Hoe kies ik een hometrainer?

Je wilt thuis trainen, je fysieke conditie opbouwen en je prestaties verbeteren? Kies dan voor een hometrainer voor een optimale conditietraining! Ontdek onze tips om het juiste materiaal te kiezen.

Een hometrainer is een fitnesstoestel dat geschikt is zowel voor beginners als voor gevorderden. Dit populaire toestel is ideaal om opnieuw te beginnen sporten of om thuis te trainen ongeacht de weersomstandigheden! In alle comfort bij je thuis geniet je van alle voordelen van dit toestel. Met deze Domyos gids willen we je helpen om een hometrainer te kiezen die op maat is van je gebruik en verwachtingen.

Voordat je een keuze maakt sommen wij nog even de voordelen van een hometrainer voor je op

Een hometrainer is toegankelijk voor iedereen en goed voor het hele gezin. Het is een duurzaam toestel met een lange levensduur. Je traint gewoon thuis en hangt niet af van de grillen van het weer en dit het hele jaar door! Met een hometrainer kan je:

  • Werken aan je conditie: het is een perfecte manier om terug in conditie te raken en je prestaties te verbeteren.
  • Afvallen: de hometrainer helpt je om vetten te verbranden. In combinatie met een aangepast dieet, kan je op die manier iets aan je figuur doen.
  • Je hartspier verstevigen zonder hem geweld aan te doen: vergroot de cardiovasculaire uithouding.
  • Fysieke voorbereiding: je spieren versterken zonder risico voor de gewrichten.

WELKE HOMETRAINER VOOR WELK GEBRUIK?

Voor elk wat wils! De hometrainer die je kiest, hangt af van het beoogde gebruik en beantwoordt dus aan een of meerdere vooraf vastgelegde doelstellingen. Sportief gebruik? Kies dan voor een model waarbij de rug naar voren gebogen is, om het trapvermogen te vergroten. Een "rustiger" gebruik, bijvoorbeeld om gewicht te verliezen? Dan is een fiets waarop je "met rechte rug" zit de juiste keuze.

Revalidatie: spierversterking in alle zachtheid

Is de hometrainer bestemd voor revalidatie, dan telt het zitcomfort veeleer dan de prestatie en de trapkracht. Voorrang gaat dan naar comfort voor de onderrug: kies voor een fiets met een rechte houding. Een semi-ligfiets is goed om te lendenstreek te trainen en om rugpijn tegen te gaan.

Cardiotraining voor regelmatig gebruik

Voor cardiotraining met langere trainingssessies (langer dan een half uur) is een gemengde houding aangewezen met het oog op een goede rughouding en een comfortabele trapkracht. De gebruiker die regelmatig van houding verandert vindt op die manier een goed evenwicht tussen uithouding en comfort.

Prestatiegericht gebruik voor intensieve trainingen

Wanneer de hometrainer dient om een sportprestatie voor te bereiden en een intensievere cardiotraining impliceert, is de trapkracht van extra groot belang. De houding van de gebruiker is vooraf bestudeerd, om een maximaal vermogen te kunnen ontwikkelen, afhankelijk van het beoogde doel. De rug is daarom naar voren gebogen.

WELKE TECHNISCHE EIGENSCHAPPEN VOOR WELKE GEBRUIKERSVOORDELEN?

Hoe kies ik een hometrainer 1

De soepelheid van de trapbeweging: wat is de impact tijdens het gebruik?

Comfortabel trappen is in de eerste plaats in één soepele beweging trappen. Het klopt dat het gewicht van het wiel een belangrijke rol speelt in de vloeiendheid van de trapbeweging, maar er is meer. Andere elementen die een directe invloed op het trapcomfort hebben, zijn onder andere de gewichtsverdeling van het wiel en de transmissie. De Domyos-transmissies werden ontwikkeld om zo vloeiend mogelijk te kunnen trappen. Zo kan een wiel van 3,5 kg veel meer trapcomfort geven dan een wiel van 6 kg. Als je een toestel probeert, moet je ongeveer weten welk trapcomfort je zoekt om lang en soepel te kunnen trainen!

De weerstand: mechanisch of gemotoriseerd?

De weerstand is een van de belangrijkste criteria bij de keuze van een hometrainer. Je kunt er je inspanning mee doseren en de stabiliteit is ook beter. De Domyos hometrainers zijn meestal uitgerust met een magnetische weerstand: remmen gaat zonder wrijving en geruisloos. De trapweerstand wordt rechtstreeks ingesteld op de console van de fiets. Met dit systeem kan je kiezen uit meerdere moeilijkheidsgraden en een gevarieerd aanbod van programma's met verschillende moeilijkheid aangepast aan elke inspanning. Je kiest het programma in functie van je doel: calorieën verbranden, je voorbereiden op een zware inspanning, enz. Het andere systeem, de zogeheten mechanische afstelling, is gebruiksvriendelijk: door aan de knop te draaien ga je een kabel bedienen, die de magneet dichter bij het vliegwiel brengt. Zo wordt de weerstand groter en gaat het trappen "zwaarder".

De console

De hometrainers zijn uitgerust met een console waar je alle basisgegevens met betrekking tot je gebruik kunt van aflezen: snelheid, afgelegde afstand, duur, gemiddeld aantal verbrande calorieën. Let op de meetinstrumenten en de verschillende programma's waarmee je je prestaties en vooruitgang kan evalueren, de compatibiliteit (coaching of MP3). Bepaalde modellen geven ook de hartslag aan en worden geleverd met een hartslagmeter die de meest precieze informatie verstrekt. De kwaliteit en de grootte van de informatie op de display moeten correct zijn, let op de leesbaarheid (schermgrootte, displayverlichting).

