% caseïnaten en 16% wei-eiwitten. Deze combinatie geeft uitstekende resultaten voor wat de opbouw en de bescherming van de spieren betreft. De snelle opname van de aminozuren van de wei-eiwitten bevordert de spieropbouw. En als hun werking afneemt, neemt de caseïne het werk over om afbraak van de spieren tegen te gaan.


Sportvoeding


Sportdrank