HOE KIES JE JE EERSTE RACEFIETS?

Racefiets1 Heb je sinds kort het plezier van fietsen ontdekt? Ben je klaar om te racefietsen? Heb je nog geen fiets omdat je denkt dat deze te duur is of weet je niet welk frame je moet kiezen; redenen genoeg die je goede voornemens een deuk geven.

Het is inderdaad niet gemakkelijk om onmiddellijk van start te gaan, en daarom helpen wij je graag met het uitkiezen van je eerste racefiets.

WAAR MOET JE AAN DENKEN?

Voordat je halsoverkop op zoek gaat naar een racefiets, denk eerst even na over wat je doelen zijn en wat je met je fiest wilt gaan doen. Onderstaande vragen helpen je om wat gerichter te zoeken.

Hoeveel wil je besteden?

Bepaal eerst het bedrag dat je in een fiets wil investeren. Zo kan je de fietsen selecteren die binnen je budget liggen.

Hoe vaak wil je je fiets gebruiken?

Denk je iedere dag te trainen, kies dan een prestatiegerichte fiets. Zoek je een fiets om hoofdzakelijk in het weekend of tijdens de vakantie te rijden? Kies dan een fiets met een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Hoeveel kilometers wil je elke week of maand afleggen?

Wil je veel tijd doorbrengen op je zadel, dan is comfort belangrijk. Comfort bepaalt de keuze van je frame (stijfheid) en van je zadel (meer of minder soepel naargelang je voorkeur).

Welk terrein verkies je?

Ben je klaar om heuvelachtige routes en bergachtige streken te verkennen? Ga dan voor een allroundfiets met drie kettingbladen.

Voor een eerste aankoop biedt een fiets met aluminium frame en carbon vork een uitstekend compromis tussen prestatie en comfort.

ONTDEK HET PLEZIER VAN RACEFIETSEN MET DE TRIBAN 500

Racefiets2 Beginnende racefietsers zal de Triban 500 zeker kunnen bekoren. Met deze racefiets met aluminium frame, carbon vork en drie kettingbladen kan je alle wegen aan, bergen inbegrepen. Deze racefiets is speciaal ontworpen voor regelmatige, lange tochten en biedt een prima comfort dankzij het Selle Royale-comfortzadel.

EEN FIETS OP MAAT

De eerste stap is het bepalen van je binnenbeenlengte om de juiste fietsmaat te kiezen. In deze tabel vind je de fietsmaat die overeenkomt met je hoogte en binnenbeenlengte. De hoogte van je fiets is juist afgesteld, wanneer je voeten de grond kunnen raken als je op het zadel zit. Opmerking: de zadelpen mag niet volledig worden uitgeschoven maar mag ook niet volledig in het frame zitten. Zorg dat er een overschot is van enkele centimeters. Is dat niet het geval, dan is dit niet het frame voor jou. Ontdek onze tips om je positie te verbeteren nog voor je je eerste rit aanvangt.

PERSONALISEER JE FIETS

Onze raad: investeer niet je hele bedrag in de fiets, maar hou een bedrag opzij voor bijkomende fietsonderdelen. Drie onmisbare onderdelen:

Het zadel

Het comfort van je zadel hangt af van je persoonlijke voorkeur. Het is nagenoeg onmogelijk om een standaard zadel te vinden dat voor iedereen geschikt is. Hou er dus rekening mee dat je eventueel je zadel zal vervangen door een zadel waarvan het comfort en de maat jou beter ligt.

De stuurpen

Racefietsen 3 Op een nieuwe fiets is de kans groot dat je stuurpen niet de juiste lengte heeft. Je zal dan je stuurpen moeten vervangen om je stuur goed te kunnen afstellen op je lichaamshouding. Wil je weten of je stuurpen de juiste lengte heeft? Plaats één crank evenwijdig met de diagonale buis. Leg vervolgens je handen in de beugels van je stuur. Je ellebogen moeten je knieën lichtjes raken en je stuur moet de as van je voorwiel verbergen. Als je de as van het wiel kan zien, dan heb je een andere stuurpen nodig. Verschijnt de as voor je stuur, dan heb je een langere stuurpen nodig. Verschijnt ze daarentegen onder je stuur, dan heb je een kortere nodig.

De wielen / banden

Dubbelwandige velgen zijn een must. Het prijsverschil is miniem: met enkelwandige velgen moet je al vlug je wielen richten. Als dit je eerste fiets is, kies dan niet voor tubes of tubeless banden. Platte velgen zijn een goed compromis voor een beginneling.

DENK AAN JE FIETSUITRUSTING

Racefietsen 4Hou rekening met enkele basisaccessoires voor je dagelijks comfort. Een helm is niet verplicht maar wordt wel sterk aanbevolen, aangezien hij je hoofd beschermt bij een val. Vergeet ook niet om aangepaste kleding te dragen naargelang het weer en je gebruik. Een fietsbroek, kort in de zomer en lang in de winter, met een kwaliteitsvol zeem is onmisbaar.

Een fietsondershirt voert zowel in de zomer als in de winter je transpiratie goed af. Afhankelijk van het seizoen vul je je uitrusting dan aan met een shirt met korte mouwen (zomer) of met lange mouwen, en eventueel een vest (zodra de temperaturen dalen). Je hebt nu genoeg informatie om je eerste racefiets te kiezen, op maat van je lichaamsbouw. Begin je net, ontdek dan ons advies voor je eerste fietsritten in alle veiligheid.


