exercice-1

Hardlooptips tijdens warm weer | DECATHLON

Veel mensen gaan hardlopen als het voorjaar of de zomer is begonnen. Het is niet koud en mensen zijn graag buiten en daarom is het de perfecte periode om te beginnen met hardlopen. Wij vanuit Decathlon proberen de hardloop sport te stimuleren en willen je daarom de 10 belangrijste tips meegeven voor tijdens je hardloopsessie. Het is erg belangrijk dat je voorbereiding goed is want dit kan nare blessures voorkomen. Het is erg belangrijk dat je tijdens hitte de warmte uit je lichaam kwijt kan en dat je deze warmte energie zich niet ophoopt tijdens het hardlopen.

Bekijk hieronder de 10 tips van Decathlon voor hardlopen tijdens warm weer.

1. Doe een korte warming up

Wanneer je met warm weer gaat hardlopen volstaat een korte warming up. De hoge omgevingstemperatuur zorgt ervoor dat je lichaam al wat warmer is dan in de winter en je hoeft minder tijd te nemen voor je warming up. Het is natuurlijk wel een persoonlijke keuze en beoordeel zelf even wat je prettig vindt. Je wilt ten alle tijden blessures voorkomen dus hou hier rekening mee!

2. Hardlopen met een pet

Draag een pet als je in de zon gaat hardlopen. Een pet beschermt je tegen zonnestraling maar ook tegen de warmte. Het kan fijn zijn om je pet nat te maken voor nog meer afkoeling. Vooral je hoofd kan snel warm worden tijdens zware omstandigheden dus probeer tijdens dit soort dagen altijd een petje te dragne.

3. Hardlopen in de schaduw en op koelere momenten

Als het erg warm is kun je natuurlijk de schaduw opzoeken maar het komt niet vaak voor dat je constant schaduw zult vinden. Je kunt bijvoorbeeld ook ‘s avonds na je werk of ‘s ochtends voor je werk een rondje gaan hardlopen. In het bos en in parken zijn vaak plekken met schaduw en dit kan natuurlijk verkoelend werken.

4. Laat je lichaam aan de warmte wennen

Wanneer het erg warm is en je wilt toch gaan hardlopen dan kun je het beste een aangepast loopschema volgen. De lente in Nederland is een perfecte periode om alvast te trainen voor de zomer. Deze dagen hebben vaak al veel zon uren en de temperatuur loopt langzaam op. Ga dus niet zonder voorbereiding op een stikhete zomerdag een lange afstand lopen, dit is te zwaar voor je lichaam zonder de juiste training.

5. Drink voldoende

Dit is een van de belangrijkste tips om in een goede conditie te blijven tijdens het lopen. Drink voldoende water (of andere drank) tijdens de warme dagen. Deze tip is eigenlijk gedurende het hele jaar van belang en je lichaam zal beter presteren als het goed gehydrateerd is. Je kunt het best al wat drinken voordat je gaat hardlopen en het is fijn om wat te kunnen drinken tijdens je training. Zorg dat je geleidelijk drinkt en voorkom een te vol gevoel (klots gevoel). Ook na de training moet je lichaam aangevuld worden met vocht omdat het veel heeft verbruikt. Let hier dus goed op. Een goede tip: wacht niet tot je dorst krijgt voordat je gaat drinken. Als je dorst krijgt, heb je namelijk al een vocht tekort van 1%, wat gelijk staat met een vermindering van je lichamelijke capaciteiten met 10%. Drink het best om de 10 tot 15 minuten kleine slokjes (om het klotsgevoel tegen te gaan).. Let op: bij een intensieve of lange wedstrijd met warm weer verliest het lichaam niet alleen water, maar ook mineralen. De loper moet dat verlies aan elektrolyten (zouten) aanvullen om zijn uithoudingsvermogen te behouden. Dit kan met een isotone glucoserijke drank.

6. Kies de juiste kleding

Tijdens warm weer is het fijn om ademende kleding te dragen. Ademende kleding zorgt ervoor dat je lichaam makkelijker kan afkoelen en de loopoutfits van Kalenji zijn perfect om te lopen in de zomer, tijdens warm weer. De technische stoffen voeren het vocht goed af en dragen snel.

7. Je lichaam op de juiste temperatuur

Als het heel erg warm is kun je voordat je gaat hardlopen een lauwe douche nemen. Dit zorgt ervoor dat je lichaamstemperatuur verlaagd en dit is is vooral fijn na een warme dag (als je op een warme zomeravond gaat hardlopen). Je kunt je lichaam ook op temperatuur houden door je kleding of je haren nat te maken.

8. Bescherming tegen de zon

Te veel zon is schadelijk voor je huid en let daarom goed op een juiste bescherming. Je kunt je lichaam goed beschermen met zonnebrandcreme met de juiste factor. Je ogen zijn ook gevoelig voor de zon en daarom adviseren wij een zonnebril tijdens het hardlopen.

9. Koel geleidelijk af

Na het hardlopen kun je het beste geleidelijk afkoelen door je lichaamstemperatuur geleidelijk te laten zakken. Spring dus niet gelijk onder de douche. Neem wat te drinken en wat te eten voor een goed herstel en om je energiepeil aan te vullen.

10. Neem je lichaam in acht en herken een zonnesteek

Een zonnesteek kan behoorlijk ernstig zijn en nare gevolgen hebben voor het lichaam van een hardloper. Bij een zonnesteek is je lichaamstemperatuur ernstig ontregeld als gevolg van de zon. Iedere hardloper moet de eerste tekenen kunnen herkennen: misselijkheid, vermoeidheid, duizeligheid en hoofdpijn. Als je deze symptomen hebt, stop gelijk met hardlopen en ga in de schaduw zitten.

Voorzichtigheid is geboden: Natuurlijk heeft Nederland geen extreme natuurelementen maar het is altijd belangrijk om de juiste voorzorgsmaatregelen te nemen. Deze tips zijn bedoelt om hardlopers te helpen bij een zo goed mogelijke voorbereiding maar het is aan de hardlopers zelf om een goede beoordeling te maken van de elementen. Veel hardloop plezier!