Het zadel en het stuur

Geef de voorkeur aan in de hoogte en diepte verstelbare zadels en sturen. De zadelhoogte moet zo afgesteld zijn dat het been lichtjes gebogen is wanneer de pedaal in zijn laagste stand staat. De Domyos-hometrainers zijn geschikt voor gebruikers van 1,55 mm tot 1,95 m. Sommige zadels kunnen ook horizontaal bijgeregeld worden. En op bepaalde hometrainers kan je zelfs de stuurhoogte en -kanteling aanpassen.

Toeclips of pedaalriemen

Voor een betere spiertraining. Wat de toegankelijkheid betreft: een open frame vergemakkelijkt het opstappen (belangrijk bij beperkte mobiliteit).

Maximaal gewicht gebruiker

Controleer goed het totale gewicht in verhouding tot het gewicht van de gebruiker. Alle Domyos-toestellen hebben een maximaal gebruikersgewicht van 130 kg.

De stabiliteit

Let erop dat je hometrainer is uitgerust met een stabilisatiesysteem, zodat de fiets op elke ondergrond stevig blijft staan bij het opstappen en tijdens het fietsen.

Gemakkelijke opstap

Controleer of het frame van de hometrainer voldoende ruimte biedt zodat het op- en afstappen makkelijk gaat. Dit is vooral van toepassing voor wie de hometrainer gebruikt om te revalideren of voor oudere gebruikers.

Transportsysteem

Hometrainers uitgerust met wieltjes zijn bijzonder handig: de Domyos hometrainers zijn hiermee uitgerust en zijn dus makkelijk verplaatsbaar wanneer je het toestel ergens wil opbergen.

Het verschil tussen een hometrainer en een crosstrainer.

Je wilt investeren in een fitnesstoestel om je conditie op peil te houden? Uit de aangeboden toestellen twijfel je tussen de aankoop van een hometrainer of crosstrainer. Ken je het verschil tussen beide? Volg de informatiegidsgids!

Een loopband is toegankelijk voor een breed publiek want deze cardio- en conditietrainer is geschikt voor het hele gezin. Het is een duurzaam toestel met een lange levensduur en het grote voordeel is dat je het hele jaar door gewoon thuis gebruik kunt maken van dit apparaat, wat natuurlijk enorm laagdrempelig is. De loopband is een compleet toestel aangezien het apparaat cardiotraining en spierversterking van het boven- en onderlichaam combineert.

Dit hebben Hometrainers en Crosstrainer gemeen.

De gelijkenissen tussen de hometrainer en crosstrainer hebben eerst en vooral te maken met de werking: de cyclische beweging. Wat is hun gemeenschappelijk doel? Jou helpen je conditie op peil te houden!

  • Cardiotraining: de hometrainer en crosstrainer verbeteren je uithoudingsvermogen en houden je hart en bloedvaten gezond.
  • Afvallen: een hometrainer en een crosstrainer bevorderen je vetverbranding. In combinatie met een gezonde en evenwichtige voeding of een aangepast dieet kunnen ze je helpen om af te vallen.
  • Spieren kweken zonder risico's: je gewrichten krijgen geen schokken te verduren en je kan zonder risico trainen.

Een crosstrainer en een hometrainer hebben elk een verschillende werking en een andere impact op je lichaam (ze beantwoorden dus aan verschillende trainingsdoelstellingen).

Wat zijn de verschillen tussen een hometrainer en een crosstrainer?

Een hometrainer en een crosstrainer hebben gelijkenissen, maar ook verschillen die je keuze voor de een of de ander kunnen beïnvloeden.

Houding en beweging

Op een hometrainer zit je neer en train je je bovenlichaam niet mee. Op een crosstrainer sta je recht om te trainen. Doordat je rechtop traint, is je lichaam verplicht om constant het evenwicht te bewaren en de spieren te coördineren.

Strakkere spieren

Het vaste stuur van een crosstrainer, de rechtopstaande positie en de bewegingen die je uitvoert op dit soort toestel doen meer spieren werken.Je traint dus je hele lichaam:met een crosstrainer zet je 80% van je spieren aan het werk. Je verbrandt zo meer calorieën in vergelijking met dezelfde inspanning op een hometrainer.

Achteruit trappen

Op een crosstrainer kan je achteruit trappen (achterwaartse beweging), op een hometrainer is dat niet altijd mogelijk. Op een crosstrainer kan je de krachten rond je gewrichten in evenwicht brengen, terwijl op een hometrainer het effect op de spieren minder sterk is.

Hoe maak je de juiste keuze

Zoals je merkt, hebben een crosstrainer en een hometrainer elk een verschillende werking en een andere impact op je lichaam. Ze beantwoorden aan verschillende trainingsdoelstellingen: een hometrainer is geschikt om aan je fysieke conditie te werken en je uithoudingsvermogen te verhogen, terwijl je met een crosstrainer je lichaam globaler traint. Moet je daarom besluiten dat een crosstrainer beter is dan een hometrainer? Welnee. Een hometrainer is beter geschikt als aanvulling op een fysieke activiteit die het lichaam in zijn geheel traint, en is ideaal voor mensen die revalideren of voor personen met beperkte mobiliteit. Nu heb je alle sleutels in handen om het juiste fitnessmateriaal te kiezen. Sport ze!


Hoe kies ik een hometrainer 3

Hometrainers vergelijken