Hoe kies ik een racefiets

RACEFIETSEN: HOE KIES JE DE JUISTE WIELEN?

Racefiets wielen 1 Twintig jaar geleden was het kiezen van een paar racewielen een fluitje van een cent. Je koos een wielnaaf, een velg en het aantal spaakgaten (over het algemeen 36, voor lichtere wielen 32, en voor specifieke wielen 28). Tegenwoordig vind je echter allerhande reeds gemonteerde wielen, elk met hun specifieke kenmerken. Lage wielen, met hoge tot zeer hoge velgen, in aluminium, in carbon... keuze te over. Wil je niet dat het spaak loopt bij het maken van je keuze, dan ben je beter goed voorbereid.

Verschillende wielen, verschillende disciplines: in de bergen, tijdrijden of veeleer allround...

BANDEN OF TUBES?

Je wielkeuze hangt af van je voorkeur voor een gewone banden of tubes. Niet alle wielen zijn namelijk compatibel met beide types.

Het idee dat tubes beter zouden presteren dan klassieke banden is ondertussen al even achterhaald. Het prestatievermogen van een band en van een tube is heel gelijkaardig, waarbij de klassieke band zelfs licht in het voordeel is. Beide hebben hun voor- en nadelen, maar een lekke band herstel je in elk geval veel vlugger dan een lekke tube.

Hou rekening met je gewicht

Weeg je meer dan 80 kg, kijk dan eerst na of er geen gewichtslimiet bestaat voor de lichte wielen. Het is uitzonderlijk, maar het komt voor dat de fabrikanten een gewichtslimiet opleggen voor zeer lichte wielen.

TRAININGSWIELEN

Deze wielen zullen het hele jaar de zwaarste beproevingen moeten doorstaan. Regen, modder, niets wordt ze bespaard. Over het algemeen gaat hier de voorkeur naar aluminium. Wanneer je nieuwe wielen kiest voor je fiets, krijgen je oude wielen vaak een nieuwe rol als trainingswielen. Ze hoeven niet licht te zijn, maar moeten vooral erg stevig zijn. Trainen kan je ook met een set Mavic Aksium wielen, betaalbaars en met een gewicht van amper 1810 g per paar.

KLIMWIELEN

In de bergen zijn lichte wielen een must.De voorkeur gat dan ook veeleer naar lage velgen onder 25 mm. Is budget geen issue, dan kies je uiteraard wielen in carbon. Voor deze wielen heb je echter ook specifieke remblokken nodig en het remmen zal wat minder krachtig zijn, in het bijzonder bij regenweer, dan bij aluminium velgen. Maar aluminium wielen blijven in trek! De Mavic R-Sys SLR C bijvoorbeeld weegt slechts 1295 g per set, terwijl de Cosmic Ultimate-carbonwielen 1185 g wegen voor €1000,- meer. Hou er wel rekening mee dat lichte wielen een voordeel zijn bij het klimmen, maar niet ideaal op vlak terrein, aangezien ze minder inertie leveren. Je bekijkt dus het best de verhouding klimmen/vlak terrein, voordat je jezelf een set lichte wielen aanschaft. Of je wielen nu in carbon of in aluminium zijn, vergeet niet dat lichtere wielen vaak ook minder sterk zijn. Let dus op voor kuilen!

TIJDRITWIELEN

In deze discipline is de keuze van je wielen uitzonderlijk belangrijk. Hier vind je de wielen met de hoogste velgen. Ze gaan van 50, 75 of zelfs 90 mm hoog tot volledig gevulde wielen. Maar daar blijft het niet bij. Ook het weer en vooral de windkracht en -richting spelen een belangrijke rol in je keuze. Hoge wielen zijn aerodynamischer, maar ook zeer gevoelig voor zijwind. Bij bruuske windstoten kan je zelfs je evenwicht verliezen. Hetzelfde geldt voor volle wielen, die net als zeilen veel wind opvangen, waardoor je je kan laten voortstuwen door de wind.

WIELEN VOOR VLAK OF HEUVELACHTIG TERREIN

Racefiets wielen 2 Beginnende racefietsers zal de Triban 500 zeker kunnen bekoren. Met deze racefiets met aluminium frame, carbon vork en drie kettingbladen kan je alle wegen aan, bergen inbegrepen. Deze racefiets is speciaal ontworpen voor regelmatige, lange tochten en biedt een prima comfort dankzij het Selle Royale-comfortzadel.

EEN FIETS OP MAAT

De eerste stap is het bepalen van je binnenbeenlengte om de juiste fietsmaat te kiezen. In deze tabel vind je de fietsmaat die overeenkomt met je hoogte en binnenbeenlengte. Fiets je vaak op heuvelachtig terrein, dan kies je het best voor allroundwielen. Deze wielen zijn goed voor bijna elk terrein, zonder evenwel echt uit te blinken in een specifiek domein. De velgen zijn ongeveer 30 tot 50 mm hoog, aerodynamisch en toch niet te licht. Dankzij de inertie hou je bovendien gemakkelijker een hoge snelheid aan. Je hebt het liefst zo weinig mogelijk spaken, want hoe meer spaken, hoe moeilijker de wielen door de lucht zullen klieven.Je verliest weliswaar wat tijd bij het klimmen (alles is relatief), maar op alle andere stukken zal je dankbaar zijn voor de inertie, iets wat ultralichte wielen niet bieden. Hier vind je bijvoorbeeld de Ksyrium Elite , wielen die slechts 1550 g wegen, en dat voor een redelijke prijs.